طرز تهیه مکمل بدنسازی خانگی سالم و طبیعی

  • انتشار: ۲۲ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 73673

مکمل خانگی بدنسازی، برای بسیاری از افرادی که به باشگاه‌های بدنسازی می‌روند و به تناسب اندام خود اهمیت می‌دهند نامی کاملاً آشنا است.

شاید بسیاری از شما ازمکمل های صنعتی استفاده نکنید و یا حتی طرز تهیۀ آن را ندانید، اما اکثریت قریب به اتفاق بدنسازان به سالم بودن و ارزان بودن مکمل خانگی بدنسازی اذعان دارند.

در این مقاله از سرویس اطلس پلاس خبرگزاری اطلس، چند راه ساده برای ساخت مکمل بدنسازی خانگی طبیعی و ارزان به شما پیشنهاد میکنیم.

مکمل بدنسازی خانگی

برای رسیدن به اندام دلخواه، تغذیۀ مناسب، ورزش منظم و عوامل ژنتیکی بسیار مهم هستند. برخی از آقایان ناآگاهانه با استفاده از مکمل‌ها سلامت خود را به خطر می‌اندازند.

مکمل بدنسازی خانگی

 اکثر این افراد برای رسیدن به اندام ایده‌آل خود از پودرهای بدنسازی استفاده می‌کنند. این پودرها می‌توانند هم در منزل تهیه شوندو هم به صورت کارخانه‌ای و شیمیایی باشند.

استفاده از انواع شیمیایی مکمل‌ها می‌تواند عوارضی را در پی داشته باشد. اگر کمی وقت بگذارید و بتوانید یک مکمل بدنسازی خانگی تهیه کنید حتما خدمت بزرگی به خود و سلامتی‌تان کرده‌اید.

می‌توانید این پودرها و مکمل‌ها را خیلی راحت در خانه تهیه کنید. تأثیرات یک مکمل خانگی بدنسازی از نظر ساخت عضله همانند نمونه‌های شیمیایی آن است.

همان حجم از عضله را می‌سازد و به همان مقدار کارایی و قوت دارد. فقط سالم‌تر و ارزان‌تر تهیه می‌شود. برای تهیۀ پودر مکمل خانگی بدنسازی می‌توانید به یکی از روش‌هایی که در ذیل آمده عمل کنید.

انواع مکمل‌ها

مکمل‌های بدنسای انواع مختلفی دارند. برخی پایۀ پروتئینی دارند، برخی گیاهی و برخی لبنی. که هر کدام از آنها تأثیرات مختلفی بر نحوۀ ساخت عضله دارند.

مکمل خانگی بدنسازی(پروتئینی)

اگر بخواهید یک مکمل پروتئینی بسازید، به نوشیدنی میوۀ خود مقداری سینۀ مرغ پخته شده اضافه کنید. ترکیب تخم مرغ نیز با این نوشیدنی می‌تواند مکمل خانگی بدنسازی شما را مقوی‌تر کند.

می‌توانید این ترکیب که شامل میوه‌های پرکالری، سینۀ مرغ و تخم مرغ است را در وعده‌های مختلف استفاده کنید. خوردن این مکمل‌ها صبح به صورت ناشتا و قبل و بعد از تمرین توصیه می‌شود.

تذکر: این ترکیب را بهتر است با تخم مرغ خام استفاده نکنید.

مکمل خانگی بدنسازی(گیاهی)

برای نوع گیاهی این مکمل می‌توانید از انواع دانه‌های گیاهی استفاده کنید. دانه‌هایی مانند تخم کتان، تخم شربتی، کنجالۀ بادام و لوبیا.

این مواد را آسیاب کرده با یکدیگر میکس کنید. سپس کمی پودر شکلات هم به آن اضافه کنید. می‌توانید آن را با میوه‌های کالری‌دار ترکیب کرده نوشیدنی خوشمزه‌ای بسازید. و نتیجۀ اثر بخش آن بر عضلات خود را شاهد باشد.

مکمل خانگی بدنسازی(لبنی)

برای تهیۀ نوع لبنی این مکمل‌های بدنسازی می‌توانید از شیر خشک، پودر جو و پودر بادام زمینی استفاده کنید. این مخلوط را با میوه‌های مورد نظر خود ترکیب کرده اثر فوق‌العادۀ آن بر عضله‌های خود را ببینید.

چند مکمل دیگر

پودرهای مکمل بدنسازی باید دارای حداقل چربی باشند، پروتئین زیادی داشته باشند و مقداری کربوهیدرات را هم برای تأمین انرژی بدن دارا باشند.

برای تهیۀ چنین مکملی به برنج قهوه‌ای نیاز داریم و همچنین مقداری عدس و جو. عدس و برنج و جو از هر کدام یک سوم فنجان به صورت خام با هم مخلوط کرده آسیاب کنید.

این مخلوط دارای کالری بالا، چربی کم، پروتئین متوسط و کربوهیدرات به مقدار لازم می‌باشد.
مقدار پروتئین این مکمل خانگی بدنسازی به اندازۀ نمونۀ شرکتی آن نیست. ولی در عوض سالم است و با قیمت کمی تهیه شده.

عدس و جو کربوهیدرات بالایی دارند، پروتئین هر کدام هم زیاد نیست ولی میزان قابل توجهی از آن را دارند.

مکمل خانگی بدنسازی(افزایش وزن)

برای تهیۀ این مکمل به پودر تخم مرغ، البته سفیده تخم مرغ، پودر جوانۀ گندم، شیر خشک و شکر نیاز دارید.

  • مقدار نیم کیلو پودر سفیدۀ تخم مرغ
  • پودر جوانۀ گندم هم کمتر از همین مقدار (حدود ۴۰۰ گرم)
  • شیر خشک هم به میزان جوانۀ گندم
  • شکر نیم کیلو
  • می‌توانید مقداری پودر قهوه یا کاکائو هم به مکمل اضافه کنید.

مواد را به ترتیب با هم مخلوط کنید. پودر تخم مرغ، پودر جوانۀ گندم، پودر کاکائو و در آخر شیر خشک و شکر را اضافه کنید. در هر مرحله مواد را به آرامی اضافه کرده مرتب هم بزنید.

این ترکیب مقوی و خوشمزه را به مقدار یک تا دو قاشق غذاخوری در یک لیوان شیر بریزید و به صورت ناشتا میل کنید.

قبل و بعد از تمرین هم می‌توانید از این مکمل به شیوۀ فوق استفاده کنید.

نکته: مخلوط این ترکیب با شیر به این دلیل توصیه می‌شود که هضم پروتئین سفیدۀ تخم مرغ کمی دیرتر انجام می‌شود و در نتیجه پروتئین بیشتری جذب بدنتان می‌شود.

یک صبحانۀ عضله ساز

این صبحانه خود یک مکمل خانگی بدنسازی محسوب می‌شود.

توت فرنگی، موز، جو و کرۀ بادام زمینی؛ این ترکیب فوق‌العاده که نیازی به پخته شدن ندارد می‌تواند یک صبحانۀ مفید و سرشار از کالری و کربوهیدرات برای بدنسازان باشد.

ممکن است میزان چربی آن کمی بالا باشد، اما این چربی سالم است و هیچ جای نگرانی نیست.

صبحانه یک وعدۀ اصلی و مهم؛ خوردن یک صبحانۀ مقوی و سالم به ما انرژی کافی جهت فعالیت‌های روزانه و انجام سخت‌تر تمرینات را می‌دهد.

توصیه مهم برای کسانی که اصرار بر خرید مکمل‌ها دارند

اگر می‌خواهید هر طور شده از مکمل‌های بدنسازی بیرون استفاده کنید، لطفا چند نکته را مد نظر داشته باشید.

استفاده از مکمل‌ها هرچند نوع اصل و اورجینال آن، باید و باید زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد. دستور مربی متبحر و مجرب نیز در این زمینه کفایت می‌کند، مربی باید نوع و مقدار مصرف را به شما بگوید.

تشخیص مکمل اورجینال از نمونۀ تقلبی

  • مقداری از پودر را امتحان کنید، هر چقدر چسبندگی بیشتری داشته باشد، کیفیتش بیشتر است.
  • پودرمکمل باید یک دست باشد، وجود دانه‌های رنگی در میان پودر نشان از تقلبی بودن آن است.
  • به محض دیدن هولوگرام بر اصل بودن محصول صحّه نگذارید.
  • ببینید آنچه که روی بسته نوشته شده با آنچه داخل بسته است هم خوانی داشته باشد.

چه مکمل خانگی بدنسازی و چه نوع شیمیایی آن هر کدام به نوبۀ خود عضله سازی کرده پروتئین لازم را به بدن می‌رساند. پس بهتر آن است که یک مکمل خانگی با قیمت مناسب و اطمینان از سلامت آن درست کرده در بازه‌های زمانی مختلف استفاده کنیم.

شاید کمی دیرتر به نتیجۀ دلخواه برسیم ولی در عوض سلامتی خود را به خطر نینداخته‌ایم. ضمن اینکه سرعت عضله سازی در مکمل‌های شیمیایی ممکن است یک عضلۀ موقتی به شما تحویل دهد.