امکان پیش‌بینی زمان مرگ انسان با استفاده از هوش مصنوعی

  • انتشار: ۲ جدی ۱۴۰۲
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 165465

محققان تاکید کرده‌اند که این مدل هوش مصنوعی نباید مورد استفاده شرکت‌های بیمه قرار گیرد.

به نقل از ایندیپندنت، در حوزه هوش مصنوعی، دانشمندان به توسعه یک سامانه جدید مشابه چت جی‌پی‌تی می‌پردازند که قادر است با دقت بالا زمان مرگ افراد را پیش‌بینی کند.

دانشمندان دانشگاه فنی دانمارک (DTu) اعلام کرده‌اند که مدل هوش مصنوعی هوش مصنوعی «لایف تو وک» با استفاده از داده‌های شخصی مردم دانمارک نشان داده است که قادر به پیش‌بینی زمان مرگ افراد با دقت بیشتری نسبت به سایر سیستم‌ها می‌باشد.

در این مطالعه، محققان اطلاعات شخصی بیش از ۶ میلیون شهروند دانمارکی، ازجمله محل تولد، میزان تحصیلات، میزان سلامتی، میزان درآمد را در اختیار این سامانه قرار داده‌اند.

دانشمندان سپس این مجموعه داده‌ها را به کلماتی برای آموزش دادن به یک مدل زبانی «لایف تو وک» تبدیل کردند؛ این مدل زبانی مشابه فناوری به کار رفته در اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی مانند «چت جی‌پی‌تی» است.

نتایج این مطالعه که در نشریه «علم محاسباتی طبیعت« منتشر شده است، نشان می‌دهد که بعد از یادگیری الگوهای موجود در داده‌ها، این مدل هوش مصنوعی عملکرد بهتری نسبت به سایر سیستم‌های پیشرفته نشان داده و قادر به پیش‌بینی شخصیت و زمان مرگ با دقت بالایی بوده است.

محققان برای ارزیابی دقت مدل، داده‌های مربوط به گروهی از افراد در رده سنی ۳۵ تا ۶۵ سال را مورد بررسی قرار دادند که نیمی از آن‌ها در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ فوت کرده بودند و لایف تو وک فقط با تحلیل اطلاعات اولیه، زمان مرگ آنها را تخمین زده که در ۷۸ درصد موارد درست بوده است.

این محققان تاکید کرده‌اند که این مدل بنا به ملاحظات اخلاقی نباید مورد استفاده شرکت‌های بیمه قرار گیرد.