بزرگترین تولیدکنندگان و واردکنندگان نمک در جهان را بشناسید!

  • انتشار: ۵ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 182246

نمک ماده‌ای ضروری است که در همه خانه‌های جهان یافت می‌شود. نمک یک عنصر غذایی حیاتی برای انسان و بخشی از رژیم غذایی روزانه ماست و قدمت تولید آن به هزاران سال قبل بازمی‌گردد.

به نقل از الجزیره، نمک علاوه بر کاربرد در پخت‌وپز، استفاده‌های گسترده‌ای نیز در نگهداری و ضدعفونی مواد غذایی دارد به طوری که حدود دو سوم نمک تولید شده در جهان در صنایع شیمیایی مصرف می‌شود.

این عنصر ضروری در آب کردن یخ و با باز نگه داشتن مسیرهای حمل و نقل زمینی در دوره‌های هوای یخبندان، نقش مهمی در تجارت بین‌المللی ایفا می‌کند.

حجم بازار نمک در سال‌های اخیر رشد کرده و به ۴۱.۹۱ میلیارد دالر در سال ۲۰۲۳ میلادی رسیده است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ به ۴۵.۷ میلیارد دالر برسد.

پیش‌بینی می‌شود بازار نمک در سال‌های آینده شاهد رشد قوی‌تری باشد و با رشد سالانه مرکب به ارزش ۷.۷ رصد به دلیل توسعه صنایع غذایی و شیمیایی و معدن و در سال ۲۰۲۸ میلادی به ۶۱.۵۱ میلیارد دالر برسد.

۱۰ تولیدکننده بزرگ نمک در جهان

به نوشته سایت Statista، چین با تولید ۵۳ میلیون تُن نمک در سال ۲۰۲۳ میلادی بزرگترین کشور تولید کننده نمک در جهان است. در همان سال، تولید نمک در ایالات متحده امریکا به عنوان دومین کشور بزرگ تولیدکننده آن، به ۴۲ میلیون تن رسید.

در زیر، فهرست ۱۰ کشور بزرگ تولیدکننده نمک در جهان در سال ۲۰۲۳ را مشاهده می‌کنید که به ترتیب عبارت است: چین، امریکا، هند، آلمان، استرالیا، کانادا، شیلی، مکزیک، ترکیه، روسیه.

هلند در صدر بزرگترین صادرکنندگان نمک در جهان قرار دارد و پس از آن به ترتیب آلمان، کانادا، هند و ایالات متحده امریکا قرار ارد که ۴۳.۱ درصد از کل صادرات بین‌المللی نمک را به ارزش ۱.۵۵ میلیارد دالر در سال ۲۰۲۲ میلادی به خود اختصاص دادند.

نکته جالب توجه این است که بسیاری از این کشورها مانند هلند و تونس از بزرگترین تولیدکنندگان نمک در جهان نیستن اما با این وجود تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده نمک هستند.

نمک تونس به عنوان یکی از بهترین نمک‌های طبیعی در جهان به حساب می‌آید و به نوشته روزنامه الصباح، تونس سالانه دو میلیون تُن نمک با کیفیت تولید می‌کند و حدود ۱۰۰ هزار تن از آن مصرف کرده و مابقی را صادر می‌کند.

در زیر فهرست ۱۰ کشور بزرگ صادرکننده نمک در جهان را می‌بینید.(ارقام به میلیون دالر است)

گرچه چین و ایالات متحده امریکا دو کشور بزرگ تولید کننده نمک در جهان هستند، اما به دلیل تقاضای زیاد داخلی، دو کشور بزرگ واردکننده نمک در جهان نیز هستند، زیرا نمک بخش اساسی در بسیاری از صنایع به ویژه صنایع شیمیایی و غذایی به شمار می‌رود.

در فهرست ۱۰ کشور بزرگ واردکننده نمک در جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی را مشاهده می‌کنید:(رقم‌ها به میلیون دالر است)

مصرف زیاد سدیم با مشکلات سلامتی مختلفی از جمله فشار خون بالا، بیماری قلبی، سرطان معده، چاقی، پوکی استخوان، اختلالات کلیوی و غیره مرتبط است.

این نگران کننده است که مصرف بالای سدیم منجر به مرگ ۱.۸۹ میلیون نفر در سال می‌شود.

چینی‌ها بیشترین مصرف‌ نمک را در بین مردم جهان دارند و هر فرد ۱۷.۷ گرم نمک در روز مصرف می‌کند، الگوهای مصرف نمک در چین که ارتباط نزدیکی با مشکل فزاینده فشار خون در این کشور دارد، منعکس کننده میزان مصرف نمک است.