تاثیر چای داغ بر ابتلای افراد به سرطان مری

  • انتشار: ۱۴ جدی ۱۴۰۲
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 167124

مهم ترین علل سرطان مری در ایالات متحده آمریکا و اروپا چاقی و رفلاکس و در ترکیه به ویژه در آناتولی شرقی چای داغ و عادات غذایی است.

دانشمندانی که در مورد سرطان مری تحقیق می‌کنند، تأثیرات چای داغ بر این بیماری را نیز مورد بررسی قرار دادند.

پروفسور دکتر آتیلا اَراوغلو، رئیس بخش جراحی قفسه سینه دانشکده پزشکی دانشگاه آتاتورک، مطالعه‌ای را با مشارکت ۴ نفر از دانشگاهیان دانشگاه‌های مختلف در مورد سرطان مری که در منطقه آناتولی شرقی شایع است، آغاز کرد.

در این راستا، اطلاعات ۷۴۲ مرد و ۷۲۰ زن که به مدت ۲۵ سال به سرطان مری مبتلا بودند، جمع‌آوری شد و مشخص شد که ۸۵ درصد از این بیماران چای را به صورت بیش از حد گرم می‌نوشیدند.

این مطالعه که عواملی مانند عوامل ژنتیکی، رژیم غذایی با سبزیجات و میوه‌های کم، مصرف سیگار و الکل و همچنین نوشیدن چای داغ را بررسی می‌کرد، در مجله علوم پزشکی ترکیه منتشر شد.

اَراوغلو با بیان اینکه مهم ترین علل سرطان مری در ایالات متحده آمریکا و اروپا چاقی و رفلاکس و در ترکیه به ویژه در آناتولی شرقی چای داغ و عادات غذایی است، گفت: ۵۰۰ هزار نفر در چین به مدت ۹٫۵ سال تحت نظر قرار گرفته و مصرف چای، قهوه، سوپ و غذای داغ توسط این افراد بررسی شده و مشخص گردید که سرطان مری و حلق به ویژه در افرادی که چای داغ مصرف می‌کنند، شایع است.