برای داشتن زندگی طولانی و سالم چقدر باید ورزش کرد؟

  • انتشار: ۱۴ جدی ۱۴۰۲
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 167085

مطالعه دانشمندان سرنخ‌هایی را در مورد میزان مورد نیاز ورزش برای برای داشتن زندگی طولانی و سالم ارائه می‌دهد.

به نقل از مدیکال نیوز، وقتی صحبت از زندگی طولانی و سالم به میان می آید، عوامل زیادی دخیل هستند.

برخی از عوامل مانند ژنتیک و جنسیت قابل تغییر نیستند. با این حال، بسیاری از عادات دیگر مانند تغذیه، فعالیت بدنی، کاهش استرس، سیگار نکشیدن و خواب مناسب را می توان اصلاح کرد.

یک مطالعه جدید منبع معتبر از محققان دانشگاه ییواسکیلا در فنلاند نشان می دهد که اگرچه ورزش برای داشتن زندگی طولانی مهم است اما پیروی از سایر عادات سبک زندگی سالم ممکن است تأثیر بیشتری داشته باشد.

طول عمر: ورزش تنها عامل برای افزایش طول عمر نیست

در این مطالعه، محققان بحث می‌کنند که در حالی که تحقیقات قبلی ارتباط بین ورزش و کاهش خطر مرگ و میر ناشی از همه علل و بیماری‌های قلبی عروقی را نشان می‌دهد، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش مرگ و میر ناشی از همه علل و بیماری های قلبی عروقی را در افراد مسن یا افراد مبتلا به بیماری های مزمن کاهش نمی دهد.

به گفته محققان، این ممکن است نشان دهد که عوامل زمینه‌ای دیگری به جز ورزش بر مدت زمان زندگی فرد تأثیر می‌گذارد.

سبک زندگی فعال بدنی با خطر مرگ و میر کمتر مرتبط است

محققان این مطالعه دریافتند که بیش از یک سوم (تقریباً ۴۰درصد) از شرکت کنندگان از گروه کم تحرک در سال ۲۰۲۰ جان خود را از دست دادند.

شرکت کنندگان در گروه های فعال بین ۱۵ تا ۲۳ درصد (در مقایسه با گروه کم تحرک)خطر مرگ و میر ناشی از همه علل را کمتر داشتند.

سایر عوامل سبک زندگی چگونه بر خطر مرگ و میر تأثیر می گذارند؟

سپس محققان سایر عوامل سبک زندگی از جمله شاخص توده بدنی (BMI)، وضعیت سلامتی، مصرف الکل و وضعیت سیگار کشیدن را در نظر گرفتند.

با اعمال این عوامل، میزان مرگ و میر شرکت کنندگان از گروه کم تحرک به حداکثر ۷ درصد کاهش یافت.

دانشمندان همچنین دریافتند که شرکت‌کنندگان در گروه‌های کم تحرک و بسیار فعال در مقایسه با گروه‌های نسبتاً فعال و فعال، پیری بیولوژیکی سریع‌تری را تجربه کردند.

بر اساس این مطالعه، محققان بر این باورند که ارتباط مفید ورزش طولانی مدت با کاهش خطر مرگ تا حد زیادی نه تنها توسط ورزش، بلکه به سایر عوامل مرتبط با سلامتی نیز مرتبط است.

به جای اینکه فعالیت بدنی منظم دلیل کاهش خطر مرگ و میر باشد، در عوض ممکن است نشانگر یک شیوه زندگی سالم باشد و به افزایش طول عمر فرد کمک کند.

یک عادت سالم با سبک زندگی ناسالم مقابله نمی کند

دیوید کاتلر، داکتر خانواده پس از بررسی این مطالعه، گفت نتیجه گیری این مطالعه مبنی بر اینکه فعالیت بدنی ممکن است منعکس کننده رفتار سالم باشد، به جای اینکه ورزش دلیل کاهش مرگ و میر باشد، منطقی است. وی افزود این با مشاهدات خود من مطابقت دارد که بسیاری از مردم برای به دست آوردن مزایای سلامتی ورزش می کنند و اغلب انتظار دارند که این ورزش با رفتارهای ناسالم مقابله کند، که اینطور نیست و در واقع، آنچه که مطالعه نشان داد این بود که اگر عواملی مانند چاقی و سیگار را حذف کنید، مرگ و میر در گروه کم تحرک بهبود می یابد.

به خاطر داشته باشید که انجام فعالیت بدنی سالم رژیم غذایی ناسالم، سیگار کشیدن، مصرف الکل و مواد مخدر یا سایر فعالیت های مضر مانند نادیده گرفتن فشار خون بالا، کلسترول بالا یا دیابت را خنثی نمی کند.

وی افزود از طریق ۵ اقدام ساده پیشرفت های قابل توجهی در سلامت در سراسر جهان مشاهده شده است: اجتناب از چاقی، حفظ فشار خون در حد نرمال، سیگار نکشیدن، کنترل دیابت و درمان کلسترول بالا. ورزش منظم ممکن است به این مزایا اضافه کند، اما اثرات مضر رعایت نکردن موارد یاد شده را جبران نمی کند.

برخی ورزش‌ها برای زندگی سالم‌تر و طولانی‌تر بهتر از نداشتن هیچگونه تحرک است

چنگ هان چن، متخصص قلب گفت این مطالعه به وضوح نشان می دهد که توانایی انجام برخی ورزش ها در مقایسه با بی تحرکی با کاهش مرگ و میر همراه است و برخی ورزش ها بهتر هستند.

دکتر چن افزود: «این مطالعه با سایر مطالعات اخیر مطابقت دارد که نشان می دهد حداقل مقدار متوسط ورزش مفید است. یعنی اینکه ممکن است برای به دست آوردن فواید سلامتی نیازی به ورزش زیاد نباشد.