بهبود سلامت روان و رضایت شغلی با کاهش استفاده از رسانه‌های اجتماعی

  • انتشار: ۲۷ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 164814

کاهش استفاده از رسانه‌های اجتماعی، سلامت روان و رضایت شغلی را بهبود می‌بخشد.

مطالعه‌ای که در آلمان انجام شد نشان داد که کاهش استفاده از رسانه‌های اجتماعی به میزان ۳۰ دقیقه در روز به طور قابل توجهی سلامت روان و رضایت شغلی را بهبود می‌بخشد.

در مطالعه‌ای که توسط دانشگاه روهر و مرکز بهداشت روان آلمان انجام شد، تأثیر استفاده از رسانه‌های اجتماعی بر سلامت روان و عملکرد کاری مورد بررسی قرار گرفت.

در محدوده تحقیق منتشر شده در مجله «رفتار و فناوری اطلاعات»، ۱۶۶ شرکت‌کننده شاغل به ۲ گروه تقسیم شدند.

قبل از تحقیق، در مورد موضوعاتی مانند حجم کاری، رضایت شغلی، تعهد به شغل، سلامت روان، سطح استرس و ترس از اخراج در گروه‌ها نظرسنجی انجام شد.

در حالی که گروه اول به عادت‌های روزانه خود در رسانه‌های اجتماعی ادامه دادند، گروه دوم استفاده روزانه از رسانه‌های اجتماعی را به مدت ۱ هفته ۳۰ دقیقه کاهش دادند.

در گروه دوم احساس سخت‌کوشی و ترس از اخراج شدن کاهش یافته و از نظر روحی و روانی احساس بهتری داشتند و با تمرکز بیشتر بر کار کردن رضایت شغلی بیشتری داشتند.

دانشیار جولیا برایلوسکایا از دانشگاه روهر، یکی از نویسندگان این مطالعه، نتیجه این مطالعه را توضیح داد: مغز ما برای مقابله با حواس‌پرتی‌های دائمی، به‌ویژه آن‌هایی که توجه ما را از کار در حال انجام دور می‌کنند، تلاش می‌کند. افرادی که دائماً کار خود را قطع می‌کنند تا رسانه‌های اجتماعی خود را بررسی کنند، کار سخت‌تری دارند.