نتیجه یک تحقیق: بیش از ۹۰ درصد از زنانی که قصد بارداری دارند تغذیه مناسب و کافی ندارند

  • انتشار: ۱۵ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 163051

یک مطالعه هشدار می‌دهد: بسیاری از زنانی که قصد فرزندآوری دارند تغذیه مناسبی ندارند.

گاردین نوشت: به گفته محققان، بیش از ۹۰ درصد از زنانی که در تلاش برای بچه دار شدن هستند، ممکن است مواد غذایی به خصوص ویتامین‌‎هایی که برای یک بارداری سالم ضروری است را به میزان کافی و مناسب دریافت نکنند. به گفته محققان، این مشکل احتمالاً با محبوب شدن رژیم های گیاهخواری بدتر هم شده است.

آزمایش روی بیش از ۱۷۰۰ زن در بریتانیا، نیوزیلند و سنگاپور که قصد باردار شدن داشتند، نشان داد که اکثر آنها فاقد مواد مغذی هستند که به وفور در گوشت و محصولات لبنی یافت می شود و بسیاری از آنها برای رشد سالم جنین حیاتی هستند. پروفسور کیت گادفری، اپیدمیولوژیست و نویسنده اصلی این مطالعه در دانشگاه ساوتهمپتون در مورد عدم دریافت سطوح مناسبی از مواد غذایی و ویتامین برای زنان باردار هشدار داده است. نتایج این تحقیق در مجله علمی «نیپر» چاپ شده است.

در این مطالعه پزشکان سطوح مواد مغذی حیاتی خون را هنگام انتخاب زنان اندازه‌گیری کردند و سپس به‌طور تصادفی آنها را برای دریافت مکمل‌های ویتامین استاندارد برای زنان باردار که حاوی اسید فولیک، بتاکاروتن، آهن، کلسیم و ید بود، یا یک نسخه تقویت‌شده که دارای ریبوفلاوین اضافی بود، اختصاص دادند که شامل ویتامین های B6، B12 و D، پروبیوتیک ها، روی و نوعی قند به نام میو اینوزیتول بود. قبل از باردار شدن، ۹ زن از هر ۱۰ زن دارای سطوح حاشیه ای یا کم فولات، ریبوفلاوین، ویتامین B12 یا ویتامین D بودند، در حالی که بسیاری از آنها علائم کمبود ویتامین B6 را در اواخر بارداری نشان دادند. همانطور که انتظار می رفت، مکمل ها سطوح ویتامین زنان را بهبود بخشیدند، البته نه به سطوح کافی.

مکمل‌های اسید فولیک و ویتامین D در حال حاضر برای زنانی که قصد بارداری دارند توصیه می‌شود، اما وین کاتفیلد، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد غدد درون ریز کودکان در دانشگاه اوکلند معتقد است این مکمل‌ها به مادران باردار باید بیش از حد تجویز شوند.