سردی مغز؛ عوارض و راه های رفع آن…

  • انتشار: ۶ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 98532

بر اساس طب سنتی ما ایرانیان که از نیاکانمان به ارث رسیده است، عامل رشد نوزادان وجود مزاج گرم و تر بدن آن ها است. اگر بدن نوزاد بدین صورت نبود، مغز و جسم آن ها رشد و نمو نمی کرد.

طب سنتی می گوید که مزاج انسان با رشد او تغییر می کند. در دوران نوجوانی مزاج انسان به گرم و خشک تبدیل می گردد. یکی از اصلی ترین نشانه های وجود مزاج گرم و خشک در بدن انسان، بروز جوش در ناحیه گردن، صورت و بدن است.

اما از سن ۳۵ سالگی مزاج فرد سرد و تر می شود. وجود سردی و تری در بدن عامل بروز مشکلات جسمانی و روانی فراوانی است. یکی از راه هایی که بتوان مانع بروز سردی و تری در بدن شد تغییر در رژیم غذایی است.

سردی مغز و عوارض آن
سردی مغز و عوارض آن

این روزها سبک نادرست زندگی و بر هم خوردن تعادل زیست انسان سبب شده است که مزاج وی نیز از حالت تعادل خارج گردد. این امر به نوبه خود سبب ایجاد مشکلات بسیاری در خلق و خوی انسان می گردد.

 سوء مزاج مغز چیست؟

بر اساس نظر اطباء طب سنتی ایرانی، مزاج های اصلی در بدن انسان به ۴ گونه هستند. این مزاج ها عبارتند از صفرا (گرم و خشک)، سودا (سرد و خشک)، بلغم (سرد و تر)، دم (گرم و تر).

بر همین اساس برهم خوردن تعادل مزاج در بدن انسان بنا به هر دلیلی، سبب غلبه هر یک از این مزاج ها بر دیگری می شود که در نتیجه این امر، خطر ابتلای بدن به بیماری های مختلف بسیار گسترش می یابد.

علل سردی مغز

انسانی را تصور کنید که دارای مزاج سودا (سرد و خشک) یا بلغم (سرد و تر) است، در این مزاج ها غلبه سردی در بدن افزایش یافته است.

این فرد دارای بیماری هایی مانند: بیماری های اعصاب و روان، افسردگی، حواس پرتی و کندی حافظه وآلزایمر، مشکلات گفتاری، لکنت زبان، عصبی شدن، لجبازی، کم توانی، شب ادراری، عفونت بدن و فراموشکاری، رشد غده های بدخیم در بدن می گردد.

سردی مغز و عوارض ان
سردی مغز و عوارض ان

همچنین پاشیدن (اسپری کردن) سرکه در فضای خانه سبب سردی مغز می شود. برای ضدعفونی کردن محیط شما می توانید به جای سرکه، اسپند دود کنید

زیرا دود حاصل از سوختن دانه های اسپند گرم است و خاصیت ضد ویروسی دارد. باید توجه داشته باشید که افزایش سردی در مغز سبب ایجاد تفکرات منفی در بدن می شود که در نتیجه زمینه ساز ابتلای به افسردگی، غم و اندوه در فرد می گردد.

افراد مبتلا به سردی مغز می بایست در رژیم غذایی خود تغییراتی اساسی را بوجود آورند.

به عنوان مثال این دست از افراد باید از خوردن غذاهایی که سبب افزایش سردی در بدن می شود خودداری کنند.

حذف این مواد غذایی در صبحانه (نان، پنیر و چای شیرین)، حذف این مواد غذایی در طول روز (لبنیات، آب یخ، خیار و گوجه، ترشیجات)، تغییر در عادت های روزمره (ورزش های سنگین، خواب زیاد در روز، تحرک بیش از حد) سبب کاهش سردی در بدن و مغز می گردد، به کاهش سردی در بدن کمک می کند.

علائم سوء مزاج مغز سرد چیست؟

دلواپسی، احساس سردی بدون سنگینی سر، ضعف قلب، تنبلی و سستی، سفید شدن رنگ چهره و چشم، کم شدن توانایی تخیل، ترسو شدن، احساس آرامش با گرمی ها، رنجیدن از سردی ها از جمله علائم سوء مزاج مغز سرد است.

فردی که سردی در بدن او افزایش یابد با مصرف مواد غذایی گرم می تواند انرژی از دست رفته را به مغز و بدن خود بازگرداند.

درمان سردی و تری مغز چیست؟

برای رفع سوء مزاج سرد که با رطوبت همراه شده است، مصرف خوراکی ها (خرما، شیره انگور، میوه های شیرین، ارده، دمنوش)، و داروهایی که میزان گرمی را در بدن وی بالا می برد استفاده کند. در اینجا به سه ماده مؤثر در افزایش سریع گرمی در مغز اشاره می کنیم.

سردی مغز و عوارض ان

مویز: نوعی کشمش با طبع گرم است. به شما توصیه می کنیم که روزانه به صورت ناشتا ۲۱ عدد مویز میل کنید. استفاده متداول مویز سبب تقویت حافظه و مانع فراموشی می گردد. مویز سرشار از ویتامین B، آهن، کلسیم و پتاسیم است که مانع بروز بیماری آلزایمر می گردد.

عسل: اگر شما دچار فراموشی می شوید به شما توصیه می کنیم یک قاشق مرباخوری عسل را ناشتا میل کنید. به این صورت که مقداری عسل را زیر زبان قرار دهید تا عسل با بزاق دهان تان مخلوط و به آرامی جذب مغز گردد.

ایرن را هم بخوانید: سردی و رطوبت معده و عوارض آن

کندر: اگر شما فردی با مزاج سرد و تر هستید به شما توصیه میکینم که در هفته یک یا دو بار کندر مصرف کنید. مقداری کندر که به اندازه یک عدس یا نخود است را بجوید البته می توانید آن را باشکر نیز مخلوط و مصرف کنید. کندر دارای سم است و مصرف زیاد آن توصیه نمی شود، همچنین افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند استفاده از کندر توصیه نمی شود. از دیگر راه کارهای کاهش رطوبت در مغز تنقیه بینی با عطسه کردن یا چکاندن روغن های گرم (سیاه دانه، بنفشه، کنجد) در بینی است.

درمان سردی و خشکی مغز

اما اگر در بدن سردی و خشکی افزایش یافت چگونه می توان آن را کاهش داد؟

برای کاهش سردی و خشکی باید گرمی بدن را بالا برد. برای انجام این تغییر مزاج استفاده از چکاندن روغن بادام شیرین در بینی، مصرف آب گوشت قرمز، مرغ، گردن بره و بزغاله، حریره بادام، شیربرنجی که با زعفران، نبات، چخته شده است و عسل یا مربای طبیعی سیب و به توصیه می گردد.

این افراد معمولاً احساس خشکی در مغز و ته حلق و حتی خشکی صدا، حس خفگی، فشار و انقباض در گلو دارند. گاهی حس می کنند سر به سمت عقب کشیده می شود و عضلات پس سر دچار انقباض شده اند که روغن مالی این ناحیه می تواند مفید باشد.

خوردن خیسانده گل بنفشه و پنیرک در آب خنک برای گلو، حنجره و مغز باعث بهتر شدن علائم می شود. البته اگر مزاج این افراد سرد است، مصرف شیرین شده آن با نبات توصیه می شود.