زمین تا کنون چند بار به دور خورشید چرخیده است؟

  • انتشار: ۴ جدی ۱۴۰۲
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 165802

دانشمندان بررسی کردند که هر یک از هشت سیاره منظومه شمسی در ۴٫۶ میلیارد سال گذشته چند بار به دور خورشید چرخیده‌اند.

به نقل از اسپیس، وقتی روی سطح زمین ایستاده ایم، فراموش می کنیم که سیاره ما با سرعتی بیش از ۱۰۷هزار و۸۰۰ کیلومتر در ساعت به دور خورشید می چرخد. میلیاردها سال است که ۷سیاره دیگر منظومه شمسی نیز با سرعت‌های سرسام‌آوری بی‌وقفه دور منظومه شمسی می‌چرخند.

اما چیزی که ممکن است ذهن شما را متحیر کند این است که بدانید هر سیاره در کمربند خود چند سفر به دور خورشید دارد.

منظومه شمسی حدود ۴٫۶ میلیارد سال پیش متولد شد، زمانی که خورشید در ابری از غبار به جای مانده از انفجارهای ستاره ای قبلی شروع به شکل گیری کرد. حدود ۴٫۵۹ میلیارد سال پیش، سیارات غول پیکر (مشتری، زحل، اورانوس و نپتون) متولد شدند. طبق گفته انجمن سیاره ای، حدود ۴٫۵ میلیارد سال پیش، سیارات سنگی کوچکتر (عطارد، زهره، زمین و مریخ) شکل گرفتند.

اما زمانی که سیارات به دنیا آمدند، مدارهای آنها به دور خورشید مانند امروزه نبود. برای حدود ۱۰۰ میلیون سال پس از تشکیل اولین سیارات، یک ناپایداری دینامیکی در بین آنها وجود داشت که منجر به یک کشمکش گرانشی بین این اجرام بزرگ و باعث شد بقیه مواد سیاره ای بیرونی منظومه شمسی و حتی برخی از سیاره های در حال ظهور از منظومه شمسی خارج شوند.

با این حال، هنگامی که همه سیارات پدیدار شدند و درگیری با یکدیگر را برای موقعیت های خود به پایان رساندند، در مدارهای ثابت و پایداری قرار گرفتند که از آن زمان تاکنون تغییر چندانی نکرده است.

سیان ریموند یک ستاره شناس گفت: «برای ۹۸ تا ۹۹ درصد از طول عمر منظومه شمسی، مدار سیارات خوب و پایدار بوده است در نتیجه، می‌توانید از دینامیک مداری فعلی سیارات برای حدس زدن دقیق تعداد سفرهای آنها به دور خورشید استفاده کنید.

برای مثال زمین را در نظر بگیرید. ۱ سال طول می کشد تا سیاره ماه به دور خورشید بچرخد و ۴٫۵ میلیارد سال است که وجود داشته است، بنابراین تقریباً ۴٫۵ میلیارد سفر به دور منظومه شمسی انجام داده است.

با این حال، تعداد کل مدارها در میان سیارات دیگر بسیار متفاوت است، زیرا سال‌های آن‌ها یا کوتاه‌تر یا طولانی‌تر از زمین است.

عطارد، نزدیکترین سیاره به خورشید، تنها ۸۸ روز (یا تقریباً ۰٫۲۴ سال، بر اساس یک سال با ۳۶۵٫۲۵ روز) طول می کشد تا یک بار به دور خورشید بچرخد. بنابراین، در طول ۴٫۵ میلیارد سال گذشته، حدود ۱۸٫۷ میلیارد مدار خورشیدی را تکمیل کرده است. اما نپتون، دورترین سیاره از خورشید، حدود ۶۰۱۹۰ روز (یا ۱۶۴٫۷ سال) طول می کشد تا یک مدار را کامل کند، به این معنی که در طول ۴٫۵۹ میلیارد سال زندگی خود تنها حدود ۲۷٫۹ میلیون سفر به دور خورشید انجام داده است. این بدان معناست که عطارد ۱۸٫۷ میلیارد برابر بیشتر از نپتون به دور خورشید چرخیده است.

در ادامه لیست کامل سیارات، طول یک چرخش آنها به دور خورشید براساس سال و تعداد کل سفرهای آنها به دور خورشید آمده است:

 بیشتر سیارات می توانند تعداد مدارهای خود را در طول عمر باقیمانده خود ۲ برابر کنند زیرا خورشید در حدود ۴٫۵ میلیارد سال دیگر، به سمت بیرون متورم خواهد شد تا به مدار زمین برسد و به یک ستاره کوتوله قرمز تبدیل شود که عطارد، زهره و زمین را نابود خواهد کرد. اگر سیارات دیگر نسوزند، ممکن است برای مدتی زنده بمانند، اما مدار آنها احتمالاً به طور عمده تغییر خواهد کرد.