آکسفام: یک درصد از ثروتمندان جهان به اندازه ۶۶ درصد مردم فقیر دی اکسید کربن تولید می کنند

  • انتشار: ۲۹ عقرب ۱۴۰۲
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 161055

ثروتمندان جهان به اندازه بسیاری از مردم فقیر دی اکسید کربن تولید می‌کنند.

گاردین نوشت: یک گزارش می گوید: ۱ درصد ثروتمندترین بیشتر از ۶۶ درصد فقیرترین مردم مسئول انتشار کربن هستند که پیامدهای فاجعه‌باری برای جوامع آسیب پذیر و تلاش های جهانی برای مقابله با وضعیت اضطراری آب و هوا دارد.

جامع ترین مطالعه درباره نابرابری آب و هوای جهانی که تاکنون انجام شده است نشان می دهد که این گروه پولدار، متشکل از ۷۷ میلیون نفر از جمله میلیاردرها، میلیونرها و افرادی که بیش از ۱۴۰۰۰۰ دالر امریکا (۱۱۲۵۰۰ پوند) در سال مالیات پرداخت می‌‎کنند، ۱۶ درصد از کل انتشار کربن در سال ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس این گزارش، این میزان انتشار کربن به اندازه ای است که باعث مرگ بیش از یک میلیون نفر در اثر گرما شود.

در شش ماه گذشته، گاردین با آکسفام، مؤسسه محیط زیست استکهلم و سایر کارشناسان به صورت انحصاری کار کرده است تا تحقیقات ویژه ای به نام شکاف بزرگ کربن را تهیه کند. این گزارش به بررسی علل و پیامدهای نابرابری کربن و تأثیر نامتناسب افراد فوق‌العاده ثروتمند می‌پردازد که «نخبگان آلاینده» نامیده می‌شوند. این در حالی است که عدالت اقلیمی در دستور کار اجلاس آب و هوایی Cop28 سازمان ملل در امارات متحده عربی قرار دارد.

گزارش آکسفام نشان می‌دهد که در حالی که ۱ درصد ثروتمندترین افراد به زندگی دشمن محیط زیست تمایل دارند، انتشار گازهای گلخانه‌ای آن‌ها – ۵.۹ میلیارد تن CO2 در سال ۲۰۱۹ – باعث بروز رنج‌های عظیم برای دیگران شده است. بنا بر این گزارش، میزان دی‌اکسیدکربنی که این اقلیت تولید می‌کند برای ایجاد گرمای لازم به منظور مرگ ۱/۳ میلیون نفر در سال‌های آینده کافی است.