محققان دانشگاه آکسفورد: هوش مصنوعی می‌تواند حمله‌ی قلبی را ده سال قبل از وقوع آن پیش‌بینی کند

  • انتشار: ۲۳ عقرب ۱۴۰۲
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 160389

محققان دانشگاه آکسفورد در یک تحقیق جدید دریافته‌اند که هوش مصنوعی می‌تواند پیش‌بینی کند که آیا فردی ده سال بعد در معرض خطر حمله‌ی قلبی قرار دارد یا خیر.

بر اساس گزارش روزنامه گاردین، محققان دانشگاه آکسفورد این تحقیق را به حمایت مالی بنیاد قلب بریتانیا (بی‌اچ‌اف) انجام داده‌اند و در آن نقش هوش مصنوعی در ارتقای دقت سی‌تی‌اسکن‌های قلب را بررسی کرده‌اند.

محققان می‌گویند که این فناوری می‌تواند جان هزاران نفر را نجات دهد و به داکتران نیز کمک می‌کند که برای دست‌کم نیمی از بیماران، روش‌های درمانی بهتری روی دست گیرند.

پروفسور کارلامبوس آنتونیادس، رییس بخش قلب و عروق بنیاد قلب بریتانیا و مدیر مرکز سی‌تی‌اسکن آکسفورد گفته است: «مطالعه‌ی ما نشان داد که برخی از بیمارانی که با درد قفسه‌ی سینه به شفاخانه مراجعه می‌کنند و اغلب به آنان گفته می‌شود که مشکلی ندارند، در معرض خطر بالای ابتلا به حمله‌ی قلبی در ده سال آینده هستند، حتا اگر علائم بیماری در شریان‌های قلب در آنان مشاهده نشود.»

او توضیح داد که ارائه‌ی تصویر دقیق‌تر از بیماری می‌تواند به داکتران کمک کند تا روند درمانی بسیاری از بیماران قلبی را تغییر داده و به‌طور بالقوه خطر حمله‌ی قلبی در آنان را کاهش دهند.

بر اساس این مطالعه، سالانه ۳۵۰ هزار نفر در بریتانیا سی‌تی‌اسکن می‌شوند، اما بسیاری از آنان به‌دلیل عدم شناسایی مشکلات کوچک و غیرقابل تشخیص بر اثر حمله‌ی قلبی جان خود را از دست می‌دهند.

محققان داده‌های بیش از ۴۰ هزار بیمار را که در هشت شفاخانه بریتانیا از آنان سی‌تی‌اسکن معمولی گرفته شد، با میانگین زمان پی‌گیری ۲.۷ سال تجزیه و تحلیل کردند.

سپس این تیم تحقیقی به کمک ابزار هوش مصنوعی، سه هزار و ۳۹۳ بیمار دیگر را در طول تقریبا هشت سال زیر نظر گرفتند و مشاهده کردند که هوش مصنوعی توانسته خطر حمله‌ی قلبی را به‌طور دقیق پیش‌بینی کند.

نتایج بدست آمده از این تحقیق به داکتران ارائه شده تا روش‌های درمانی مناسبی را به بیماران ارائه دهند.

پروفسور «سر نیلیش سامانی»، مدیر بخش طبی بنیاد قلب بریتانیا گفته است این تحقیق نقش ارزشمندی را که هوش مصنوعی می‌تواند در شناسایی افرادی که در آینده در معرض خطر حمله‌ی قلبی هستند ایفا کند، نشان داد.