نتیجه یک تحقیق علمی: خطر «وقفه تنفسی در خواب» با رژیم غذایی سالم کاهش می‌یابد

  • انتشار: ۲ حوت ۱۴۰۲
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 172968

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی سالم و خوب می‌تواند جلوی وقفه تنفسی در خواب را بگیرد.

گاردین نوشت: تحقیقات نشان می دهد که یک رژیم غذایی سالم و گیاهی خطر «آپنه» یا وقفه تنفسی در خواب را حدود یک پنجم کاهش می دهد. این مطالعه که در «ERJ Open Research» منتشر شد، نشان داد کسانی که بیشترین سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و آجیل را مصرف می‌کنند، ۱۹ درصد کمتر از کسانی که کمترین غذای گیاهی و سالم را مصرف می‌کنند، دچار آپنه خواب می‌شوند.

آپنه خواب زمانی اتفاق می‌افتد که راه‌های هوایی هنگام خواب خیلی باریک می‌شوند و از تنفس صحیح جلوگیری می‌کنند. این بیماری با چاقی، داشتن گردن بزرگ، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل و خوابیدن به پشت مرتبط است. بیماران مبتلا به این عارضه اغلب با صدای بلند خروپف کرده و دچار وقفه در تنفس و سپس نفس کشیدن مجدد می‌کنند؛ سپس از خواب بیدار می شوند و صدای نفس زدن، خرخر کردن یا خفگی می دهند.

مطالعات نشان داده اند که «آپنه انسدادی» خطر بیماری های قلبی عروقی، ضربان قلب نامنظم، سکته مغزی، دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و افسردگی را افزایش می دهد. تخمین زده می شود که این بیماری ۱ میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده و درمان اغلب می‌توان آن را با کاهش وزن، در کنار سایر تغییرات سبک زندگی بهبود بخشید.