معرفی تمام یاران ایرانی امام زمان (عج)

  • انتشار: ۲۵ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74301


مقالۀ پیش رو در خصوص یاران ایرانی امام زمان است، بر آن شدیم تا مطالبی جهت شناختی هر چند جزئی از یاران آن حضرت و نیز تحولات پیش از ظهور و بعد از آن ذکر کنیم.

در برهۀ زمانی پیش از ظهور حوادث و تحوالاتی رخ می‌دهد که شناخت مبدأ و کانون این تحولات و سیر در چگونگی انجام آن می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

تحلیل و رصد درست این حوادث و تحولات به ما کمک کند که تا بتوانیم رویدادهای مرتبط با زمان ظهور را به خوبی بررسی کنیم.

کانون‌هایی که به عنوان نقطۀ ثقل تحولات آخرالزمان می‌توان از آنها نام برد شامل کشورهای عربستان، شام، ایران، عراق و فلسطین هستند.

این کشورها در آینده و تا قبل از ظهور مبدأ بروز اتفاقات و رویدادهایی هستند که بسیار به سرعت رخ می‌دهند و شگفتی و بهت همه را به دنبال دارند.

تحولاتی که می‌تواند تأثیر گذارترین اتفاقات در منطقه و جهان را رقم بزند. و همانطور که می بینید تا حدودی شاهد برخی از این تحولات در منطقه هستیم.

یاران ایرانی امام زمان

یاران ایرانی امام زمان علیه السلام:

به استناد روایات، یاران خاص حضرت مهدی (ع) در زمان ظهور به سیصد و سیزده نفر می رسند. که این رقم مشابه تعداد یاران پیامبر اکرم (ص) در جنگ بدر گفته شده است.

یاران امام زمان (عج) محدود به شهر و کشور خاصی نیستند، بلکه در شهرهای مختلف و از رنگ‌ها و نژادهای متفاوت در بین یاران ایشان دیده می‌شود.

در کتاب اعیان الشیعه نام چند شهر برده شده است که یاران و خواص حضرت به آن شهرها تعلق دارند. که در بین آن شهرها نام چند شهر از ایران هم وجود دارد.

شهرهایی چون قم، طالقان، شیراز، کرمان، گرگان، ری و… از جمله شهرهایی هستند که یاران ایرانی امام زمان از آنجا به یاری حضرت می‌شتابند.

این سیصد و سیزده نفر از قبل با یکدیگر هیچ آشنایی ندارند و در هنگام ظهور در موعد مقرر در مکانی معین شده دور هم جمع می‌شوند و پرچم پیروزی حق بر باطل را بالا می برند.

شهر قم در زمان ظهور:

امام صادق (ع)، در روایتی دانش را در شهر کوفه به ماری تشبیه کرده است که در سوراخش پنهان می‌شود و از شهر خارج می‌شود. سپش از ظهور این دانش در شهر قم خبر می‌دهند.

ایشان شهر قم رامنبع علم و دانش اهلبیت می‌دانند و می‌فرمایند که علم از این شهر به تمام شهرها منتشر می‌شود و این اتمام حجتی است بر مردم جهان.

در جهان کسی نمی‌ماند که دین و علم دین به او نرسیده باشد. بعد از این قائم(ع) قیام می‌کند و عدالت خداوند در جهان گسترانده می‌شود.

امام صادق (ع) می فرمایند، شهر قم از آن جهت که مردمانی از اهالی‌ آن با حجت ما قیام می‌کنند و او را یاری می‌رسانند قم نامیده شده است.

شهر طالقان:

شهر طالقان نیز یکی ازشهرهایی است که برخی از یاران ایرانی امام زمان را در خود جای داده است.
در روایتی از امام علی (ع) نقل است که ایشان مردم این شهر را گنج‌هایی ذخیره شده دانستند و فرمودند اینها یاران امام آخرالزمان می‌باشند.

در بحارالانوار نیز در این خصوص آمده است که، مردم این شهر مردانی اهل جنگ و جهادند که دلاورانه شهادت در راه خدا را می‌طلبند و شعار آنها یالثارات الحسین است، اینان همان کسانی هستند که خداوند به واسطۀ ایشان امام آخر الزمان را به پیروزی می‌رساند.

شهر خراسان:

در روایات متعدد دیگری هم به این سخن اشاره شده است که یاران امام زمان (عج) که به یاری او برمی خیزند از اهل خراسان هستند.

در رابطه با یاران ایرانی امام زمان رسول خدا نیز می‌فرمایند: زمانی که دیدید از سوی خراسان تعدادی با پرچم‌های سیاه می‌آیند، در حد توان‌تان و با هر وسیله‌ای که می‌توانید به سوی آنها بروید و به ایشان ملحق شوید. زیرا مهدی موعود در میان آنان حضور دارد.

امام باقر(ع)، نیز می‌فرمایند، در زمان ظهور کسانی از سمت خراسان با پرچم‌های سیاه به طرف کوفه می‌آیند و با آن حضرت بیعت می‌کنند.

تعداد یاران امام از شهرهای مختلف:

قیام امام زمان (ع) برای عدالت است، پس نمی‌تواند انتخاب یاران ایشان بر این اساس نباشد. یاران امام مهدی بر اساس میزان شایستگی‌شان گزینش می‌شوند.

به استناد از کتاب اعیان الشیعه تعداد یاران حضرت در هر شهر را به این ترتیب ذکر می‌کنیم؛ ۱۸ نفر از شهر قم، ۱۲ نفر از شهر هرات، ۲۴ نفر از شهر طالقان، ۱۲ نفر از شهر مرو، ۳ نفر از سجستان، ۱۲ نفر از جرجان، ۹ نفر از بیروت، ۸ نفر از نیشابور، ۷ نفر از ری، ۵ نفر از مشهد، ۴ نفر از همدان. بقیه هم از سایر کشورها و شهرها خواهند بود.

روایات مربوطه:

أمیر المومنین علی (ع) می‌فرمایند؛ مهدی موعود در صورت و سیرت شبیه ترین افراد به پیامبر خدا هستند. از ایشان شنیدم که فرمودند، اولین یاران مهدی (ع) از بصره و آخرین آنها از یمامه است.

در روایتی آمده است که یاران امام دوازدهم، مهدی موعود (ع) همه از عجمان هستند. حضرت علی (ع)، همچنین می‌فرمایند، یاران و وزیران فرزند ما امام دوازدهم که از فاضل ترین و صادق ترین وزیرانند، همه عجم هستند. در میان آنها کسی از عرب نیست. ولی همه به زبان عربی سخن می‌رانند.

در روایتی از امام باقر (ع) نیز نقل شده است که یاران قائم ما سیصد و سیزده تن هستند که همه از عجمان می‌باشند.

امام علی (ع) در خصوص یارانی ایرانی امام زمان (ع) چنین می‌فرمایند، هنگامی که سفیانی به سمت کوفه می‌رود، از اهل خراسان برای جنگ دعوت می‌کند. آنان نیز با پرچم‌هایی به رنگ سیاه و به فرماندهی شعیب بن صالح به سوی کوفه می‌آیند.

هر دو گروه در مسجد سلیمان با هم رو برو می‌شوند، و جنگ بزرگ در می‌گیرد. نتیجۀ این جنگ پیروزی اهل خراسان و شکست سفیانی است. اینها همه از مقدمات ظهور امام موعود است.

آن حضرت همچنین می‌فرمایند: مردمانی با پرچم های سیاه با سفیانی به جنگ بر می‌خیزند و در بین آنان جوانی از بنی هاشم دیده می‌شود که بر شانۀ چپ او یک خال است.

جلودار آن سپاه شعیب بن صالح است که سپاه سفیانی را شکست داده و متواری می‌کند.

از رسول خدا نیز روایتی دیگر نقل است که می فرمایند، مردم فارس از ما هستند و قدرت ما (اهلبیت) به شمار می‌روند.