پایگاه های نظامی امریکا در دنیا

  • انتشار: ۱۴ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 80361

پایگاه های نظامی امریکا به نوعی به این کشور کمک می کند با رصد کردن فعالیت های رقبای جدی خود در مناطق حساس و استراتژیک دنیا همچنان به یک تازی خود در عرصه سیاست و تعیین تکلیف برای دیگران بتواند ادامه دهد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی که قدرتمندترین حریف برای امریکا محسوب می شد تا حدودی عرصه برای جولان امریکا در جهان فراهم شد. بروز قدرت های تازه ای مثل چین اما این خواب آمریکایی ها را پریشان کرد. ترس از دست دادن جایگاه و سروری بر دنیا سبب شده امریکا هزینه های هنگفتی را روی ایجاد، حفظ و تجهیز پایگاه های مختلف خود در نقاط گوناگون دنیا صرف کند.

امریکا بیشترین پایگاه های خارجی در دنیا را دارد

نکته جالب توجه در مورد این پایگاهها این است که این کشور بیشترین پایگاه های نظامی خارجی در سطح جهان را  دارد. همان طور که گفته شد پایگاه های خارجی به کشورهای صاحب پایگاه کمک می کند علاوه بر نمایش قدرت نظامی خود بتوانند کاوش های جنگی انجام دهند، فعالیت های مخابراتی و اطلاعاتی داشته باشند و از همه مهمتر وقایع و رویدادها را نظارت کرده بر آنها اشراف پیدا کنند. برای رسیدن به این منظور امریکا با ۳۹ پایگاه نظامی خود در سطح جهان بزرگترین بهره بردار از پایگاه های نظامی در دنیا می باشد. بودجه نظامی ایالات متحده امریکا ۵۸۷ میلیارد دلار می باشد که در مقایسه با ۶۲ میلیارد دلار بودجه آموزش و پرورش و ۵ میلیارد دلار بودجه تأمین اجتماعی در این کشور رقم فوق العاده بالایی را نشان می دهد. گفته شده بودجه نظامی تمام کشورهای جهان به استثنای ۵ قدرت اصلی روی هم معادل بودجه نظامی امریکا می باشد. پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان با ۹۲۰۰ نیرو بزرگترین پایگاه نظامی امریکا در دنیا است.

پایگاه های نظامی امریکا و ایستگاه نظامی این کشور در دنیا

همان طور که گفته شد مراکز نظامی امریکا در کشورهای مختلف دنیا این امکان را به واشنگتن داده که در رقابت با حریفان سرسخت خود قافیه را نبازد. امریکا علاوه بر پایگاه های بزرگ نظامی، ایستگاه های نظامی نیز در نقاط مختلف جهان دارد. براساس تازه ترین آمار منتشر شده توسط وزارت دفاع امریکا(پنتاگون) این کشور در ۳۹ کشور جهان پایگاه بزرگ نظامی و در ۱۴۰ کشور ایستگاه نظامی دارد.

پایگاه های نظامی آمریکا

اگر بزرگی پایگاه های امریکا را از بعد تعداد سرباز مورد بررسی قرار دهیم، با استناد به آمار داده شده از سوی پنتاگون باید گفت بزرگترین پایگاه نظامی خارجی آمریکا در ژاپن است که ۵۶۲۱۳ سرباز دارد، پایگاه امریکا در آلمان با ۳۵۲۲۰ سرباز در رده دوم، پایگاه امریکا در کره جنوی با ۲۶۳۳۱ در رده سوم، افغانستان با ۱۴۰۰۰ در رده چهارم و پایگاه نظامی امریکا در ایتالیا با ۱۲۹۹۹ سرباز در رده پنجم و کشورهای بریتانیا، گوام، عراق، اسپانیا و سوریه در رده های بعدی کشورهایی است که امریکا در آنها پایگاه نظامی دارد.  

پایگاه های خارجی و داخلی

پایگاه های امریکا در پنج قاره جهان به طور کلی به ۸۵۰ پایگاه و ایستگاه می رسد. علاوه بر این امریکا در خاک خود نیز ۵۳۰۰ پایگاه نظامی دارد. مرکز تحقیقات بین المللی کندی گزارش داد تعداد پایگاه های زمینی، دریایی، هوایی و جاسوسی آمریکا در خارج از خاک این کشور در حال حاضر به ۷۰۰ تا ۸۰۰ می رسد. اگر بخواهیم دقیق تر نگاه کنیم باید بگوییم ۷۳۰ پایگاه در ۱۳۰ کشور خارجی واقع شده اند.

پایگاه های نظامی امریکا در خاورمیانه

این مراکز نظامی در خاورمیانه برای این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است: خاورمیانه بیشترین ذخایر انرژی دنیا از جمله نفت و گاز را در اختیار دارد و این مطلوب کارخانجات اسلحه سازی امریکاست. تعداد این پایگاه ها را به طور فهرست وار می توان به صورت زیر ارائه کرد؛

دو پایگاه بزرگ هوایی در خلیج فارس

پایگاه های بزرگ هوایی «العدید» و پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا در بحرین از جمله این مراکز در خاورمیانه می باشد. پایگاه هوایی العدید در جنوب غربی دوحه قطر واقع شده و بزرگترین پایگاه هوایی خارجی امریکاست.

فرودگاه نظامی بزرگ در  کویت

فرودگاه نظامی امریکا در کویت را نیز باید به لیست این مراکز در خاورمیانه اضافه کرد. این فرودگاه که «کارگو سیتی» نام دارد با هزینه ۳۲ میلیون دلار ساخته شده و قرار است تا سال ۲۰۲۳ در اختیار ارتش امریکا باشد و هوایی کویتی ها را هم داشته باشد. گفته می شود این پایگاه نظامی موقت است و بعد از سال ۲۰۲۳ امریکایی ها به پایگاه احتمالا  دائمی «المبارک غربی» منتقل می شوند. در این پایگاه حدود ۱۰ تا ۱۵ سرباز امریکایی مستقر هستند.

پایگاه های نظامی در دیگر کشورهای خاورمیانه

ایستگاه های جنگی ایالات متحده در خاورمیانه به کشورهایی که در بالا نام برده شد محدود نمی شود. ایالات متحده در کشورهای امارات، اردن و عراق نیزمراکز جنگی دارد. براساس گزارش های دو سال اخیر، در پایگاه الظفره امارات حدود ۵ هزار سرباز امریکایی و در عراق نیز تقریبا ۵ سرباز امریکایی مستقر هستند. در پایگاه یا ایستگاه نظامی اردن نیز ایالات متحده ۱۵۰۰ سرباز دارد و به تازگی ۳۲۰۰ سرباز امریکایی به جیبوتی اعزام شده اند.

پایگاه های هوایی امریکا در خاورمیانه

پایگاه های هوایی امریکا در خاورمیانه هم دراین لیست قرار دارد. «پایگاه هوایی اینجرلیک در ترکیه، پایگاه هوایی احمدالجابر در کویت و پایگاه هوایی الحدید در قطر» سه پایگاه هوایی بزرگ امریکا در خاورمیانه می باشد.  

به هر صورت اینک که با پایگاه های نظامی امریکا در اقسا نقاط دنیا آشنا شدید بدون شک با خود می گویید که دنیای امروز عرصه مچ انداختن قدرتهای بزرگ دنیا با ماهیت استعماری و استثماری می باشند، قدرت هایی که که خود را خدای ملت ها و کشورهای ضعیف می دانند و با آنها به هر صورتی که خواست رفتار می کنند. براساس گزارش ها، جمهوری اسلامی ایران اما با قابلیت موشکی بالایی که به دست آورده به راحتی می تواند بسیاری از مراکز امریکایی در خاورمیانه و برخی دیگر از کشورها را هدف قرار دهد. قدرت موشکی ایران همان قدرت پنهانی است که امریکایی ها را ترسانده است.