نرخ بالای طلاق در عراق؛در هر ساعت ۱۲ طلاق اتفاق می افتد

  • انتشار: ۲۰ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 177212

مرکز راهبردی حقوق بشر در عراق با اشاره به افزایش جدید نرخ طلاق در سراسر این کشور، از پارلمان و دولت عراق خواست تا اقدامات فوری برای بررسی این مشکل اجتماعی انجام دهند.

به نقل از العربی الجدید، نرخ بالای طلاق در عراق با میانگین فزاینده فقر و بیکاری، خشونت خانگی و ازدواج زودهنگام و در سنین پایین دختران مرتبط دانسته می‌شود؛ امری که در نهایت پیامدهای اجتماعی نگران‌کننده‌ای به همراه دارد.

این سازمان حقوق بشری عراقی، با بیان اینکه نرخ طلاق در عراق به ۲۲.۷ درصد از مجموع ازدواج‌ها رسیده است، خاطرنشان کرد: دادگاه‌های عراق در ژانویه گذشته بیش از هفت هزار پرونده طلاق را در سراسر کشور ثبت کرده‌اند که ۱۸۴۳ پرونده از طریق حکم قضایی و ۵۶۱۰ مورد از طریق طلاق خارج از دادگاه اتفاق افتاده است.

این مرکز افزود: مهمترین دلایل افزایش طلاق عبارتند از: «عدم فرهنگ زناشویی، عدم تفاهم بین زوجین، خشونت خانگی، مداخلات خانواده و دوستان، ازدواج زودهنگام، شرایط اقتصادی، بالا رفتن میانگین خیانت زناشویی، استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی، ضعیف بازدارندگی دینی و ازدواج‌های متعدد.»

بر اساس آنچه این مرکز بر آن تاکید کرده است، دولت و پارلمان باید با ابتکارات اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی و اعطای واحد مسکونی رایگان به زوج‌های تازه ازدواج کرده با وام بدون بهره، اقدامات عاجل برای کاهش آمار طلاق انجام دهند. علاوه بر راه‌اندازی کمپین آگاهی‌بخشی دینی ، فرهنگی و رسانه‌ای برای زوجین درباره اهمیت خانواده و نقش آن در ساختن جامعه امری ضروری است.

در همین چارچوب، «فالح القریشی»، پژوهشگر و فعال حقوق بشر از بغداد، به العربی الجدید گفت: «نرخ طلاق در عراق به سطوح خطرناکی رسیده است و در مجموع ۱۲ طلاق در هر ساعت اتفاق می‌افتد، بارزترین دلیل این آمار بالا، عامل اقتصادی و نرخ بالای بیکاری و فقر است.»

القریشی توضیح می‌دهد که «نرخ بالای طلاق در عراق عواقب سنگینی بر جامعه دارد، طلاق گاهی افراد را تا مرز خودکشی یا فرار و توسل به رفتارهای غیراخلاقی سوق می‌دهد، ازدواج خردسالان یا نوجوانان در سنین پایین به افزایش آمار طلاق زودهنگام منجر شده است و این ازدواج‌ها معمولا تنها چند ماه به طول می‌انجامد و این امری است که خانواده‌ها مسئولیت آن را بر عهده دارند، بنابراین لازم است قبل از ازدواج جوانب امر خوب سنجیده شود.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟