نشست شورای حقوق بشر درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در افغانستان برگزار می‌شود

  • انتشار: ۱۰ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 179102

جلسه‌ی گروه کاری بررسی دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای بررسی گزارش‌های حقوق بشری افغانستان امروز دوشنبه، ۱۰ ثور برگزار می‌شود.

در اجلاس گروه کاری بررسی که از ۲۹ اپریل تا ۱۰ می ۲۰۲۴ در جنوا سوئیس برگزار می‌شود، سوابق حقوق بشری ۱۴ کشور مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در روز نخست این اجلاس، پیش‌ازچاشت امروز گزارش‌ حقوق بشری نیوزیلند و پس‌ازچاشت از افغانستان بررسی می‌شود.

اسنادی که براساس آن بررسی صورت می‌گیرد، شامل گزارش ملی کشور تحت بررسی، گزارش گروه‌ها و کارشناسان مستقل حقوق بشر، معلومات نهادهای حقوق بشری و گروه‌های جامعه‌ی مدنی است.

همچنین نمایندگان کشورها درباره‌ی فعالیت‌هایی که برای تطبیق پیشنهادات در دوره‌ی قبل متعهد شده بودند و پیشرفت‌ها در زمینه‌ی حقوق بشر صحبت می‌کنند.

در جلسه‌ی امروز، هیأت افغانستان تحت ریاست نصیراحمد اندیشه اشتراک خواهد کرد.

افغانستان در حالی در شورای حقوق بشر مورد بررسی قرار می‌گیرد که وضعیت حقوق بشر در این کشور پس از حاکمیت طالبان رو به وخامت رفته است.

طالبان محدودیت‌های شدیدی بر حقوق و آزادی‌های شهروندان افغانستان، از جمله زنان و دختران وضع کرده‌اند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق‌‌ بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان در آخرین گزارش خود در سال ۲۰۲۴ گفت که وضعیت حقوق‌ بشر در افغانستان از زمان گزارش قبلی او وخیم‌تر شده است.

گزارشگر ویژه‌ی حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد هنگام ارائه‌ی گزارش خود گفت که به‌باور او، رفتار طالبان با زنان افغانستان، آزار و اذیت مبتنی بر جنسیت و مطابق اساس‌نامه‌ی رم «جنایت علیه بشریت» است.

او گفت: «من یک گام جلوتر می‌روم و می‌گویم این وضعیت ممکن آپارتاید جنسیتی توصیف شود؛ زیرا مقام‌های حاکم (طالبان) به قصد تحت سلطه درآوردن کامل زنان و دختران حکومت می‌کنند.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟