خبرنگاران و فعالان حقوق بشر افغانستانی مقیم ایران: ما را به طالبان تسلیم نکنید

  • انتشار: ۱۰ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 179092

برخی از روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق زن و مدافعان حقوق بشر افغانستانی که از ترس تعقیب و انتقام‌جویی توسط طالبان به ایران فرار کرده‌اند، از دولت این کشور خواسته‌اند تا آن‌ها و نظامیان دولت پیشین را به این گروه تسلیم نکند.

آنان روز یک‌شنبه، ۹ ثور، طی نشستی از دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان خواسته‌اند تا مانع اخراج اجباری‌شان از ایران به افغانستان شوند.

به گفته آنان، خبرنگاران، فعالان حقوق بشر و نظامیان دولت پیشین در افغانستان زیر سلطه طالبان در معرض تهدید قرار دارند.

امید پویا، یکتن از برگزارکننده‌گان این نشست گفته است که شمار زیادی از پناهنده‌گان افغانستانی در ایران، تحت تعقیب طالبان قرار دارند.

محمدرجا، دیگر از شرکت‌کننده‌گان این نشست افزوده است: «افراد تحت تعقیب طالبان بعد از اخراج از ایران هنگام ورود به خاک افغانستان از سوی این گروه بازداشت، زندانی، شکنجه و حتی کشته می‌شوند.»

در همین حال، سویتا گوهری، از فعالان حقوق زن نیز از کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان خواسته است تا مانع اخراج اجباری افراد در معرض تهدید از ایران شود.

خبرنگاران و فعالان حقوق بشر افغان مقیم ایران همچنان با صدور قطع‌نامه‌ای از نهادهادهای بین‌المللی و کشورها خواستار تسریع روند رسیده‌گی به درخواست‌های پناهنده‌گی‌شان شده‌اند.

گفتنی است که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، شمار زیادی از خبرنگاران و فعالان حقوق بشر به دلیل تهدید از سوی این گروه به کشورهای همسایه، از جمله ایران و پاکستان فرار کرده‌اند.

بربنیاد آمارهایی غیررسمی، حدود ۷۰ خبرنگار و خانواده‌های‌شان در ایران به سر می‌برند.

آنان از نزدیک به سه سال به این‌سو در انتظار دریافت ویزای بشردوستانه از سوی کشورهای مهاجرپذیر هستند.

به‌رغم خواست‌های مکرر روزنامه‌نگاران در تبعید مبنی بر انتقال‌شان به کشورهای سوم، اما نهادهای بین‌المللی حامی خبرنگاران و دولت‌ها تا کنون به آن رسیده‌گی نکرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟