اندیشه: امیدواریم گزارش ما وضعیت حقوق بشری افغانستان را به جهان واضح کند

  • انتشار: ۱۰ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 179209

نصیراحمد اندیشه، نماینده افغانستان در جینوا می‌گوید امیدوار است که گزارش ملی از وضعیت حقوق بشری کشور در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل برای مردم جهان وضعیت حقوق بشری کشور را واضح کند.

اندیشه روز دوشنبه، ۱۰ ثور، در یک نوار تصویری گفته است که نماینده‌گی جمهوری اسلامی افغانستان مقیم جینوا و هیأتی که به‌خاطر ارایه این گزارش تعیین شده، مسوولیت بازتاب اوضاع حقوق بشری در کشور را دارند.

وی افزوده که این گزارش توسط ۳۴ نهاد مدنی و نهادهای حقوق بشری کشور تهیه شده است.

به گفته وی، در این هیأت اعضای مجلس نماینده‌گان پیشین، نهادهای جامعه مدنی، معین پیشین وزارت زنان، استادان دانشگاه و دیپلماتان حضور دارند.

او تصریح کرده که هدف آنان ارایه گزارش از وضعیت حقوق بشری مردم افغانستان طی نزدیک به سه سال است، چون طالبان نتوانستند اصول اساسی حقوق بشر را مطابق به تعهدات به پیش ببرند.

او این نشست را یک فرصت عنوان و خاطرنشان کرده که امیدوار است تا افغانستان از این وضعیت «غم‌انگیز» بیرون شود.

گفتنی است که گروه کاری بررسی دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای بررسی گزارش‌های حقوق بشری افغانستان برای چهارمین بار امشب نشست برگزار می‌کند.

در متن گزارش ملی حقوق بشر از وضعیت افغانستان آمده است که هرگونه تعامل با طالبان باید مشروط بر رعایت حقوق بشر و تشکیل حکومت فراگیر و مردمی باشد.

در متن این گزارش تذکر رفته است که با وجود تعهدات طالبان مبنی بر رعایت حقوق بشر در افغانستان، شهروندان کشور، به‌ویژه زنان شاهد برچیده شدن سیستماتیک حقوق هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟