استولتنبرگ در کی‌یف: توافق سران ناتو با عضویت اوکراین به زودی ممکن نیست

  • انتشار: ۱۰ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 179190

ینس استولتنبرگ؛ دبیر کل ناتو که در سفری غیر منتظره به اوکراین سفر کرده اعلام کرد که توافق سران ناتو در نشست تابستان امسال در واشنگتن با عضویت اوکراین در این ائتلاف، بعید به نظر می‌رسد.

آقای استولتنبرگ این اظهارات را امروز دوشنبه، ۲۹ اپریل در نشست مطبوعاتی مشترک با رییس جمهور اوکراین بیان کرد. او در این نشست تاکید کرد که کشورهای عضو ناتو باید انتقال تسلیحات به اوکراین را در اولویت قرار دهند.

او گفت: «من به صراحت گفته‌ام اگر متحدان بین برآورده کردن توانمندی ناتو یا حمایت از اوکراین مجبور به انتخاب شوند، باید از اوکراین حمایت کنند و سپس برنامه‌هایی را برای پُر کردن ذخایر خود در نظر بگیرند».

دبیرکل ناتو هم‌چنین با اشاره به عضویت اوکراین در ناتو گفت که جایگاه واقعی اوکراین در ناتو است و بنابراین سخت تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل شود که اوکراین به عضویت این ائتلاف در خواهد آمد.

او گفت که برای این تصمیم نیاز است که همه متحدان به توافق برسند اما «بعید است که بتوانیم تا ماه جولای در نشست ناتو به این اجماع برسیم».

به گزارش رویترز سفر امروز استولتنبرگ سومین سفر او به اوکراین از آغاز عملیات نظامی روسیه در ین کشور است. سفر امروز او در زمانی انجام می‌شود که ارتش اوکراین در وضعیت دشواری قرار دارد.

دبیر کل ناتو پیشتر گفته بود که کشورهای عضو این پیمان به وعده‌های خود در قبال اوکراین عمل نکرده‌اند. او افزوده بود که حمایت ناکافی غرب از اوکراین دلیل پیشرفت روسیه در میدان نبرد است؛ اما کمک‌های نظامی بیشتری به کی‌یف در راه است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟