نتورک مارکتینگ چیست؟ رویای پولدار شدن با بازاریابی شبکه ای

  • انتشار: ۲۲ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 73657

حتما برای شما هم این سوال مطرح شده که حقیقت نتورک مارکتینگ چیست و چگونه میتوان بعد از گذشت «چند ماه» آنطور که پرزنت کننده ها میگویند به درآمد هنگفت و بی حساب و کتاب رسید؟

در این مقاله از خبرگزاری اطلس سعی میکنیم به چند سوال اساسی درباره این صنعت پاسخ بدهیم پس تا انتها با همراهی کنید.

نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای چیست؟

بازاریابی شبکه ای یا هرمی در ایران سابقه نسبتا طولانی و البته نه چندان خوشنام دارند. اینگونه فعالیتها ابتدا با شرکتهایی همچون گلدکویست معروف شدند و بعد از گدشت چند مدت با غیرقانونی اعلام شدن فعالیت آنها، برای مدتی بساطشان از ایران جمع شد.

نسل جدید شرکت های هرمی تحت عنوان نتورک مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال، اینبار نه با وعده سکه های طلا بلکه با خرید شامپو، دستمال کاغذی، ادکلن و… وارد بازار شدند و جوانان زیادی را با وعده «پولدار شدن» و درآمد هنگفت جذب بازار کار خودشان کردند.

در نوع جدید نتورک مارکتینگ به زبان خیلی ساده شما میبایست هر ماه سقف معینی از محصولات شرکت را خریداری کنید و علاوه برآن، باید افراد دیگری را هم به عنوان «زیرشاخه» جذب این شرکتها کنید.

نتورک مارکتینگ

در این مدل خاص از تجارت، ظاهرا شما به عنوان بازاریاب جذب این شرکت ها میشوید و هرماه میبایست مقدار خاصی از محصولات آن شرکت را با هزینه شخصی خودتان بخرید و سپس آنها را در بازار به فروش برسانید.

این تنها یک روی سکه است و روی دیگر، جذب و معرفی بازاریابهای جدید به شبکه میباشد. یعنی شما باید طبق یک فرمول خاص، افراد دیگری با عنوان زیرشاخه به سیستم معرفی کنید و آنهاهم به همین منوال میبایست هرماه از محصولات شرکت با هزینه شخصی خودشان خریداری کرده و وارد بازار کنند.

در این میان، به ازای خرید بازاریابهای زیرشاخه، میزان معینی پورسانت به شما تعلق خواهد گرفت که با زیاد شدن زیرشاخه هایتان و به تَبَع افزایش خرید آنها، پورسانت تعلق گرفته به شما نیز افزایش پیدا میکند.

درآمد هنگفت و سرشاری که هنگام پرزنت شدن به شما وعده داده میشود از ناحیه خرید خودتان و زیرشاخه هایتان میباشد که پاشنه آشیل نتورک مارکتینگ دقیقا همیجا است. به عبارت دیگر اگر میخواهید در سیستم دوام بیاورید و به نان و نوایی برسید «باید» زیرشاخه هایتان را دائمه افزایش بدهید.

تاحالا پرزنت شدی؟!

وقتی جلسه پرزنت شروع میشود، فردی که در مقابل شما قرار دارد به خوبی آموزش دیده تا چطور شما را از فکر کردن و سوال پرسیدن منصرف کند. در جلسات پرزنت بازاریابی شبکه ای معمولا روی چند چیزخیلی تاکید میشود:

  • نتورک مارکتینگ کاملا قانونی است و از چندین و چند نهاد دولتی و حتی بین المللی مجوز دارد.
  • درآمد فعلی شما (حتی اگر واقعا زیاد باشد) بسیار ناچیز است و حق شما از ثروت دنیا بیشتر از این است.
  • بازاریابی شبکه ای اصلا وقت شما را نمیگیرد و تنها با روزی ۱۵ دقیقه میتوانید کار کنید.
  • پولدار شدن در این سیستم اصلا زمانبر نیست و تنها ظرف مدت «چند ماه» به درآمد سرشار میرسید.
  • محصولات شرکت دارای کیفیت بسیار بالایی هستند.
  • شرکت، طرف قرارداد فلان برند معتبر خارجی است.
  • و…

شخصی که وظیفه پرزنت کردن شما را به عهده دارد، غالبا با تیپ و کلاس رفتاری «لاکچری گونه» با شما برخورد میکند و تلاش زیادی برای بالابودن اعتماد به نفس خود دارد.

تضعیف روحیه و ایجاد حس شکست در زندگی بطور نامحسوس چاشنی صحبتهای پرزنتور میشود تا شما را بتواند با پیشنهاد اعجاب انگیز خود غافلگیر کند.

همچنین شخص پرزنت کننده که برای اینکار ساعتها آموزش دیده، بخوبی میداند هر سوال شما را چطور جواب بدهد.

چند سوال اساسی پیرامون نتورک مارکتینگ

این سوالات برای نگارنده بعد از چندین بار پرزنت شدن کماکان بی جواب مانده و بد نیست شماهم اگر قصد ورود به صنعت نتورک مارکتینگ و بازاریابی شبکه ای را دارید، پیش از ورود دنبال جواب این سوالات باشید.

بازاریابی شبکه ای

من یک بازاریابم؟ این سوال را پیش از همه باید از خودتان بپرسید، واقعا شما توانایی و تخصص لازم در امر بازاریابی را در خود میبینید؟ مگر نه این است که بازاریابی یک فعالیت کاملا تخصصی است و دوره های آموزشی علمی و دانشگاهی خاص میطلبد؟ پس من چطور بدون کسب مهارتهای لازم یکباره میخواهم بازاریاب شوم؟

خریدار واقعی محصول کیست؟ قاعده بازاریابی این است که شما نمونه محصول یک شرکت را به خریدار عرضه میکنید ودر صورت خرید، پورسانت خودتان را از آن شرکت دریافت میکنید. ولی در نتورک مارکتینگ شما از جیب خودتان باید پول بدهید و محصول را خریداری کنید. حالا اگر محصولات به فروش نرسید چه میشود؟ شما میمانید و دنیایی از محصولات روی دست مانده!

محصولات توانایی رقابت دارند؟ محصولات ارائه شده توسط شرکت های بازاریابی شبکه ای غالبا از نوع آرایشی بهداشتی مانند پنبه، عطر، کرم، اسپری و… میباشد. اما آیا واقعا این محصولات کیفیت لازم برای رقابت با برندهای مشهور و شناخته شده موجود در بازار را دارند؟

قیمت محصولات منصفانه است؟ محصولات ارائه شده در نتورک مارکتینگ غالبا گرانتر از مارکهای مشهور موجود در بازار است (این را خودتان میتوانید تحقیق کنید) پس چطور میتوان یک مارک درجه ۲ یا ۳ را گرانتر از یک برند درجه ۱ بفروشید؟

اگر شرکت تعطیل شد؟ حتی ۱ درصد هم احتمال بدهید یکروز ضبح که از خواب بلند میشوید، شرکت مورد نظر به هر دلیلی تعطیل شده باشد. کمااینکه واقعا چنین اتفاقی افتاده. در آن صورت آیا شرکت تعهدی در قبال شما و وعده ثروتمند شدنتان دارد؟

سرنوشت مابقی بازاریابها؟ درصد زیادی از افرادی که جذب نتورک مارکتینگ میشوند، بعد از مدتی این شغل را رهاکرده و برمیگردند سر خانه اول؛ اگر واقعا سیستم درست عمل میکند چرا تعداد افراد جدا شده از سیستم اینقد زیاد است؟

سخن نهایی

آنچه بیان کردیم فقط برای روشن کردن ذهن آندسته از کاربرانی است که احیانا قصد ورود به صنعت نتورک مارکتینگ را دارند چون هنگام پرزنت کردن افراد، در رقابتی نابرابر فقط بر جنبه «موفقیت آمیز بودن بی قید و شرط» بازاریابی شبکه ای تاکید میشود و حال آنکه ورود به هرکاری باید در فضایی عقلانی و بدور از تهییج احساسات صورت بگیرد.