معاون پیشین رییس‌جمهور: جهان و منطقه مردم افغانستان را برای رسیدن به حقوق شان حمایت کنند

  • انتشار: ۲۱ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 177390


محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و معاون پیشین ریاست‌جمهوری در پیامی که به‌مناسبت عید فطر صادر کرده، از کشورهای منطقه و جهان خواسته است که مردم افغانستان را در راستای رسیدن به حقوق شان حمایت کنند.

آقای خلیلی در این پیام که امروز (سه‌شنبه، ۲۱ حمل) صادر شده، گفته است: «ما در حالی از عید سعید فطر تجلیل می‌کنیم که کشور عزیز ما افغانستان همچنان با انواع بحران‌ها و چالش‌های فرساینده و نابودکننده روبه‌رو است.»

در پیام آقای خلیلی آمده است که در فقدان یک دولت مشروع ملی، اعتبار بین‌المللی افغانستان از بین رفته، بحران اقتصادی و فقر در کشور بیداد می‌کند، حقوق بشر و به‌ویژه حقوق زنان نقض می‌شود، گروه‌های دهشت‌افگن و تروریستی جان دوباره گرفته و با حضور در نقاط مختلف افغانستان، نه تنها چشم‌انداز امنیت و ثبات در کشور را تیره‌وتار ساخته، بلکه امنیت منطقه و جهان را نیز تهدید می‌کند.

او حملات اخیر در پاکستان، روسیه و ایران را نشانه‌‌ای از گسترش تهدید تروریسم دانسته است.

معاون پیشین ریاست‌جمهوری کشور گفته است که او «راه‌حل معضل افغانستان را در شکل‌گیری یک دولت قانونمند، مبتنی بر اراده‌ی جمعی مردم، مشارکت تمام اقوام و پیروان مذاهب و سهیم بودن تمام جریان‌ها و احزاب سیاسی باورمند به حقوق بشر و دموکراسی» می‌داند.

آقای خلیلی از سازمان ملل متحد و کشورهای منطقه و جهان خواسته است که مردم افغانستان را در راستای تأمین این «خواسته‌های مشروع و انسانی» حمایت کنند.

او افزوده است: «با درک این‌که هیچ جای جهان از تهدید تروریسم در امان نخواهد ماند، امیدوارم کشور‌های منطقه و جهان ضرورت اقدام جمعی علیه تروریسم را درک نموده، با قاطعیت و هماهنگی بیشتر، در جهت مهار آن اقدامات لازم را روی دست بگیرند.»

این در حالی است که طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغا‌نستان، محدودیت‌های گسترده بر دسترسی مردم به حقوق شان وضع و از تشکیل یک دولت فراگیر و همه‌شمول خودداری کرده‌اند.

علاوه بر این، در این اواخر نگرانی‌ها از حضور گروه‌های ترور‌یستی در کشور افزایش یافته است و کشورهای مختلف، از جمله پاکستان از طالبان خواسته‌‌اند که به تعهدات خود در قبال مبارزه با تروریسم عمل کنند.

طالبان حکومت سرپرست خود را فراگیر می‌دانند و حضور گروه‌های ترور‌یستی در کشور را نیز رد می‌کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟