مدارس ژاپن و نظام آموزشی مدرن آن را بهتر بشناسید!

  • انتشار: ۱۹ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 80786

از آنجایی که ژاپن به عنوان کشوری که نماد توسعه و صنعت به شمار می رود، همواره سیستم آموزش و پروش در مدارس ژاپن مورد توجه بوده است. در این مقاله با گشت و گذار در مدارس ژاپن می خواهیم از رمز و راز موفقیت شان بیشتر بدانیم. همراه ما باشید.

در مدارس ژاپنی ها چه خبر است؟!

ژاپن سرزمینی با فرهنگ و آداب و رسوم خاص به عنوان دارنده یکی از بزرگ ترین اقتصاد های جهان و سومین کشور صنعتی در جهان شناخته می شود.

یکی از شگفتی های ژاپن دارا بودن پائین ترین نرخ جرم و جنایت در جهان است.

برخی ها معتقدند که ژاپن این جایگاه را مرهون آموزش و پرورشش می باشد. و جالب است بدانید که آموزش و پرورش همیشه مورد توجه ژاپنی ها بوده است و امروزه ۹۹ درصد مردم ژاپن باسواد بوده و تحصیل و آموزش در این کشور به عنوان یکی از اصول مهم و اولیه زندگی از همان سالهای اولیه زندگی افراد آغاز می شود.

مدارس ژاپن

مدارس ژاپن ممکن است شباهت هایی با مدارس کشورهای غربی داشته باشد از لحاظ شیوه ارزشیابی و نمره دهی و… ولی آنچه جایگاه ژاپن را در امر آموزش و پرورش ممتاز می سازد این است که سیستم آموزشی ژاپن سعی کرده است که کودکان و نوجوانان کشورش را هماهنگ با نیاز های امروزی تربیت کند و آموزش دهد.

متاسفانه بغیر از حرف هایی که دهان به دهان گشته و مطالبی که برخی منابع به اصطلاح زرد در خصوص ویژگی های سیستم آموزش و پرورش در مدارس ژاپن منتشر کرده، منبع مطمئن و متقنی در این خصوص وجود ندارد.

با تمام این اوصاف مجله کافه نبات سعی کرده مهم ترین ویژگی های سیستم آموزش و پرورش ژاپن را در این مقاله گردآوری نماید.

ویژگی های آموزش در مدارس ژاپن

فرهنگ ژاپن با قدمتی چندین هزار ساله و با دارا بودن جمعیتی ۱۲۷ میلیون نفری جزو کشورهایی است که سیستم آموزشی قدرتمندی را توانسته برای اداره و پرورش نسلی خوب و متعهد و از همه مهم تر کارآمد طراحی کند.

سیستم آموزشی ژاپن بر اساس اصول آموزشی سازمان یونسکو می باشد. می دانید که یونسکو سازمانی است علمی و فرهنگی و تربیتی و یکی از سازمان های تخصصی وابسته با سازمان ملل متحد می باشد.

هدف یونسکو کمک به صلح و امنیت جهانی است و این امر را از راه همکاری های بین المللی و در زمینه های آموزشی و علمی و فرهنگی و تربیتی پیش می برد.

افزایش احترام به عدالت، قانون مداری و رعایت حقوق بشر از جمله شعارهای این سازمان می باشد.

در یونسکواصول یادگیری به منظور دانستن و اقدام کردن است و معنی بودن و در کنار هم زندگی کردن را می دهد.

حالا سوال این است که مدارس ژاپن چه ویژگی هایی دارد که توانسته این موفقیت ها را در جهان کسب کند؟!

نبود فاصله میان آموزش دهنده و آموزش گیرنده

یکی از ویژگی هایی که سببب می شود آموزش در ژاپن جواب مثبت دهد، می تواند این باشد که میان معلم و شاگرد هیچ فاصله ای وجود ندارد، بطوری که حتی در هنگام صرف غذا و ناهار معلمان و دانش آموزان در حضور هم هستند.

ژاپنی ها این کار را بهترین روش برای تعامل بیشتر معلم و دانش آموز می دانند.

و این در مقایسه با کلاس های ما که اتاق معلم ها یک مکان خاص و خصوصی بود که رد شدن از جلوی در اتاق هم نیاز به جرأت فراوان داشت، واقعا امر عجیبی به نظر می رسد.

در مدارس ژاپن کلاس فقط و فقط مکانی برای یادگری دروس و مفاهمی علمی نیست، بلکه محلی است برای معاشرت و حضور در برنامه های جنبی.

یادگیری مقدّم بر نمره

فرهنگ و اصالت ژاپن توانسته به خوبی در سیستم آموزشی مدارس این کشور رسوخ کند و به همین سبب که در سیستم آموزش مدارس ژاپن یادگیری آداب ممعاشرت مقدم بر نمره و آزمون است.

این را همه دنیا می دانند که ژاپنی ها بسیار افراد مودب و خاصی هستند، باور آنان که توانسته در نظام آموزشی شان نیز جاری شود این است که در ابتدا باید شخصیت دانش آموز پرورش یابد نه اینکه تمام انرژی کلاس صرف آزمون های بی حاصل گردد.

آنان تصیمی گرفتند که پیشرفت علمی دانش آموز را ملاک قضاوت فرد قرار ندهند.

بلکه آنان اعتقاد دارند که در سه سال اول شروع به تحصیل، هدف از آموزش، یادیری رفتارهای اجتماعی صحیح در برخود با دیگران و خود است.

ژاپنی ها بر این باورند که این امر به توسعه شخصیت آنها کمک فراوانی می کند و به همین دلیل آنان با داشن خویش و نمره خود قضاوت نمی شوند بلکه یاد می گیرند که به دیگران اترام بگذارند، با طبیعت و حیوانات مهربان باشند و سخاوت و تواضع و خوش رویی را سرلوحه زندگی شان قرار دهند.

دانش آموزان ژاپنی یاد می گیرند که چگونه خشم خود را کنترل کنند و می آموزند که چطور می توانند رفتاری عادلانه داشته باشند.

شاد بودن

حفظ روحیه شادی و طراوت در میان داشن آموزان یکی از اهدافی است که مدیران مدارس ژاپن آن را به خوبی شناخته و برنامه های خاص و ویژه ای به این جهت در نظر می گیرند.

طبق آنچه که شاهدان عینی می گویند در مدرسه های ژاپن شادی و سر و صدا و فعال بودن موج می زند.

در نظام آموزشی ژاپن بودجه های زیادی برای تجهیز مدارس و ساخت کتابخانه و آزمایشگاه و زمین بازی و وسایل ورزشی می شود.

داشتن استخر شنا و آموزش شنا در طی دوران تحصیل برای هر مدرسه و دانش آموزی از واجبات است.

گلخانه و سالن نمایش یک رویا نیست و هیچ کدام از مسولان نظام آموزشی ژاپن مانع از تحرک و شادی و کنجکاوی دانش آموزان نمی شود.

داشتن فعالیت های ورزشی

اکثر داشن آموزان و معلمان ژاپنی عضو باشگاههای ورزشی هستند و دو روز در هفته قبل از زمان مدرسه فعالیت های ورزشی شان را انجام می دهند.

این باشگاهها به قدری در میان دانش آموزان محبوب هستند که زودتر از خواب رخواستن برای آنان رنجی ندارد.

کار حتی در تعطیلات

تعطیلات برای داشن آموزان و معلمان ژاپنی معنا ندارد، و آنان در تعطیلات تابستانی نیز به فعالیت و کار مشغول اند و در کنار آن مطالعه را نیز فراموش نمی کنند.