ذهن درمانی چیست؟

  • انتشار: ۲۴ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74113

موضوع ذهن درمانی در سال های اخیر به عنوان یک مقوله مهم در زمینه رشد و التیام مطرح بوده است زیرا مطلع بودن از اینکه سطح آگاهی ما راه ورود به آرامش درونی و سلامت کلی ما است، می‌تواند زندگی ما را به طرز محسوسی دچار تحول کند.

ذهن انسان بیشتر از آنچه که تصور می‌شود قدرتمند است. اگر انسان توجه خود را بر حال درونش متمرکز سازد به طوری که این
کار باعث شود یک تصور ذهنی مثبت از خود به دست گیرد، می‌تواند نشان دهد که چطور می‌شود بدون آن که ناخوشی به ما روی بیاورد زندگی کنیم.

افراد زیادی در سال های متمادی برای اینکه ثابت کنند انسان دارای قدرت های فرا طبیعی است تلاش کرده و جنگیده اند. ذهن انسان دارای قدرت زیادی است، که بسیاری از قابلیت های آن را نادیده گرفته ایم.

ذهن درمانی چیست؟

ذهن درمانی راهی برای رشد و التیام است، در این رویکرد تمام موجودات را به عنوان یک کل می‌نگرند و روح و بدن را یک کل یکپارچه در نظر می‌گیرند.

ذهن درمانی

در این روش معتقدند که نمی‌توان بدون التفات به وجوه دیگر، متوجه سلامت یکی از ابعاد باشیم. ذهن درمانی اصولا با یک احساس خوب شروع می‌شود.

و با رهایی از هر آنچه که مانع به وجود آمدن این احساس خوب می‌شود به نقطۀ اوج خود می‌رسد.

ناخود آگاه و تلقین

ما برای حفظ انرژی، برنامه ریزی درست بدنی و همچنین سلامتی و بهبود عملکرد بدن به تلقیناتی به صورت خودآگاه احتیاج داریم.

ما تا حدود زیادی سلامت و توان مقاومت در برابر بیماری ها را با تفکرات منفی از دست داده ایم. بدن چاره ای جز اطاعت از ضمیر ناخودآگاه ندارد، زیرا ضمیر ناخودآگاه مانند فرماندۀ وجود ما عمل می‌کند.

غلبه بر باورهای منفی

ما برای از بین بردن تصورات غلط و باورهای منفی و مخرب در ذهن، نیاز به یک ابزار قدرتمند داریم که خواسته های ما را به طور مستقیم به ضمیر ناخودآگاه انتقال دهد.

اگر در هر سنی که قرار دارید به طور عمیق تصور کنید که پیر شده اید، بزرگترین آسیب به سلول های وجودی شما وارد می‌شود. در کشورهای غربی افراد معمولا عمرهایی طولانی همراه با سلامت را تجربه می‌کنند.

همین باور عمیق و سالمی که در خصوص جوانی و عملکرد سیستم بدن خود دارند کمک می کند جوان و شاداب بمانند. سلامتی و شادابی هرکسی بر طبق تصورات او رقم می‌خورد.

خواص ذهن درمانی:

برخی خواص درمان ذهنی عبارتند از:

  • بهبود عملکرد دستگاه ها و اندام های بدن
  • درمان بیماری ها
  • حفظ جوانی
  • تقویت علائم سلامت بدن
  • کند شدن فرآیند پیری سلول ها
  • حفظ تعادل مولکولی
  • شادابی و نشاط بدن
  • جوان سازی سلول ها

با تکنیک های ذهن درمانی می‌توان به کودکان دارای بیماری اوتیسم نیز کمک کرد. همچنین کسانی که دچار اختلال رفتاری و یادگیری هستند، عدم تمرکز و توجه دارند و کسانی که دچار مشکلات حافظه هستند.

فکر کردن، یک فعالیت مفید است که ما برای تحلیل مسائل، حل مشکلات، درس خواندن، مقایسه کردن و ریختن برنامه های مختلف به آن احتیاج داریم.

اگر ذهن را مدیریت نکنیم اکثر اوقات به هر جایی که خودش دوست داشته باشد می‌رود. در این زمان ما درگیر مسائلی جزئی هستیم که حتی فکر کردن به آن هم وقت ما را تلف می‌کند.

تکنیک های مورد استفاده در ذهن درمانی:

  • یوگا
  • هیپنوتیزم
  • مدیتیش
  • مشاورۀ به‌باشی
  • بیوفیدبک

درمانگر معمولا ترکیبی از این رویکردها را متناسب با شرایط فردی و شخصی افراد مورد استفاده قرار می‌دهد.

شفای بدن با ذهن:

ذهن شما قدرت پیشگیری از شیوع بیماری ها و ترمیم سلول های از دست رفتۀ بدن را دارد. قبل از آنکه یک بیماری بتواند بر شخص بیمار چیره شود، ذهن می‌تواند آن را درمان کند.

اما این توانایی ذهن زمانی به وجود می‌آید که افکار منفی را از سر خارج کنید و فقط افکار مثبت را در ذهن بپرورانید.

داروهای شیمیایی زمانی اثر دارند که میل به زندگی در بیمار وجود داشته باشد. افرادی که روحیۀ خوب و تمایل به زندگی طولانی تر داشته باشند زودتر شفا پیدا می‌کنند و افرادی که ناامید هستند دارونماها هیچ تأثیری بر آنها ندارد.

انسان می‌تواند خود باعث مرگ خویش شود اگر به این اعتقاد داشته باشد که بیماری او غیر قابل درمان است.

به بدن خود گوش کنید!

هر کسی بدن خود را بهتر از سایرین می‌شناسد. حتی پزشکان هم به اندازۀ خود شخص از وضعیت بدن او آگاهی ندارند. هر دردی یک پیشینه ای دارد که بدن به خوبی از آن آگاه است.

به ذهن تان فرصت دهید تا بتواند آنچه را که در بدن در حال اتفاق است را ریشه یابی کند تا منشأ بیماری را تشخیص دهد و برای آن راه درمانی پیدا کند.

انسان قدرت شهامت بخشیدن به ذهن خود را دارد تا بتواند تحت هر شرایطی به افکار مثبت بپردازد. این شهامت معمولا از اطرافیان و افرادی که در طول درمان به کمک‌تان می‌آیند به شما می‌رسد.

اگر در اطراف شما افرادی با افکار منفی باشند، می‌توانند تأثیری منفی بر روند بیماری شما داشته باشند.

دسترسی ذهن به دردهای پنهان!

ذهن انسان می‌تواند به دردهایی که در بدن پنهان هستند دسترسی پیدا کند و آنها را درمان کند. هدف ذهن درمانی نفوذ به ناخودآگاه است.

برای اینکه بتوانیم یک کل بسازیم باید با دردهایی که به صورت پنهان در وجود ما قرار دارند و یا به گونه ای ذخیره شده اند، ارتباط برقرار کنیم تا بتوانیم آنها را آزاد کنیم.

اگر این درد همانطور از جسم پنهان بماند انرژی بسیاری می‌طلبد که اگر همین انرژی را برای حس کردن و تجربه کردن به جریان بیندازیم می‌تواند تمام دردها را بهبود ببخشد.

این همان درمان با ذهن یا ذهن درمانی است، یعنی درمان تمام دردها و مشکلات جسم با ارجاع آن به منشأ یعنی ذهن.

بیماری ها در ذهن ما اتفاق می‌افتند و آنچه ما در بدن می‌بینیم نمود بیرونی بیماری است.

ذهن درون بدن ما قرار دارد و اگر ما یک ماشین بیولوژیکی باشیم، ماشین هایی هستیم که قلب دارند و می‌توانند احساس کنند و همه چیز را به یاد آورند.

بدن و ذهن در حقیقت یکی هستند و نمی توانیم آن دو را جدا از یکدیگر تصور کنیم. یا گمان کنیم که بدنی داریم که ذهن و روح ما آن را احاطه کرده است.