درمان خانگی کشیدگی عضلات

  • انتشار: ۲۴ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74078

در گرفتگی عضلات یا اسپاسم بعضی از اعضای بدن به صورت غیر ارادی و ناگهانی دچار انقباض می‌شوند. این انقباضات معمولا غیر قابل تحمل و دردناک هستند.

این حالت ممکن است در بعضی مواقع خیلی سریع رفع شود ولی گاهی اوقات  برای مدت طولانی باقی می ماند.

در ادامه با خبرگزاری اطلس همراه ما باشید!

دلایل کشیدگی عضلات

بعد از انجام تمرینات ورزشی شدید و خستگی، امکان گرفتگی عضلات وجود دارد. کم آبی بدن نیز باعث ایجاد اسپاسم می‌شود. اگر در یک حالت ثابت به مدت طولانی قرار بگیرید ممکن است عضلات دچار گرفتگی شوند.

زمانی که قبل از انجام فعالیت های بدنی خود را گرم نکنید نیز می‌تواند گرفتگی عضلات را در پی داشته باشد. کم شدن کلسیم و پتاسیم بدن هم باعث بروز این مشکل می‌شود.

استفاده از برخی داروها و مشروبات الکی هم در ایجاد اسپاسم عضلات تأثیر دارند.

کشیدگی عضلات در هر فردی و یا بسته به نوع آسیب متفاوت می‌باشد.

انواع گرفتگی

  • گرفتگی نوع اول: در این نوع اسپاسم میزان آسیب وارده کم است و اگر تورمی صورت گرفته باشد بسیار اندک استم.
  • گرفتگی نوع دوم: در این نوع گرفتگی، آسیب بیشتر از نوع اول است. گرفتگی با درد و تورم همراه است و ممکن است در بعضی موارد باعث خونریزی در بافت ها شود.
  • گرفتگی نوع سوم: این نوع گرفتگی با خونریزی شدید همراه است. فرد آسیب دیده درد شدیدی احساس می‌کند.

مواضع بروز گرفتگی

در این قسمت‌ها کشیدگی ماهیچه ایجاد می‌شود.

  • ماهیچه های اصلی
  • محل اتصال یک تاندون به ماهیچه
  • محل اتصال یک تاندون به استخوان

راه های درمان کشیدگی عضلات

برای درمان کشیدگی عضلات راه های مختلفی وجود دارد که به تناسب شرایط زمان و مکان میتوانید از آنها استفده کنید.

درمان کشیدگی عضلات

کمپرس آب داغ یا سرد

می‌توانید از کمپرس آب سرد یا گرم استفاده کنید. نوشیدن آب به مقدار لازم نیز می‌تواند به شما در کاهش این درد کمک کند. هیچ وقت در ۴۸ ساعت اولیه گرفتگی از کمپرس گرم و سرد استفاده نکنید

ماساژ دادن محل درد

ماساژ هم یکی دیگر از راه های درمان کشیدگی عضلات است. ثابت نگه داشتن موضع مورد نظر به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر.

تنظیم برنامه غذایی

سعی کنید مواد غذایی حاوی کلسیم و پتاسیم را به سبد غذایی تان اضافه کنید. خوراکی هایی مثل موز، شیر، سیب زمینی و… می‌توانند به شما برای جلوگیری و یا درمان اسپاسم کمک کند.

چای بابونه

دم کرده چای بابوبه در طول روز می‌تواند برای درمان کشیدگی عضلات مؤثر باشد. مصرف چند فنجان از این نوشیدنی مفید می‌تواند عضلات شما را به آرامش دعوت کند.

عسل

یک روش دیگر برای درمان کشیدگی عضلات استفاده از عسل است. مصرف عسل در طول روز بسیار مفید است. اگر دچار این مشکل نشده اید توصیه می‌کنیم عسل را برای جلوگیری از اسپاسم در سبد غذایی تان قرار دهید.

اگر هم دچار گرفتگی عضلات هستید عسل درمان مناسبی برای رهایی از گرفتگی است.

خردل

استفاده از یک قاشق خردل همراه مقداری آب نمک می‌تواند مسکن مناسبی برای رفع گرفتگی عضلات باشد. این مخلوط را در هنگام بروز مشکل نوش جان کنید و نتیجۀ آن را ببینید.

سرکۀ سیب

همانطور که گفتیم یکی از دلایل بروز گرفتگی عضلات کمبود پتاسیم در بدن است. سرکۀ سیب منبع غنی پتاسیم است. ترکیب عسل و سرکۀ سیب می‌تواند برای رفع گرفتگی عضلات شما بسیار مفید باشد.

ب کمپلکس

ب کمپلس و ب دوازده نیز می‌تواند به رفع گرفتگی و کاهش درد ناشی از آن به شما کمک کند.

استفاده از بانداژ

در بعضی موارد نیز می‌توانید از بانداژ برای کاهش درد و تورم ناشی از گرفتگی استفاده کنید. هنگام بستن بانداژ سعی کنید آن را محکم نبندید تا مانع گردن خون نشود. بعد از ۷۲ ساعت می‌توانید بانداژ را باز کنید.

این را هم بخوانید: درمان خانگی نیش زنبور

روغن سیر

سیر یک مادۀ ضد عفونی کننده است که خاصیت ضد التهابی و ضد درد دارد و روغن آن برای درمان عضلات گرفته و تحت فشار بسیار موثر است.

روغن میخک

این روغن دارای خواص ضد التهاب و بی حس کننده است. مالیدن آن در محل گرفتگی باعث کاهش درد و تورم ناشی از گرفتی می‌شود.

ملاس

این ماده که متشکل از چغندر قند و نیشکر است سرشار پتاسیم و کلسیم است. هر دوی اینها مغذی استخوان ها و مفاصل هستند و برای سلامت ماهیچه‌ها مفیدند. ملاس علاوه بر پتاسیم و کلسیم، یک منبع غنی از آهن نیز می‌باشد.

نمک اپسوم

این نمک برای کاهش دردهای عضلانی بسیار موثر است. حاوی سولفات منیزم است که خاصیت آرامبخشی برای عضلات دارد. باعث خروج مایع اضافی از بافت ها می‌شود و به این ترتیب درد و ورم را کم می‌کند.

این نمک را در حمام استفاده کنید؛ دو فنجان از نمک اپسوم را در وان حمام بریزید. حدود نیم ساعت موضع آسیب دیده را در آن آب بگذارید.

بعد از اینکه از آب و نمک خارج کردید با حوله خشک کنید و یک باند کشی روی آن ببندید. این کار را چند روز پشت سر هم انجام دهید.

با انجام این کار عضلۀ آسیب دیده کاملا بهبود پیدا می‌کند. ولی دقت کنید اگر دچار مشکلات قلبی هستید و یا فشار خون شما بالا است از این روش استفاده نکنید.

راه های پیشگیری

فعالیت بدنی بیش از اندازه انجام ندهید. سعی کنید عضلات خود را زیاد خسته نکنید و بیشتر از حد توان از آنها کار نکشید. در شبانه روز آب کافی بنوشید.

نشانه های گرفتگی عضلات

اگر درد و یا التهاب در عضلات خود حس کردید، یا کوفتگی و ضعف و ناتوانی بر قسمتی از عضلات تان چیره شد، می‌تواند نشانۀ گرفتگی عضلات باشد. کبودی و خونریزی نیز می‌تواند نشانه ای برای اسپاسم باشد.

اثرات کمپرس آب گرم و سرد

کمپرس آب گرم باعث می‌شود خون در موضع بیشتر جریان پیدا کند و درد و گرفتگی کمتر شود. کمپرس آب سرد موضع درد را بی‌حس می‌کند و درد و تورم را کاهش می‌دهد.

حرکات ورزشی مناسب برای درمان کشیدگی عضلات

می‌توانید از نرمش‌های کششی و تقویتی برای کاهش درد اسپاسم بهره بگیرید، سعی کنید در عضلات ران کشش ایجاد کنید. پاها را بالا نگه دارید.

از انواع نرمش‌های کششی که باعث تقویت عضلات می‌شود برای رفع گرفتگی استفاده کنید.