راههای تشخیص عقیق اصل از بدل

  • انتشار: ۲۲ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 73688

انگشتر عقیق در بسیاری از کشورها از جمله ایران، طرفداران پروپا قرصی دارد که حاضراند هزینه های فروانی برای آن بپردازند، بهمین خاطرشما نیاز دارید تشخیص عقیق اصل از تقبلی را فرابگیرید.

پس با یک نوشته دیگر از خبرگزاری اطلس با ما همراه باشید.

انگشتر عقیق

قدمت سنگ‌‌ها

از زمانی که بشر در روی زمین است سنگ‌های قیمتی نیز وجود داشته‌اند. در گذشته از استخوان جانوران شکاری برای خودشان گردن‌آویزها و زیور آلات زیبایی می‌ساختند تا ثابت کنند که در شکار مهارت دارند.

زیورآلات در گذشته برای زیبایی و زینت نبودند بلکه آنها را عاملی برای افزایش قدرت می‌دانستد. بعدها با تغییر شکل، جهت زیبایی و همچنین بهره از انرژی‌های‌شان استفاده کردند.

سنگ عقیق

سنگ عقیق هم در این بین از گذشته‌های دور مورد توجه قرار داشته و امروزه نیز طرفداران زیادی دارد. عقیق یا آگات از انواع سنگ‌های آذرین است. آگات نام رودخانه‌ای در شبه جزیرۀ سیسیل است. و این سنگ عقیق اولین بار در این رودخانه کشف شد.

تشخیص عقیق اصل از بدل

تشخیص عقیق اصل کاری نسبتاً دشوار است. و هر کسی نمی‌تواند این تشخیص را انجام دهد. فقط کسانی می‌توانند فرق بین این دو را متوجه شوند که در این زمینه تبحر و تجربه کافی دارند.

شکل سنگ عقیق

سنگ‌های عقیق بدل در انتهای خود شکلی برگ مانند دارند. اگر عقیقی به این شکل دیدید به بدل بودن آن شک نکنید. سنگ عقیق اصلی در تمام زوایا شکل یکسانی دارد.

رنگ عقیق اصل

عقیق اصل روشنایی قابل توجهی دارد. و نوع بدل آن روشنایی کمتری دارند. به جز نور، رنگ آن نیز روشن است. عقیق‌های طبیعی دارای لکه‌های قرمز و یکنواختی هستند که به راحتی قابل رؤیت می‌باشند.

تشخیص عقیق اصل

عقیق اصل رگه‌های نقطه‌ای(که ممکن است از رنگ دیگری هم باشد)، سوزنی، ابری و پر مانند دارد.

شفافیت عقیق اصل

شفافیت موجود در عقیق اصلی نسبت به نوع تقلبی آن کمتر است. رگه‌های موجود در سنگ عقیق یکی از راه‌های تشخیص عقیق اصلی از تقلبی است. در نوع تقلبی، این رگه ها را به صورت مصنوعی ایجاد می‌کنند. این رگه‌ها مانند رگه‌های معدنی طبیعی نیستند و به دل نمی‌نشینند.

نوع طبیعی و اصلی عقیق از کمی بی‌نظمی و هرج و مرج در شفافیت برخوردار است. میزان درخشندگی آن در سطح متفاوت است.

بعضی جاهای آن از شفافیت کمتر و قسمتی از آن شفافیت بیشتری دارد. در حالی که عقیق تقلبی شفافیتی مانند گوی شیشه‌ای دارد. عقیق اصل یک دست و بدون خط و خش و ترک‌خوردگی است.

وزن عقیق

یک راه دیگر برای تشخیص عقیق اصل از تقلبی، وزن آن است. عقیق اصل چگالی بالاتری دارد. اگر دو سنگ عقیق هم اندازه را در کنار هم بگذاریم آن یکی که سنگین‌تر است می‌تواند سنگ اصلی باشد.

تراش سنگ عقیق اصل

به کیفیت سنگ عقیقتان دقت کنید. نوع تراش عقیق یک راه دیگر برای تشخیص عقیق اصل از تقلبی است. عقیق اصل دارای تراش‌های با کیفیتی است. تراش‌هایی که استادانه روی آن کار شده است. بدون خط و خراشیدگی است و سطح آن یکنواخت است.

محکم بودن سطح عقیق

راهی دیگر برای تشخیص عقیق اصل این است که اگر سنگ عقیق اصل را بر روی سطحی سنگی بکشیم روی آن سطح ایجاد خراش می‌کند.(سنگ با درجۀ سختی مشخص)، اما خود به آسانی دچار خراش نمی‌شود.
سنگ عقیق اصل دارای سطحی بسیار سخت است که به راحتی با چیزی خراش برنمی‌دارد.

برای امتحان سختی و تشخیص عقیق اصلی، یک تکه یشم بردارید و توسط آن عقیق را خراش دهید. اگر سطح عقیق دچار خراش شد، سنگ تقلبی است.

زیور آلاتی که با سنگ‌ عقیق تزئین شده‌اند اگر نگین‌شان با یک ضربۀ کوچک خش بردارند، متأسفانه باید گفت که احتمال تقلبی بودن آن بالا است.

طبیعت و دمای سنگ عقیق

برای تشخیص عقیق اصل از تقلبی به این نکته نیز توجه کنید که، عقیق اصل طبیعتش با فصلی که در آن قرار می‌گیرد هم‌خوانی ندارد. اگر در فصل گرما به آن دست بزنید سرد است. و اگر در فصل سرما سنگ عقیق‌تان را لمس کنید می‌بینید که گرم است.

این در صورتی است که نوع تقلبی و صنعتی آن این خاصیت را ندارد. در حالی که عقیق بدل متناسب با دمای هوا تغییر دما می‌دهد و با محیط هم‌دما می‌شود.

شارژ سنگ عقیق

برای شارژ سنگ عقیق‌تان کافی است آن را مدت زمان ۲ ساعت در آب زلال قرار دهید و بعد از آن به مدت فقط ۳ دقیقه و نه بیشتر، زیر تابش مستقیم نور آفتاب بگذارید.

اگر از عقیق‌تان به خوبی مراقبت کنید طول عمر بیشتری خواهد داشت، ضمن اینکه موقع فروش از ارزش آن کاسته نشده است.

هر آنچه که دربارۀ تشخیص عقیق اصل از تقلبی باید می‌دانستیم در مطلب فوق به آن اشاره کردیم. در پایان هم به نکاتی در خصوص فواید و خواص عقیق می‌پردازیم.

خواص سنگ عقیق

  • از گذشته‌های دور سنگ عقیق را سنگ مقدسی می‌دانستند و مانند حرزی که در مقابل بلایا با خود نگه می‌داشتند. برای افزایش روزی و رونق کسب و کار و آسان شدن کارها بسیار مفید است.
  • استفاده از عقیق برای تعالی روح و شادابی و آرامش و بر طرف شدن غم و غصه و بی‌خوابی سفارش شده است. برای جلوگیری از خونریزی‌های شدید مخصوصا در خانم‌ها، بسیار مفید است.
  • تقویت نقاط مختلف بدن و برقراری تعادل در میان آنها به استفاده از عقیق تأکید کرده‌اند. همچنین سبب از بین بردن انرژی‌های منفی از محیط اطرافمان می‌شود.
  • شفابخش است. عطش را می‌نشاند و از تب محافظت می‌کند. مفید برای ذهن و قلب. باعث بهبود گردش خون و همچنین درمان برخی اختلالات می‌شود. باعث افزایش حافظه و تمرکز شده، استقامت و شجاعت را در افراد افزایش می‌دهد.
  • بخت‌آور است. طول عمر و خوش‌اقبالی را سبب می‌شود.
  • در گذشته از آن برای جلوگیری از بروز بلایای طبیعی و محافظت از کودکان در مقابل زمین خوردن هنگام بازی، استفاده می‌کردند.
  • در متون باستان ازعقیق به عنوان یک طلسم یا جادو برای رفع طلسم استفاده می‌کردند.

این سنگ ارزشمند تقریبا برای متولیدن همۀ ماه‌ها کاربرد دارد. ولی بیشترین تأثیر از نظر نجومی را بر متولدین مهر، مرداد، بهمن، دی و شهریور دارد. که متولدین این ماه‌ها می‌توانند از انرژی جادویی این سنگ با ارزش سود ببرند.