براق کردن طلا با ساده ترین روشهای خانگی

  • انتشار: ۲۳ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 73892

طلای زرد بر خلاف نقره بعد از مدتی غیر قابل استفاده و سیاه نمی‌شود. اما پس از استفاده زیاد جلای خود را از دست می‌دهد و رنگ آن کدر می‌شود. در این مقاله به بیان ساده ترین روشهای خانگی برای براق کردن طلا پرداخته ایم.

برای اینکه درخشندگی روز اول طلا را به آن برگردانید نیازی نیست کار خاصی انجام دهید. برای این کار چند روش خانگی وجود دارد.

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم راه کارهایی را جهت براق کردن طلا در خانه ارائه کنیم، تا به راحتی بتوانید جلای طلای خود را برگردانید.

براق کردن طلا

روش‌های براق کردن طلا در خانه

یکی از روش‌های براق کردن طلا در خانه استفاده از جوش شیرین است، از ترکیب جوش شیرین و مایع ظرفشویی خمیری درست کنید.

بگذارید به مدت چند دقیقه روی طلای شما بماند. و سپس آن را با آب بشوید. میبینید که طلای شما براق شده و جلای روز اول خود را به دست آورده است.

یکی دیگر از روش‌های براق کردن طلا در خانه، این است که طلای خود را در محلولی از مایع ظرفشویی و پودر لباسشویی و آب بگذارید. بعد از مدت کوتاهی تمام چربی های گوشه و کنار طلای شما پاک میشود.

بعد طلاها را با مسواک و آب سرد آبکشی نمایید . اگر نگین طلای شما بدل باشد آن را با مسواک مرطوب و آغشته به جوش شیرین به آرامی بمالید تا جلای خود را به دست آورد.

روش دیگر برای براق کردن طلا در خانه، استفاده از خاک اره است. طلاهای خود را درون خاک اره فرو کنید سپس با همان خاک سطح طلا را مالش دهید. بعد از پاک کردن می‌توانید شفافیت و برق طلای خود را ببینید.

در یک روش دیگر، داخل یک ظرف مسی یا استیل مقداری آب بریزید و بر روی شعلۀ ملایم قرار دهید. بعد از چند دقیقه مایع ظرفشویی را به آن اضافه کنید و به هم بزنید.

سپس طلاها را به آرامی و جدا از هم داخل آب قرار دهید. وقتی آب به جوش بیاید بعد از چند دقیقه مواد چربی روی طلاها از بین می‌رود.

طلاها را از ظرف خارج کرده دوباره بر روی آن آب جوش بریزد. بعد از این کار طلای شما مثل روز اول براق می‌شود.

در یک روش از روش‌های براق کردن طلا در خانه شما می‌توانید طلای خود را با خمیر دندان تمیز کنید.
مقداری خمیر دندان را بر روی یک مسواک نرم(مسواک زبر باعث ضربه زدن به طلا می‌شود)، بریزید و با آن جواهرات‌تان را تمیز کنید.

استفاده از آبلیمو یک روش دیگر برای براق کردن طلا است کمی آبلیمو را با مایع ظرفشویی مخلوط کنید و آن را شستشو دهید و خشک نمایید.

یک روش دیگر: پودر صابون را درون آب داغ بریزید، اضافه کردن چند قطره آمونیاک به این محلول و تمیز کردن طلا با یک مسواک نرم میتواند جلا را به طلای شما برگرداند.

بعد از انجام این کار، طلا را خشک کنید و درون الکل بگذارید و سپس آبکشی نمایید. گذاشتن طلا در الکل نود درجه و سپس تمیز کردن آن با یک پارچۀ پشمی نیز یک راه دیگر برای تمیز و براق کردن طلا است.

درخشندگی طلا

روش‌های نگهداری و براق کردن طلا

برای مراقبت بیشتر از طلا وجواهرات‌تان که باعث می‌شود‌ عمر مفید‌ آنها افزایش پید‌ا کند‌ و همیشه بد‌رخشد‌ به نکات زیر توجه کنید.

فقط در صورت ضرورت از طلاهایتان استفاده کنید. استفاده طولانی مدت از طلا باعث میشود که برق خود را از دست بدهد و کدر شود.

در هنگام دوش گرفتن، شستن دست ها با صابون و استفاده از مواد شوینده، طلای خود را در بیاورید. زیرا صابونها و مواد شوینده به تدریج باعث ایجاد یک لایۀ نازک روی طلا میشود و برق آن را میگیرد.

اکثر خانمها بخاطر اینکه طلای خود را برای در امان ماندن در محفظۀ کوچک نگهداری میکنند،جواهرات دچار خط و خش میشوند. بهتر است طلاها را در جعبه هایی جدا از هم نگهداری کنید.

هنگام استخر رفتن از همراه بردن طلاهای‌تان خودداری کنید. علاوه بر خطر گم شدن در آب، کلر موجود در آب استخر با‌عث کدر شدن رنگ طلا و در بعضی موارد خوردگی آن میشود.

هیچ وقت همراه طلا آشپزی نکنید. ممکن است حرارت شعله و یا روغن غذا باعث صدمه زدن به سطح طلای شما شود، نگین جواهرات خیلی زود در اینگونه موارد آسیب میبینند.

روش از بین بردن خش روی طلا

گاهی اوقات طلای ما به دلیل عیار و کیفیت پایین، به واسطۀ تماس با هر شئی دچار خراش میشوند. البته استفاده تمام مدت از طلا هم باعث بروز خط و خش روی سطح آن می شود.

اگر این خط و خش ها، عمیق باشند پرداخت آن کار شما نیست. این کار نیاز به تخصص و تبحر دارد. بهتر است به طلاساز یا طلا فروش بدهید تا این کار را برای شما انجام دهد.

اما در عین حال، اگر طلای شما دارای خط و خش‌های ریز و سطحی هستند می‌توانید با استفاده از یک پارچۀ پشمی مخصوص جلا دادن که می‌توانید از بازار خریداری نمایید و مقداری آب، آن را از بین ببرید.

همانطور که ذکر شد اگر نمیخواهید شاهد خط و خش های مدام بر روی طلایتان باشید، طلایی با عیار بالا خریداری کنید.

دشمن طلای شما

طلا و جواهر هم مثل تمام فلزات قابل کدر شدن هستند و ممکن است جلای خود را از دست بدهند. مواد شویندۀ قوی، مثل وایتکس و جوهر نمک و انواع سفید کننده ها، باعث کدر شدن رنگ ظاهری طلای شما می‌شوند.

جیوه فلزی است که طلای شما را از بین می‌برد. هرگز طلای‌تان را نزدیک این ماده و یا وسایلی همچون دماسنج که حاوی جیوه هستند نگذارید.

تمیز کردن طلای بدل

اکثر خانم‌ها یا به اجبار یا به دلخواه از جواهرات بدلی استفاده می‌کنند. این جواهرات نیز اگر سیاه نشده باشند و فقط جلای خود را از دست داده باشند، جلای شان قابل بازگشت است.

برای تمیز کردن جواهرات اتمی یا بدل می‌توانید مقداری جوش شیرین را بر روی یک مسواک نرم بریزد و به آرامی بر سطح جواهرات بمالید تا برق اولیۀ خود را به دست آورند.