مروری بر زندگینامه جالب اسحاق نیوتن

  • انتشار: ۱ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83826

اسحاق نیوتن یکی از معروف ترین و تاثیرگذارترین دانشمندان تاریخ جهان محسوب می شود. کشفیات وی مسیر علم و به تبع آن مسیر زندگی بشر را در ۴۰۰ سال اخیر تغییر داده است و درک انسان را از جهان پیرامون خود به کلی متحول کرد. بدون شک نیوتن تا ابد همچون ستاره ای درخشان در آسمان علم و دانش جهانی خواهد درخشید و مسیر توسعه و پیشرفت را به دیگر دانشمندان نشان خواهد داد.

زندگینامه اسحاق نیوتن

اسحاق نیوتن (Isaac Newton) در ۲۵ دسامبر ۱۶۴۲ یعنی همان سالی که گالیلئو گالیله چشم از جهان فروبست، به دنیا آمد. خانواده وی کشاورز بودند و در وولزثروپ زندگی می کردند. پدر وی پیش از تولد وی از دنیا رفت و مادرش مسئولیتش را به عهده گرفت. نیوتن کودکی ضعیف و نحیف بود نیوتن آموزش ابتدایی خود را در دو مدرسه کوچک در روستاهای مجاور محل زندگی خود گذراند. نیوتن کودکی نه چندان خوبی داشت و درگیری های وی با ناپدری و مادربزرگ و دوری از مادر تاثیرات بدی بر وی گذاشت.

رفتن به کمبریج

گفته می شود که اولین بار دایی نیوتن که کشیش بود دریافت که در اسحاق نیوتن استعدادی شگرفت وجود دارد که در سایر کودکان دیده نمی شود. دایی نیوتن خواهرش را ترغیب کرد تا او را برای تحصیل به دانشگاه کمبریج بفرستد. نیوتن در ۱۶۶۱ و در سن ۱۸ سالگی وارد دانشگاه کمبریج شد. اما از آنجایی که مادر وی قادر نبود هزینه تحصیل وی در دانشگاه را پرداخت کند، نیوتن به گروه «سابسایزرها» پیوست. سابسایزرها دانشجویانی بودند که در عوض پرداخت شهریه، در دانشگاه کارهایی همانند نظافت و پیشخدمتی انجامی می دادند. در آن دوره جایگاه کمبریج نسبت به آکسفورد اعتبار بیشتری یافته و به کانون روشنفکری انگلیس مبدل شده بود.

اسحاق نیوتن
اسحاق نیوتن

اسحاق نیوتن در کمبریج به مطالعه آثار و افکار ارسطو و افلاطون و رنه دکارت و گالیلئو گالیله و نیکلاس کوپرنیک و یوهانس کپلر پرداخت. گفته می شود که وی در یکی از روزهای سال ۱۶۶۳ یا ۱۶۶۴ در کتابچه یادداشت خود نوشت: «افلاطون دوست من و ارسطو نیز دوست من است، ولی بهترین دوست من، حقیقت است.» وی در آوریل سال ۱۶۶۵ تحصیلات خود را در رشته علوم انسانی به اتمام رسانید. در حالی که وی قادر بود برای ۴ سال دیگر در کالج ترینیتی به تحصیل علم و دانش بپردازد، شیوع طاعون مسیر زندگی او را تغییر داد.

ظهور استعداد

در حدود سال ۱۶۶۵ که طاعون در انگلیس شیوع پیدا کرد نیوتن به زادگاه خود بازگشت و در همین زمان استعداد وی آشکار شد. در این زمان نیوتن کمتر از ۲۲ سال سن داشت اما درک وی از جهان هستی بسیار عمیق بود. نیوتن طی چند سالی که در زادگاه خود گذراند کشفیات بزرگی همچون «حساب دیفرانسیل و انتگرل»، «قانون جاذبه عمومی» و «تئوری نور» را انجام داد. نیوتن پس از دو سال به کمبریج بازگشت و به تحصیل در کالج ترینیتی پرداخت. وی در سال ۱۶۶۸ با گرفتن مدرک فوق لیسانس، صاحب کرسی استادی لوکاسین در دانشگاه کمبریج شد. وی بعدها به علم شیمی و کیمیاگری علاقه مند شد.

اسحاق نیوتن در دههٔ ۱۶۶۰ میلادی بر پژوهش دربارهٔ نور و شکست نور تمرکز ‌کرد. وی متوجه شد هنگامی که نور سفید از یک منشور عبور می نماید به طیفی از رنگ ها تجزیه می گردد. همچنین با گذاشتن منشوری مشابه در مسیر نور تجزیه شده به شکل وارونه، رنگ‌های طیف بازترکیب شده و نور سفید به دست می آید. وی نتیجه گرفت که نور از ذراتی کوچم تشکیل شده است.

وی با استفاده از یافته های خود تلسکوپ را بازطراحی کرد. نظریه نیوتن درباره نور با نظریه «رابرت هوک» و «کریستیان هویگنس» در تضاد بود و مورد مخالفت آن ها قرار گرفت. هوک و هویگنس معتقد بودند که نور در واقع موج است، نه ذره. نیوتن با اختراع تلسکوپ بازتابی که انقلابی در علم نجوم به حساب می آمد، بسیار مشهور شد و پس از گذشت مدتی به انجمن سلطنتی (انجمن سلطنتی لندن برای پیشرفت دانش طبیعی) پیوست. نیوتن پس از مدتی فیزیک را رها نمود و به مطالعه در کیمیاگری پرداخت. اما واقعه درگذشت مادرش وی را برای مدتی از انجام امور علمی دور نگه داشت.

اصول ریاضی فلسفهٔ طبیعی

وی در سال ۱۶۸۴ که پژوهش های خود درباره گرانش و نحوه حرکت سیارات را تکمیل کرده بود، کتابی در این باره منتشر کرد که مورد توجه «ادموند هالی» ستاره‌شناس انگلیسی قرار گرفت. وی در سال ۱۶۸۶ و با حمایت های هالی کتاب «اصول ریاضی فلسفهٔ طبیعی» یا «پرینکیپیا» را منتشر کرد و نخستین نسخهٔ اول آن را به انجمن سلطنتی هدیه داد.

این کتاب بر دنیای علم به خصوص علم فیزیک تأثیری شگرف برجای گذاشت چنانچه شماری از دانشمندان آن را بزرگترین کتاب علمی جهان می دانند. ارزش این کتاب در این بود که به شماری از پیچیده ترین سوالات بشر در آن دوره پاسخ می گفت و درکی روشن از جهان به انسان می داد. همه این ها در سایه کشفیات نیوتن در زمینه نیروی گرانش صورت می گرفت.

اسحاق نیوتن در این کتاب ثابت کرد که نظریه کوپرنیک مبنی بر بیضوی بودن مدار سیارات به دور خورشید درست بوده است و این امر و همچنین حرکت سیارات به دلیل نیروی گرانش صورت می گیرد. وی همچنین کشف بزرگ خود یعنی «قانون گرانش عمومی» را معرفی کرد که می گفت هر جسمی در عالم به هر جسم دیگری نیروی کششی وارد می‌کند و مقدار این نیرو با رابطهٔ نامبرده محاسبه‌پذیر است.

در قسمت دیگری از کتاب نیوتن نحوه حرکت اجسام در قالب سه قانون توصیف می شود. براساس قانون اول نیوتن «هر جسم در سکون یا حرکت یکنواخت در راستای خط مستقیم، به همان حالت می‌ماند مگر در اثر نیروهای بیرونی ناچار به تغییر آن حالت شود»، براساس قانون دوم نیوتن «کل نیروی وارد بر یک جسم برابر است با حاصل‌ضرب جرم آن جسم در شتاب آن» و براساس قانون سوم نیوتن «هرگاه جسمی به جسمی دیگر نیرو وارد کند جسم دوم نیز نیرویی به همان اندازه (مقدار) ولی در خلاف جهت بر جسم اوّل وارد می‌کند.» این سه قانون و همچنین قانون گرانش عمومی، علم را در مسیر دیگری هدایت کرد و اکنون آن ها پایه ها و بنیان های تکنولوژی مدرن محسوب می شوند.

در سال ۱۶۹۶ به ریاست ضرابخانهٔ سلطنتی منسوب شد و چند سال بعد نیز به سرپرستی انجمن سلطنتی منسوب شد. وی پس از گذشت یک سال بعد توسط ملکه آن به مقام شوالیه (سِر) رسید. اسحاق نیوتن سرانجام در ۲۰ مارس ۱۷۲۷ در سن ۸۴ سالگی در لندن در گذشت و در کلیسای وستمینستر به خاک سپرده شد.