آیا کودکان به کرونا مبتلا می شوند؟

  • انتشار: ۱۷ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 97091

ویروس کرونا تا کنون هزاران نفر را به کام مرگ فرستاده است. یکی از چیزهایی که اکثر والدین بابت آن نگران هستند این است که آیا کودکان به این ویروس منحوس مبتلا می شوند یا خیر؟

کرونا در کودکان

در این مطلب به موضوع کرونا و کودکان پرداخته شده است. اگر شما هم نگران کودکانتان در این مورد هستید این نوشته را دنبال کنید.

کودکان و کرونا

هر چند در این رابطه می توان استثناء قائل شد اما در اکثر شواهد می توان مشاهده کرد که خطر ویروس کرونا برای کودکان بسیار کمتر از بزرگسالان می باشد.

هر چند این را نمی توان عمومیت داد و به طور قطع چنین چیزی را بیان کرد، اما تا کنون این گونه بوده است و درصد کودکان مبتلا به این ویروس بسیار کمتر بوده است.

این که شما به عنوان والدین و یا سرپرست کودک از علائم این ویروس آگاه باشید و علائم هشدار دهنده ی آن را تا حد لازم بدانید می تواند به شما در تشخیص زود هنگام این بیماری کمک کند.

از منابع اطلاعاتی که در کشور های چین و آمریکا در این خصوص به دست آمده است می توان به این موضوع پی برد که احتمال ابتلای کودکان به سارس و کووید ۱۹ نسبت به بزرگسالان بسیار کمتر است.

بر اساس تحقیقی که بر روی کودکان مبتلا به کووید ۱۹ انجام شده است فقط ۳ نفر از آنها جان خود را از دست داده اند که علت اصلی مرگ در هر کدام از آنها در حال بررسی می باشد.

شواهد نشان داده اند که تعداد نوزادانی که به این ویروس مبتلا می شوند و به درمان های ویژه نیاز دارند آمار بالاتری نسبت به کودکان به خود اختصاص داده اند.

در کشور چین نیز بیشتر از ۹۰ درصد کودکان بعد از این که به کرونا مبتلا شده اند هیچ علامتی از خود نشان نداده اند و کووید ۱۹ در آنها خفیف بوده است.

علائم کرونا در کودکان

علائم کووید ۱۹ در میان کودکان بسیار خفیف تر از بزرگسالان می باشد، اما این موضوع که یک کودک نتواند مانند بزرگسال علائم خود را گزارش کند هم وجود دارد.

تب یکی از علائم ویروس کرونا می باشد، هر چند اکثر بزرگسالان در این زمینه تب را تجربه کرده اند اما طبق گفته های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، تب در میان کودکان کمتر شایع می باشد.

سرفه و تنگی نفس نیز از دیگر علائم کووید ۱۹ می باشد که بر طبق تحقیقات انجام شده، ۴۳ درصد از بزرگسالان به آن مبتلا می شوند و در کودکان این علائم فقط ۱۳ درصد گفته شده است.

کرونا در کودکان

علائم گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال از دیگر علائمی هستند که یک بیمار مبتلا به کووید ۱۹ آن را تجربه می کند.

از دست رفتن حس بویایی و چشایی طبق ارزیابی های محققان، در بزرگسالان مبتلا به کرونا بیشتر از جوانان به چشم می خورد اما گفته شده که کودکان نیز ممکن است حس بویای و چشایی خود را از دست بدهند.

دردهای عضلانی و سردرد از دیگر علائمی است که کرونا در پی دارد. این دردها در کودکان و بزرگسالان ممکن است بروز کند.

در کودکان مبتلا به کرونا ممکن است تغییر رفتارهایی صورت گیرد. این تغییر رفتار به دلیل این است که کودک توانایی بروز احساساسات خود را ندارد و ممکن است در واکنش به درد و دیگر علائم این بیماری تغییر خلق داشته باشد و یا مدام گریه کند.

فقط بزرگسالان نیستند که از ابتلا به این بیماری دچار اضطراب می شوند مخصوصا اگر بدانند که این کرونا ممکن است خطرناک باشد و منجر به مرگ شود، کودکان هم مضطرب می‌ شوند.

عوارض بروز کرونا در کودکان

کودکانی که دچار بیماری های زمینه ای مانند مشکلات ریوی یا قلبی هستند و یا سیستم ایمنی شان نسبت به دیگر کودرکان ضعیف تر است بیشتر مستعد ابتلا به این ویروس هستند.

طبق تحقیقاتی که بر روی کودکان بستری از کووید ۱۹ انجام گرفته است ، مشخص شده که ۷۷ درصد آنها دست کم سابقه ی یک بیماری داشته اند.

این امر نشان دهنده ی این است که بیماری های زمینه ای می توانند سهم زیادی در ابتلای کودکان به این ویروس داشته باشند.

هر چند با وجود این مطلب هم ، خطر مرگ و میر در اثر کرونا میان کودکان با ریسک بالا هم کمتر از بزرگسالان می باشد.

از میان ۲۱۴۳ کودک که مورد تحقیق قرار گرفته اند ، فقط یک کودک ۱۴ ساله جان خود را از دست داده است که علت اصلی مرگ در آنها هنوز مورد تایید قرار نگرفته است.

از دیگر عوارضی که ممکن است بعد از ابتلا به کرونا فرد را همچنان تحت تاثیر قرار دهد به شرح زیر می باشد؛

  • نارسایی عضو
  • نیاز به استفاده از اکسیژن و تنفس مصنوعی
  • نارسایی قلبی
  • سپسیس ( عفونتی که سیستم های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد )
  • تشکیل لخته های خطرناک خونی

کودکانی که علائم شدیدتری را تجربه می کنند معمولاً بعد از یک هفته درگیری با بیماری ، ممکن است مواردی که گفته شد را تجربه کنند.

کرونا در کودکان

در تعداد کمی از کودکان هم شاهد التهابات چند سیستمی هستیم که اگر این التهاب درمان نشود ممکن است منجر به مرگ کودک شود.

این التهابات شامل شکم درد، خون افتادن چشم ها ، اسهال و استفراغ و خستگی می باشد.

علائمی از بیماری که به شما هشدار می دهد تا کودکتان باید تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرد عبارتند از ؛

  • تب
  • گیچی
  • احساس فشار در قفسه سینه
  • احساس درد در همین ناحیه
  • کندی و اختلال در نفس کشیدن
  • کبود شدن انگشتان دست و پا و یا صورت
  • سفید شدن صورت و انگشتان دست و پا
  • پایین آمدن سطح هشیاری
  • دردها شدید شکمی

اکثر کودکان هیچ علائمی ندارند و یا علائمی بسیار خفیف در آنها مشاهده می شود اگر کودک شما اینگونه است نیازی به مراجعه به پزشک ندارید، هر چند در بروز هر کدام از این عوامل توصیه های متخصص می تواند کمک زیادی به شما کند.

اما اگر دیدید کودکتان نفس نفس می زند و یا تند تند نفس می کشد، سست و منگ است و به سختی بیدار می شود، در ناحیه شکم و سینه دچار درد و فشار است حتماً به پزشک مراجعه کنید.