راهنمای آموزش وضو به کودکان

  • انتشار: ۱۴ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76592

یکی از دغدغه های امروزی که اکثر والدین درگیر آن هستند این است که چطور مسائل دینی را به کودکان خود آموزش دهند. آموزش وضو به کودکان نیز جزو مسائلی است که همه والدین سعی دارند از همان ابتدای کودکی به فرزندان خود آموزش دهد .امروز می خواهیم دراطلس پلاس شما را با آموزش وضو به کودکان آشنا کنیم و راه های پیشنهاد کنیم تا بتوانید به فرزند دلبندتان به آسانی وضو را آموزش دهید.

برای آموزش وضو به کودکان چه کنیم؟

الگو سازی توسط والدین، بهترین راه آموزش وضو به کودکان

اولین راه پیشنهادی الگو سازی است. در خانه هر کاری که پدر و مادر انجام می دهند، کودک نیز همان کار را از والدین خود تقلید و تکرار می کند، خواه مسائل مفید و تربیتی باشد و یا خدای نکرده مسائل فاقد ارزش و گاه ضد ارزشی. اگر پدر و مادر جلو کودک خود وضو بگیرند و کودک با مشاهده مستقیم خود وضو گرفتن را از آنها یاد بگیرد و تقلید کند کودک تان ناخودآگاه طرز صحیح وضو گرفتن را یاد می گیرد.

آموزش وضو به کودکان

الگو سازی شامل مسائل آموزشی دیگر مثل خواندن نماز، قرائت، ذکر نماز و دعا کردن نیز می شود. در نتیجه اگر در بین اعضای خانواده و محیط خانواده این الگو سازی رقم بخورد کودکان و فرزندان نیز به آن روی آورده و انجام می دهند.

حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: مردم را به غیر از بان خود دعوت کنید تا پرهیزکاری و کوشش در عبادت و نماز و خوبی را از شما ببینند زیرا اینها خود دعوت کننده است.

کودکان تان را تشویق کنید

یکی دیگر از راه های آموزش وضو به کودکان تشویق آنها است. وقتی کودک شروع به وضو گرفتن می کند چه خوب است پدر یا مادر از او تعریف و تمجید کرده و او را تشویق کنند. چرا که کودک از اینکه توانسته است با وضو گرفتن خود را مورد تحسین والدینش قرار دهد خوشحال می شود و سعی می کند هرچه صحیح تر و بدون غلط وضو گرفتن را انجام دهد.

آموزش مستقیم وضو به کودک

یکی دیگر از راه های آموزش وضو به کودکان آموزش مستقیم آن است. به صورت مستقیم به کودک خود وضو را آموزش دهید؛ به کودک خود به خوبی توضیح دهید که به ترتیب چه کارهایی را انجام دهد و چگونه آنها را به سرانجام برساند. البته با مهربانی و لطافت که کودک دلسرد نشود بلکه بیشتر مشتاق شود.

وقتی به کودک تان آموزش دادید از او بخواهید برایتان وضو گرفتن را انجام دهد و اگر دچار اشتباهی شد او را متوجه کنید.

آموزش وضو به کودکان با بردن آنها به مسجد

یکی دیگر از روش های آموزش وضو به کودکان بردن کودکان مان به مساجد و محافل معنوی می باشد. زمانی که برای وضو گرفتن می رویم وقتی کودکمان خود می بیند که هم سن و سال هایش و بقیه بزرگ تر ها هم برای وضو گرفتن آمده اند او هم تشویق می شود تا خود را مثل بقیه کند، وضو بگیرد و برای شرکت در نماز آماده شود.

بردن کودکان به محافل معنوی تاثیر به سزایی در روحیه آنان دارد چرا که کودکان با آداب اسلامی آشنا می شود.

سوالات دینی کودکان را با حوصله پاسخ دهید

هنگامی که کودکان مان در مورد آموزه های دینی از ما سوالی پرسیدند والدین باید با صبر و حوصله و با دقت سوالات کودکان شان را جواب دهند تا کودک هم جواب خود را گرفته باشد و هم از جواب دادن والدین که با مهربانی و روی خوش بوده مشتاق و خوشحال شود که باعث می شود هر سوال دیگری دارد باز هم بپرسد ولی اگر با خشونت و بی حوصلگی جواب سوالات کودک تان را بدهید او سرخورده و دلسرد می شود و دیگر ترجیح می دهد که از شما سوال نکند.

امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند: وقتی کودک به سن سه سالگی رسید از او بخواهید هفت بار «لا اله الا الله» بگوید سپس او را به حال خود بگذارید تا به سن سه سال و هفت ماه و بیست روز برسد. در این هنگام به او آموزش دهید که هفت بار بگوید «محمد رسول الله» و سپس تا چهار سالگی او را آزاد بگذارید. در آن هنگام از او بخواهید که هفت مرتبه «صلی الله علیه و آله» را تکرار کند و سپس تا پنج سالگی او را رها کنید. در این وقت اگر کودک دست چپ و راست خود را تشخیص داد او را در برابر قبله قرار دهید و سجده را به او بیاموزید و در سن شش سالگی رکوع و سجود و دیگر اجزای نماز را به او آموزش دهید. وقتی هفت سال او تمام شد به او بگویید دست و صورت خود را بشود (وضو را نیز به تدریج به او بیاموزید) سپس به او بگویید نماز بخواند آنگاه کودک را به حال خود بگذارید تا نه سال او تمام شود در این هنگام وضو گرفتن صحیح را به او بیاموزید و او را به نماز خواندن وادارید.

سخن آخر

متاسفانه برخی والدین برای اینکه کودک را از سر خود وا کنند مسائل دینی را به طور صحیح و کامل آموزش نمی دهند. این بی حوصلگی باعث می شود کودک به طور صحیح چیزی را یاد نگیرد و شاید هر آموزش غلطی که با بی حوصلگی دادید در ذهن او ثبت شود و تا آخر همان را انجام دهد بدون آنکه بداند اشتباه است. بنابراین خوب است که شما والدین عزیز به خوبی و کامل به کودکان خود آموزش دهید. حتی اگر فرصت ندارید سعی کنید آموزشی را که به او می دهید هرچند اندک برایش مفید باشد و برایش هضم شود. سعی نکنید با آموزش اشتباه و کوتاه پاسخ دادن به سوالات و از سر وا کردن کودک او را گول بزنید.

باید توجه داشته باشیم همانطور که ما در مقابل خورد و خوراک، پوشاک، تحصیل و بقیه ضروریات کودک خود مسئولیم، در مورد مسائل دینی، آموزش وضو، نماز، قرائت قرآن و دیگر مسائل دینی و اسلامی نیز مسئولیت داریم و باید آنها را نیز به بهترین وجه به کودکان خود آموزش دهیم، بلکه می توان گفت مسئولیت ما در این زمینه بیشتر از دیگر جنبه ها است و باید خیلی به آن توجه کرد.