کرونا و ضرورت تغییر در شیوه های عزاداری

  • انتشار: ۲۷ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 91895

یکی از ویژگی های یک مسلمان و مومن واقعی باهوش بودن اوست. این گفته به ویژه هنگام مواجهه با خطر احتمالی و دفع آن بیشتر مصداق پیدا می کند. از سویی هم در دین مقدس اسلام تاکید شده که یک لحظه فکر کردن بهتر از صد سال عبادت جاهلانه است.

رونا و ضرورت تغییر در شیوه های عزاداری
کرونا و ضرورت تغییر در شیوه های عزاداری

با درکنارهم قرار دادن این ضرب المثل و گفته دینی به روشنی به این نتیجه می رسیم که تکلیف مسلمانان و شیعیان در ایام محرم و صفر مشخص است. عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در ماه های محرم و صفر بدون شک از آرزوهای یک شیعه مخلص است. شیعیان در ماه محرم بر مظلومیت سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) اشک می ریزند و بر سر و سینه می زنند.

شور و شعور حسینی

این درست که عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) ثواب فراوانی دارد و به فرموده حضرت امام خمینی(ره) این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشت، اما در هیچ سند تاریخی بر یک شیوه خاص جهت نشان دادن حزن و اندوه شیعیان در سوگ امام مظلومشان تاکید نشده است.

اینکه در ماه محرم دسته های سینه و زنجیر زنی در مساجد و تکیه خانه ها تشکیل می شود و عزاداران سر از پا نشناخته در جمعیت های انبوهی بر سر و سینه می زنند همه و همه شیوه هایی ست که درد و ماتم شیعیان را نشان دهد. اما با توجه به شرایط فعلی جامعه و لزوم پیشگیری از شیوع هر چه بیشتر بیماری کرونا شاید درست تر این باشد که در شیوه های عزاداری خویش تغییراتی ایجاد نمائیم.

کرونا و ضرورت تغییر در شیوه های عزاداری
کرونا و ضرورت تغییر در شیوه های عزاداری

ایده ها و اقداماتی که در حال حاضر به کمک رسانه و فضای مجازی می توان در راه خدمت به سید و سالار شهیدان انجام داد، بسیار زیادند :

رسانه ها و عزاداری به سبک نوین

پخش های تلوزیونی

یکی از راه های مفید و قابل اجرا در مراسم عزاداری محرم امسال می تواند برگزاری مراسمات به صورت زنده باشد. برای این کار مسئولین رسانه های دیداری از جمله تلویزیون ها باید در هماهنگی با مسئولین برگزاری مراسم در مساجد و تکیه خانه ها هر شب به یک مسجد بروند و مراسم را به صورت زنده برای مردم عزادار پخش کنند.

به این صورت که مردم به جای رفتن به مساجد در خانه های خود بمانند اما تیم های فنی تلویزیون ها شامل فیلم بردار و دیگر عوامل فنی به مساجد بروند و مراسم را به طور زنده برای مردم پخش نمایند.

در این برنامه البته مسئولین برگزاری مساجد و تکیه خانه ها باید تعداد مشخصی را برای برپایی مراسم عزاداری به داخل مساجد و تکیه خانه ها اجازه ورود بدهند آن هم با رعایت فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک.

برگزاری مراسم عزاداری بصورت آن لاین

محرم امسال را می توان زمان اوج استفاده از تکنولوژی در برگزاری مراسم عزاداری قلمداد کرد. امروزه تقریبا تمام شهروندان به گوشی های پیشرفته و نیمه پیشرفته ای که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد، دسترسی دارند.

استفاده از شبکه های مجازی هم که این روزها بسیار متداول است.

همچنان که می توانیم در کنسرت ها بصورت آن لاین شرکت کنیم، عزاداران نیز می توانند در خانه هایشان بمانند و از طریق اتصال به اینترنت وارد گروه های خود شوند و به صورت آن لاین عزاداری کنند تا هم از خود و هم از دیگران در برابر ویروس منحوس کرونا محافظت کرده باشند.

کرونا و ضرورت تغییر در شیوه های عزاداری
کرونا و ضرورت تغییر در شیوه های عزاداری

در این برنامه چندین عزادار به صورت همزمان تصاویر همدیگر را دارند. اگر یکی از عزاداران مداحی کند، روزه بخواند و حتی در باب محرم سخنرانی کند دیگر اعضای گروه به راحتی می توانند استفاده کنند. به نظر بنده هزینه ای که شما قرار است بابت خرید اینترنت برای عزاداری آن لاین بدهید در مقایسه با هزینه درمان کرونا به مراتب ناچیز تر است.

نذورات

غذاهای خشک به جای غذاهای گرم

در محرم  امسال اگر با توسل به شیوه های خلاقانه بتوانیم هم عزاداری کنیم و هم از جان خود و دیگران محافظت کنیم بدون شک هم در عرصه مذهبی و هم در عرصه زندگی مدرن شهروندی پیروز خواهیم شد.

برخلاف محرم و صفر سال های گذشته صاحبان نذر می توانند برنج و لوبیا، روغن و دیگر اقلام غذایی را به صورت خشک بسته بندی کرده درب منازل توزیع کنند. این کار درصد انتشار ویروس را کاهش می دهد.

البته یادتان باشد در سال هایی که کرونا نبود بازهم عده زیادی از عزاداران به دلیل عدم رعایت برخی موازین بهداشتی هنگام صرف نذورات دچار مسمومیت غذایی می شدند و حتی در روز عاشورا بیمارستان ها و مراکز درمانی از افراد مسموم شده پر می شد.

نذر ماسک و مواد شوینده و ضد عفونی کننده

اینکه بتوانیم یاد امام حسین را زنده نگه داریم و در راه خدمت به مکتب امام حسین عملی انجام دداده باشیم تنها با روش های معمول پیشین نخواهد بود و شما به عنوان یک عزادار دلسوز و واقعی می توانید ندذورات و اقدامات خود را در قالب بسته های بهداشتی و ماسک تقدیم آستان مقدس حضرتش نمائید.

مجالس خانگی

از دیگر شیوه های خلاقانه عزاداری در محرم امسال می توان به برگزاری مراسم های کوچک خانوادگی با حضور اعضای خانواده و برخی فامیل های نزدیک که از عدم ابتلای آنها به ویروس  کرونا باخبر هستیم می باشد. بنابراین اگر در خانه بمانیم و از یک مداحل یا سخنران دعوت کنیم در جمع کوچک خانوادگی که همگی ماسک پوشیده اند و فاصله اجتماعی را رعایت کرده اند نوحه سرایی و ذکر مصیبت بخواند به مراتب ایمن تر از شرکت در مراسمات عمومی کلان می باشد.

کرونا و ضرورت تغییر در شیوه های عزاداری
کرونا و ضرورت تغییر در شیوه های عزاداری

از شیوه های مفید دیگر حتی می توان به برگزاری مراسم قرآن خوانی در منازل برای روح مقدس اباعبدالله الحسین(ع) و دیگر شهدای کربلا اشاره کرد. در خانه بمانیم، قرآن کریم را باز کنیم و ضمن تفکر به آیات قرآن آیات را بخوانیم و ثوابش را به روح شهدای دشت نینوا هدیه کنیم. حتی می توانید هنگام خواندن قرآن بر مظلومیت شهدای دشت نینوا اشک بریزید و بر سر و سینه بزنید.