برای مهاجرت از طریق سرمایه گذاری؛ بخوانید:

  • انتشار: ۹ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 96737

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری تنها در برخی از کشورها مانند آلمان، آمریکا، انگلستان، کانادا، اتریش، قبرس و استرالیا و چند کشور محدود دیگر امکان پذیر است.

کشور «سنت کیتس و نویس» برای اولین بار در سال ۱۹۸۴ به این ابتکار دست زد و با جذب سرمایه گذارانی که قصد خرید ملک یا کار آفرینی در این کشور را داشتند اقامت اعطا نمود.

این روند تا سال ۲۰۰۶ رونق چندانی نداشت تا اینکه آمریکا با هدف افزایش سرمایه ملی خود اقدام به اعطای ویزای سرمایه گذاری نمود.

نام دیگر ویزای سرمایه گذاری، ویزای طلایی یا پاسپورت طلایی ست که پس از آمریکا به تدریج در دیگر کشورهای دنیا نیز رایج شد.

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری
مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

با ما همراه باشید تا با جزئیات مهاجرت از طریق سرمایه گذاری آشنا شوید:

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری یا همان دریافت ویزای سرمایه گذاری شامل حال کسانی می شود که قصد سرمایه گذاری در یک کشور را دارند.

این ویزا علی رغم مزیت های خوبی که دارد در مقایسه با سایر انواع ویزاها گران می باشد. اخذ ویزای سرمایه گذاری یا همان ویزای طلایی در کشورهای مختلف متفاوت است.

کشورهای بزرگ، صنعتی و پیشرفته دنیا با هدف جذب سرمایه، توسعه اقتصادی، اشتغال زایی، پیشرفت علمی و کارآفرینی اقدام به صدور ویزای سرمایه گذاری کرده اند.

فرد سرمایه گذار در نهایت با استفاده از ویزای سرمایه گذاری می تواند اقامت دائمی یا شهروندی یک کشور را به دست آورد.

اقامت موقت و دائم از طریق ویزای سرمایه گذاری

همان طور که روش های سرمایه گذاری و صدور ویزای طلایی در کشورهای مختلف برای سرمایه گذاران خارجی متفاوت است، صدور شهروندی کشورها برای سرمایه گذاران نیز متفاوت است.

در برخی کشورها به مهاجرین سرمایه گذار اقامت دائم داده می شود اما در بعضی از کشورهای دیگر اقامت ۲ تا ۵ ساله به سرمایه گذاران اعطا می گردد.

یک نکته  اساسی

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری علی رغم تمام مزایایی که برای سرمایه گذار مهاجر و کشور مقصد دارد می تواند ریسک بزرگی به حساب آید.

قبل از اقدام به این کار اطلاعات کافی در مورد اقتصاد کشور مقصد به دست بیاورید و مطمئن شوید که اقتصاد روبه رشد دارد.

در غیر اینصورت ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید. به طور خلاصه سعی شود در کشورهایی سرمایه گذاری صورت گیرد که اولا یک اقتصاد پویا و روبه رشد داشته باشد، دوما سرمایه گذاری در آن با ریسک کمتری همراه باشد و سوما امتیازات قانونی آن برای سرمایه گذاران حداکثری باشد.

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

شرایط لازم برای کسب اقامت

یکی از شرایط مهم در اخذ ویزای طلایی یک کشور از طریق سرمایه گذاری عدم اجازه در برداشت سود از سرمایه گذاری در مدت معیین می باشد.

در بیشتر کشورها مدت زمان ویزای سرمایه گذاری ۵ ساله است و سرمایه گذار خارجی در این مدت نمی تواند سود سرمایه خود را برداشت نماید اما در عوض اقامت آن کشور را دریافت می کند.

سرمایه گذاری در یک کشور از طریق «خرید ملک، تاسیس شرکت، ایجاد اشتغال، خرید سهام یک کارخانه» امکان پذیر می باشد.

میزان سرمایه گذاری در کشورهای مختلف متفاوت است. فرد سرمایه گذار پس از پنچ سال می تواند ویزای خود را تمدید کند و در طول پنج سال هم اجباری نیست که در کشور مقصد سکونت داشته باشد.

فرد سرمایه گذار همچنین می تواند برای همسر و فرزندان خود نیز در کشور مورد نظر اقامت بگیرد.

مدرک زبان و تحصیلات مرتبط

بهترین  و سریع ترین راه برای اخذ اقامت یک کشور از طریق سرمایه گذاری می باشد. پس از دریافت اقامت سرمایه گذاری همسر و فرزندان فرد سرمایه گذار اجازه کار و تحصیل آزادانه در کشور مقصد را دارند.

البته به یاد داشته باشید که فرزندان زیر ۲۱ سال می توانند از امتیازات پدر سرمایه گذار خود استفاده کنند.

فرزندان بالای این سن باید به طور جداگانه تقاضای اخذ ویزا بدهند. در صورتیکه قصد تاسیس شرکت یا کارآفرینی در یکی از کشورهای پیشرفته را دارید بهتر است تحصیلات مرتبط با آن رشته و تجریه مدیریتی لازم را هم داشته باشید. 

در این بخش داشتن مدرک آیلتس برای سرمایه گذار ضروری نمی باشد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای طلایی

همان طور که گفته شد سریع ترین راه برای دریافت ویزا و اقامت یک کشور سرمایه گذاری در آن کشور می باشد.

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

مدارک لازم برای این کار شامل «پاسپورت معتبر، گواهی عدم سوء پیشینه، اسناد ملکی، مدارک توان مالی و گردش مالی تایید شده توسط بانک معتبر در چهار سال اخیر، جواز کسب یا سهام شرکت در دو سال اخیر و گواهی آزمایشات پزشکی که توسط مورد اعتماد سفارت کشور مقصد تایید شده باشد» می باشد.

البته در نظر  داشته باشید اگر از ایران قصد سرمایه گذاری در یک کشور و اخذ اقامت آن کشور را دارید باید به قیمت دلار دقت داشته باشید و پول کافی به ریال در گردش های مالی تان وجود داشته باشد.

عوامل مهم انتخاب کشوری برای سرمایه گذاری

همان طور که در بالا نیز گفته شد علی رغم صدور ویزای سرمایه گذاری توسط بسیاری از کشورها، هر کشوری ارزش سرمایه گذاری را ندارد.

برای سرمایه گذاری و اخذ اقامت یک کشور به فاکتورهایی چون « اقتصاد پویا، سرمایه مورد نیاز و مزیت های قانونی آن کشور برای سرمایه گذار» دقت کنید.

در این راستا می توان گفت کشورهایی چون انگلستان، قبرس، پرتغال و اتریش از بهترین کشورها برای سرمایه گذاری و دریافت اقامت می باشند.

پرداخت مالیات و تمدید اقامت

در صورتیکه کشور مقصد برای سرمایه گذاری را انتخاب کردید و موفق به دریافت اقامت آن کشور را دریافت نمودید، توجه داشته باشید که مالیات آن را به موقع پرداخت کنید تا  اقامت شما تمدید شود.

همین طور توان مالی لازم برای پرداخت حقوق و بیمه کارمندان در سال های آینده توسط سرمایه گذار بسیار مهم است.

به هر صورت مهاجرت از طریق سرمایه گذاری همان طور که گفته شد یکی از سریع ترین راه ها برای دریافت ویزا و در نهایت اقامت یک کشور می باشد.  البته فراموش نکنید که هر کشور برای این کار شرایط و قوانین خاص خود را دارد.