معنی کاکا سیاه چیست؟

  • انتشار: ۲۷ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74470

روان شناسی زبان، شاخه علمی جدیدی‌ست که از ترکیب دو اصطلاح زبان‌شناسی و روانشناسی به وجود آمده‌است. در روان شناسی زبان، رابطه‌ی ذهن و زبان مورد بررسی قرار می‌گیرد، اینکه فرآیندهای ذهنی و زبانی چه رابطه‌ای با یکدیگر دارند و در پشت هر کلمه و جمله‌ای که یک شخص استفاده می‌کند چه مفاهیم و ذهنیتی وجود دارد! براساس یافته‌های علم روانشناسی زبان، تأثیر یک کلمه یا یک جمله روی افراد جامعه سوای از طبقه اجتماعی و سطح تحصیلات آنان چنان عمیق است که می‌تواند منشأ تصمیمات خوب و بد فوری شوند. توجه به معنای کاکا سیاه شاید به بهترین نحو تأثیرات روحی و روانی زبان روی  افراد مختلف را نشان دهد: کسانیکه از اصطلاح کاکا سیاه استفاده می‌کنند بدون شک به خشونت کلامی متوسل  شده‌اند تا شخصی را ترور شخصیتی کنند.

معنای کاکا سیاه چیست؟

در علم زبانشناسی، درصد بالایی از کلمات دارای دو معنای سطحی و عمیق می‌باشند. معنای سطحی، همان تعریفی است که در فرهنگ‌های لغت یافت می‌شود اما معنای عمیق به فرهنگ، پیشینه تاریخی و نوع نگرش مردم یک جامعه بستگی دارد. در این راستا، معنای کاکا سیاه هم نمی‌تواند مستثنی باشد.

کاکا سیاه از نظر لغوی به معنای برده سیاه پوست می‌باشد اما از از لحاظ معنانی عمیق، زمانی استفاده می‌شود که یک فرد بخواهد فردی دیگر را تحقیر کند و نژاد او را به تمسخر بگیرد. در زبان فارسی به ویژه در زمان تیموریان، ایلخانان، صفویه و زندیه کاکا سیاه به بردگان سیاه پوست گفته می‌شد، بردگان سیاه پوستی که خرید و فروش می‌شدند، چیزی معادل اصطلاح «زر خرید».

 توجه عمیق‌تر به معنای کاکا سیاه نشان می‌دهد که این واژه بازگو کننده‌ی درد و رنج طولانی‌ست که سفید پوستان در گذشته بر سیاه پوستان تحمیل کرده‌اند، کاکا سیاه کلمه‌ی منفوری نزد سیاه پوستان و تمام انسان‌هایی‌ست که به برابری و برادری انسان‌ها توجه دارند. استفاده از واژه کاکا سیاه چنان روح و روان انسان را تخریب می‌کند که فرد قربانی تا زمانی طولانی و شاید هم برای همیشه نتواند این زخم را درمان کند.

کاکا سیاه

در امریکا در قرن نوزده میلادی یعنی در دوران آپارتاید، از برخی عبارات و اصطلاحات نژادپرستان استفاده می‌شد، این عبارات و اصطلاحات در عصر تازه جای خود را به کاکا سیاه داده‌است که فراگیرترین مصداق نژاد پرستی می‌باشد.

معنای کاکا سیاه و مثال‌هایی از نفرت عمومی علیه استفاده از این واژه

معنای کاکا سیاه چنان نزد مردم جهان منفور است که اگر کسی حتی عالی‌ترین مقامات سیاسی یک کشوری به اشتباه یا به عمد از آن استفاده کند، با واکنش منفی مردم مواجه می‌شود.

وقتی علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، اوباما را کاکا سیاه خواند

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، چند سال پیش در واکنش به سخنان باراک اوباما، رئیس جمهور وقت ایالات متحده امریکا، که از تغییر نظام در ایران سخن گفته‌بود، اوباما را کاکا سیاه خواند. اینگونه اظهارات اوباما با موجی از واکنش‌های منفی در داخل ایران مواجه شد: منتقدین این سخن لاریجانی را به دور از اخلاق اسلامی و ناقض اصول سیاسی خواندند و از رئیس مجلس ایران خواستند از تمام رنگین پوستان دنیا اعم از ایرانی و غیرایرانی معذرت خواهی کند.

به گزارش آفتاب نیوز؛ منتقدین خطاب به علی لاریجانی، استفاده از اینگونه ادبیات حتی علیه دشمن خود را نیز نکوهش کردند. آنها تأکید کردند علی لاریجانی که خود از یک خوانواده مذهبی‌ست نباید مانند عرب‌های زمان جاهلیت و مانند نازی‌ها و امریکایی‌های قرن نوزده از ادبیات نژاد پرستانه استفاده کند.

بازیگر مشهور فیلم  ارباب حلقه‌ها نیز از معنای کاکا سیاه متنفر است

مورتنسن، بازیگر مشهور فیلم ارباب حلقه‌ها که یک بار در جلسه پرسش و پاسخ فیلم «کتاب سبز» به اشتباه از واژه کاکا سیاه استفاده کرده بود، از تمام سیاه پوستان دنیا معذرت خواهی کرد و قول داد دیگر هرگز از این کلمه استفاده نکند. وگو مورتنسن که نامزد دریافت جایزه اسکار نیز بود هنگام صحبت درباره دوستی چند نژادی در فیلم، از کلمه کاکا سیاه استفاده کرد اما بلافاصله عذرخواهی نمود. وی در ابتدا متوجه پیام نژاد پرستانه موجود در معنای کاکا سیاه نبود.

اوباما و کاکا سیاه!

معنای کاکا سیاه برای سیاه پوستان امریکا آنچنان تلخ و نفرت‌آور است که باراک اوباما در زمان ریاست جمهوری‌اش از واژه کاکا سیاه برای نشان دادن عمق فاجعه علیه رنگین پوستان امریکا استفاده کرد.

به گزارش سایت گزارشگر، باراک اوباما در جریان جنجال‌های مربوط به حمله به کلیسای چارلستون که در آن نه سیاه پوست کشته شدند، گفت نژاد پرستی در خون امریکایی‌های سفید پوست وجود دارد و سالهاست که بر جامعه‌ی امریکا سایه انداخته‌است.

اوباما در مصاحبه با یک شبکه رادیویی و برای ورود به بحث نژاد پرستی در امریکا از واژه کاکا سیاه استفاده کرد.

 اوباما ما تأکید کرد استفاده از کلمه کاکا سیاه نشان می‌دهد که جامعه امریکا هنوز در دوران برده‌داری و تبعیض به سر می‌برد.

هاکلبری فین و معنای کاکا سیاه

متولدین ده‌های شصت و هفتاد حتما سریال کارتونی هاکلبریفین را به یاد می‌آورند. در این سریال که داستان آن را مارک تواین نوشته، پسر فقیری به نام هاک  که از جامعه رانده شده شب ها در بشکه خالی می‌خوابد. هاک در ادامه برده سیاه پوستی به نام جیم آشنا می‌شود.

کتاب هاکلبری فین بارها در امریکا ممنوع شد چون در داستان آن از واژه کاکا سیاه استفاده شده بود. در این کتاب شخصیت اصلی که یک سیاه پوست است با خود درگیری و کشمکش وجدانی و اخلاقی پیدا می‌کند. نگاهی عمیق‌تر به این داستان نشان می‌دهد که مارک تواین به معنای کاکا سیاه و وضعیت اسف‌بار سیاه پوستان در قرن نوزده آشنا بوده‌است.

معنای کاکا سیاه، تلخ مثل زهر!

با نگاهی ژرف‌تر و درک واقعی معنای کاکا سیاه، بدون شک هیچ انسانی نمی‌خواهد برای تحقیر و توهین به هم نوع خود از این واژه استفاده کند، این واژه اوج نژاد پرستی در دنیا را نشان می‌دهد. درست است که از لحاظ  معنای سطحی کاکا سیاه به برده‌های سیاهی که در روزگاران قدیم در امریکا و حتی در زمان اعراب جاهلیت در بازارها خرید و فروش می‌شدند، اطلاق می‌شود اما در اصل دنیایی از توهین و تحقیر پشت این واژه نهفته است. وقتی کسی شما را کاکا سیاه می‌خواند یعنی اینکه هیچ ارزش انسانی برای شما قائل نیست.

معنی کاکا سیاه چیست

توجه ژرف به معنای کاکا سیاه نشان می‌دهد که اسلام با نژاد پرستی به شدت مخالفت کرده‌است؛ مؤذن پیامبر اسلام(ص) یک سیاه پوست بود. اسلام دین برابری است، آنجایی که می‌گوید گرامی‌ترین شما نزد خدا باتقوی‌ترین شماست.