علت سکسکه چیست ؟

  • انتشار: ۲۶ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 116139

سکسکه از جمله مواردی ست که ظاهری ساده دارد اما اگر مدت طولانی  ادامه یابد و درمان نشود مشکلات جدی به دنبال خواهد داشت.

معمولا اگر این عارضه کمتر از چهل و هشت ساعت طول بکشد مشکلی به بار نمی آورد اما طولانی تر از زمان ذکر شده خطرناک است.

علت سکسه چیست؟
علت سکسه چیست؟

هنوز دلیل مشخصی برای سکسکه پیدا نشده است اما سکسکه های مزمن به بیماری هایی چون سکته، مشکلات دستگاه گوارشی بی ارتباط نیست.

اگر عوامل زیاد دیگر چون سبک زندگی هم بی تاثیر نبوده است. برای سکسکه های طولانی باید به پزشک مراجعه کنید. بیشتر سکسکه ها به خودی خود رفع می شوند اما در موارد طولانی تر شاید مجبور باشید از داروهای شل کننده عضلات استفاده نمایید.

البته آهسته غذا خوردن و کنار گذاشتن الکل هم می تواند راهگشا باشد. برای کسب اطلاعات مفید در مورد علل سکسکه با ما همراه باشید و این مطلب را تا انتها بخوانید:

دلایل سکسکه

همان طور که گفته شد برای سکسکه دلیل خاصی پیدا نکرده اند. اما دلیل سکسکه می تواند انقباض دیافراگم می باشد. سکسه را می توان از راه های مختلفی چون استفاده از داروها، داروهای گیاهی و درمان های خانگی استفاده نمود.

سکسکه بر اثر فشرده شدن ناگهانی ماهیچه دیافراگم به وجود می اید. وقتی ماهیچه دیافراگم به طور مرتب منقبض شود تارهای صوتی به دلیل کنترل جریان هوا باز می شوند و در این هنگام سکسکه اتفاق می افتد.

همینطور منقبض شدن اعصاب نیر باعث سکسکه می شود. باید بدانید اعصاب از گردن تا سینه امتداد دارد. ایجاد سکسکه تاثیر کمی بر روی سلامتی انسان دارد. فقط در بعضی از مواقع بر روی گفتار، خوردن غذا و خوابیدن انسان تاثیر کمی می گذارد.

رابطه بین بیماری ها و سکسکه

شاید بین انواع بیماری ها و سکسکه ارتباطی وجود داشته باشد ولی هیچ کدام از بیماری ها نمی توانند دلیل اصلی سکسکه باشند.

فردی که به صورت خیلی سریع غذا می خورد می تواند دچار سکسکه شود چون هنگام خوردن غذا هوا را وارد بدن خود می کند و این عمل باعث بروز سکسکه می شود.

علت سکسه چیست؟
علت سکسه چیست؟

همچنین کشیدن سیگار و جوییدن ادامس نیر باعث قورت دادن هوا می شود و یکی از دلایل سکسکه می باشد. هر عمل دیگری که باعث تحریک دیافراگم شود موجب سکسکه می شود.

خوردن بی رویه غذاهای چرب و نوشیدنی های الکلی و گازدار هم از دلایل دیگر سکسکه به شمار می روند. هنگام خوردن یک نوشیدنی بدن برای جلوگیری از خفگی سکسکه را بروز می دهد.

حملات مغز (تومور مغزی)، ساقه مغز را دچار اختلال می کند. بعضی از این اختلالات مزمن پزشکی مانند نارسایی کلیه می تواند باعث بروز سکسکه شود. علاوه بر تومور مغز مننژیت و انسفالیت نیر باعث بروز سکسکه شوند.

در بدن ما عصبی به نام واگ وجود دارد که اگر به آن آسیب جدی وارد شود ممکن مدت زمان سکسکه افزایش یابد. انواع مشکلات کبدی مانند ورم، عفونت و جرم توانایی این را دارند که به دیافراگم آسیب جدی بزنند و باعث بروز سکسکه شوند.

بعضی از دارو ها می توانند معده انسان را اسیدی کنند اما برخی از این دارو ها اثر جانبی نیر به همراه دارند که اثر جانبی این دارو ها می تواند سکسکه باشد.

داروهایی مانند بنزودیازپین، دیازپام، آلپرازولام  و لوازپام که موجب بروز سکسکه می شود. علاوه بر این دارو ها داروهایی نظیر لوودوپا، نیکوتین، افیونی،  انواع داروهای بی حسی و داروهای شیمی درمانی نیز می توانند موجب سکسکه شوند.

همچنین دود غلیط نیز می تواند دیافراگم را تحریک کند که موجب سکسکه می شود. کودکان نیز بعد از سرفه و یا گریه شدید دچار سکسکه می شوند. استرس و عصبانیت شدید نیز یکی از دلایل سکسکه به شمار می رود.

درمان

همان طور که گفته شد سکسکه در بسیاری موارد به خودی خود رفع می گردد اما اگر طولانی شد باید یا به دکتر مراجعه کرد یا از درمان های رایج مدد جست.

البته به یاد داشته باشید که درمان های پیشنهاد شده برای سکسکه نمی توانند اثر قطعی داشته باشند. با استفاده از روش های زیر می توانید از شر سکسکه خلاص شوید:

علت سکسه چیست؟
علت سکسه چیست؟

«نوشیدن آرام آب سرد یا غرغره کردن با آب سرد، نگه داشتن نفس به مدت کوتاه و تکرار کردن این عمل برای سه یا چهار بار و انجام این عمل هر بیست دقیقه یک بار، فشار آرام بر بینی هنگام بلعیدن، فشار آرام بر دیافراگم هنگام بلعیدن، گاز زدن لیمو، خوردن مقداری شکر دانه ریز، نوشیدن مقدار بسیار اندک سرکه در حد یک مزه کردن، نفس کشیدن داخل کیسه کاغذی البته به شرطی که سر خود را با کیسه نپوشانید و نیز از کیسه پلاستیکی برای این کار استفاده نکنید، نشستن و نزدیک کردن زانوها به قفسه سینه یا همان بغل کردن زانوها،  خم شدن به جلو و فشردن آرام قفسه سینه» از جمله راه هایی ست که می توانید از شر سکسکه خلاص شوید اما این درمان ها هرگز قطعی نیست.

طب سوزنی و هیپنونیزم

در کار راه های ذکر شده بالا برای درمان سکسکه می توانید از طب سوزنی و هیپنوتیزم نیز استفاده کنید. همین طور می توانید به آرامی زبان خود را بکشید و کره چشم را مالش دهید. برای این کار انگشت خود را در گلو قرار دهید و حالت تهوع را تحریک کنید.

داروهای شیمیایی

در کنار روش های بالا می توان از یک سری داروهای شیمیایی نیز برای درمان سکسکه بهره جست. پزشکان برای درمان سکسکه طولانی از داروهایی مانند «باکلوفن(شل کننده عضلات) و گاباپنتین(داروی ضد تشنج)» استفاده کند.

در صورتیکه این داروها جواب نداد پزشک می تواند از داروهایی نظیر «کلرپرومازین یا هالوپریدول ، داروهای ضد روان پریشی، متوکلوپرامید یا داروی ضد تهوع » برای تسکین سکسکه استفاده نماید.

همین طور افدرین یا کتامین هم برای درمان سکسکه مرتبط با بیهوشی موثر است. البته به یاد داشته باشید که پزشک برای شروع درمان این داروها را به صورت بسیار اندک تجویز می کند و به تدریج مقدار آن را افزایش می دهند.