روز جهانی هواپیمایی

  • انتشار: ۱۶ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 100171

شانزدهم ماه آذر شمسی که برابر است با ۷ دسامبر میلادی سال ۱۹۴۴ سالروز امضای کنوانسیون بین‌المللی هواپیمایی می باشد که پیرو امضای این کنوانسیون ، سازمان جهانی هواپیمایی کشوری نیز تاسیس و افتتاح شد.

به همین جهت مجمع عمومی این سازمان بر اساس یک قطعنامه در سال ۱۹۹۲ این روز را تحت عنوان روز جهانی هواپیمایی کشوری تصویب و اعلام نمود که در پی آن ، این روز از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به صورت رسمی مورد تأیید واقع شد.

روز جهانی هواپیمایی
روز جهانی هواپیمایی

همه ساله اکثر کشورهای جهان برای گرامیداشت این روز و یادآوری و تأکید بر اهمیت صنعت هواپیمایی کشوری در توسعه اقتصادی اجتماعی جوامع بشری و همچنین نقش اساسی سازمان هواپیمایی کشوری در حفظ و ارتقاء ایمنی و کارآیی و قانونمندی در حمل و نقل هوایی نسبت به برگزاری مراسم این تاریخ و همین طور اجرای برنامه‌های مختلف دست به کار می شوند.

سازمان هواپیمایی کشوری در ایران نیز که متولی حاکمیتی ، نظارتی و سیاستگذاری در صنعت هواپیمایی و حمل و نقل هوایی، می باشد، برنامه ی این روز جهانی را با حضور مسئولین و دست اندر کاران شرکت ‌های هواپیمایی و کارشناسان متخصص در این صنعت در روز ۱۶ آذر ماه برگزار می‌ کند.

پرواز اولین هواپیما

پرواز کردن بر بلندای آبی آسمان از دیرباز یکی از اولین ، کهن ترین و دیرینه ترین آرزوی های بشر می باشد. آرزویی که چندین قرن ذهن انسان ها را به خود معطوف داشت.

این آرزو در اواخر قرن نوزدهم میلادی به واقعیت نزدیک شد. هر چند که اولین افکار در این خصوص و تلاش های پی در پی  برای ساخت وسیله ای همچون هواپیما برای رسیدن بشر به آرزوی دیرینه اش به قرن شانزدهم میلادی بازمی گردد ، اما نتیجه ی کار در اواخر قرن نوزدهم خود را نشان می دهد.

یک زمان لئوناردو داوینچی نقاش ، هنرمند و دانشمند ایتالیایی، موفق شد دستگاه کوچکی بسازد که متشکل از دو بال ، یک بدنه و یک سکان بود ، او تلاش کرد تا آن را از مکان بلندی به سمت زمین رها کند ،

اختراع داوینچی بعد از گذراندن مسیری به آرامی روی زمین نشست ، اما او به دلیل آزار و اذیت اطرافیان و همکاری نکردن با او و بیهوده خواندن تلاش هایش باعث شدند که او دست از ادامه کار بکشد، مردم این کار ، یعنی پرواز بر فراز آسمان ها را امری غیرممکن می دانستند.

روز جهانی هواپیمایی
روز جهانی هواپیمایی

در سال ۱۶۷۸ میلادی، بینه که ملیتی فرانسوی داشت  با ادامه دادن فکر لئوناردو دواینچی، یک دستگاه ساخت که بال های آن  توسط انسان به حرکت در می آمد ، اما او نتواست با این اختراع خود پرواز کند.

همچنین در ۱۷۸۴ میلادی یک فرانسوی دیگر نیز تلاش هایی در این زمینه انجام داد و دستگاهی با بال هایی شبیه پروانه ساخت که می توانست مدت زمان زیادی در هوا پرواز کند، باقی بماند و سقوط نکند.

در سال ۱۸۹۱ میلادی نیز اتولیلین‌ تال آلمانی میلادی با ساخت یک هواپیمای بدون ‌موتور، موفق شد در آسمان پرواز کند و رویای دیرینه بشر یعنی پرواز در دل آسمان را به نتیجه برساند.

در قرن بیستم میلادی نیز برادرن رایت موفق شدند با یک هواپیمای موتوردار بر بلندای آسمان به پرواز در آیند. این دو برادر توانستند در ۱۷ دسامبر سال ۱۹۰۳ میلادی اولین پرواز کنترل‌شده با هواپیمای یک ‌موتوره خود را در تاریخ به ثبت برسانند.

بعد از چند سال کورتیس، که از اهالی آمریکا بود در سال ۱۹۰۸ اختراع این دو برادر را کامل کند و با قراردادن چند چرخ کوچک در زیر هواپیما مشکل فرود آمدن و برخاستن این وسیله رویایی را رفع کند.

هدف از نامگذاری روز جهانی هواپیمایی

هدف از این نام گذاری و اختصاص دادن یک روز در تقویم دنیا به عنوان روز جهانی هواپیمایی کشوری ، این است که توجه دنیا را به اهمیت اجتماعی و اقتصادی این صنعت مهم معطوف کند.

نقش اساسی را هم در این زمینه، ایکائو بر عهده دارد، ایکائو یک نهاد تخصصی سازمان ملل متحد است که ماموریت هماهنگ سازی استانداردهای بین المللی پروازی و مدیریت خطوط هوایی را کل جهان را بر عهده دارد.

تلاش های این سازمان باعث می‌شود تا در تمامی قاره‌های جهان، حس همکاری برای بهتر شدن این گونه از حمل‌و نقل و دانش نسبت به آن افزایش پیدا کند.

روز جهانی هواپیمایی

نتیجه‌ ی این عمل، استفاده ‌ی بیشتر و دسترسی بهتر مردم جهان به انواع خدمات مختلف صنعت هوایی خواهد بود.

سازمان ملل به همراه دیگر کشورها در سراسر جهان با تصویب دستورالعمل سال ۲۰۳۰، عصر جدیدی را در میادین توسعه‌ ی پایدار جهانی شروع کردند

. اهمیت صنعت حمل‌ونقل هواپیمایی در این است که قاره‌ های جهان را به یکدیگر متصل می‌کند.

هر پنج سال یک‌ بار، هم‌زمان با سالگرد تأسیس ایکائو، این سازمان یک موضوع را برای جشن سالگرد تعیین می‌کند تا توجه دولت های جهان را به آن معطوف نماید.

نماد ایکائو در روز جهانی هواپیمایی

معمولا در این رویدا، نشان این سازمان را با تبلیغات مختلف در روز جهانی هواپیمایی می توانید ببینید.

لوگوی سازمان ایکائو چیزی شبیه به لوگوی سازمان ملل متحد است فقط این که در لوگوی ایکائو دو بال هواپیما هم قابل مشاهده است.

اما لوگوی سازمان ملل ، کره ی زمین را به همراه یک تاچ از برگ درختان زیتون به عنوان نماد صلح نمایش می دهد.

سازمان ایکائو از همراهی دولت ها، سازمان ها، شرکت ها و افرادی بهره مند است که به شکل فعالی این رویداد را دنبال می کنند و در راستای بهتر شدن این صنعت هوایی در حد وسع خود قدم هایی هر چند کوچک بر می دارند.

نکاتی خواندنی

روز جهانی هواپیمایی به شکل بین المللی در سراسر جهان برگزار می شود و بسیاری از کشورها مانند آفریقای جنوبی در این رویکرد به برگزاری سینمارها و برنامه های اجتماعی، سخنرانی و دیگر فعالیت ها می پردازند.

در سال ۲۰۱۵ هواپیمایی کشوری در جهان ۲۷۳۵۲ هواپیما را در ناوگان خود داشت.

به طور متوسط در هر دقیقه چیزی بین پانصد تا یک میلیون نفر از طریق هوایی در جهان جا به جا می شوند.

بوئینگ ۷۴۷ بهینه تر از خودرویی که شما زیر پای خود دارید مصرف بنزین دارد.

قدیمی ترین هواپیمای دنیا، مربوط به کشور هلند است و از سال ۱۹۱۹ در حال پرواز می باشد.