روز جهانی مبارزه با ایدز

  • انتشار: ۹ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 99824

علی رغم تلاش های سازمان های بهداشت در کشورهای مختلف در راستای مبارزه با ایدز، این بیماری کشنده و غیرقابل درمان هنوز به عنوان یک تهدید برای سلامتی انسان ها پابرجاست.

اپیدمی ایدز هنوز انسان های بی احتیاط و بی پروا را در معرض خطر قرارداده است.

برای آشنایی بیشتر با روز جهانی ایدز با ما در خواندن این مطلب همراه شوید:

روز جهانی مبارزه با ایدز

ایدز یک بیماری خطرناک و کشنده است که از طریق مقاربت های جنسی ناسالم و یا فراورده های خونی نا سالم سرایت می کند.

برای افزایش آگاهی های عامه در مورد خطرات این بیماری کشنده روز جهانی ایدز در تقویم جهانی گنجانده شده است  تا زنگ خطری باشد برای احیاط بیشتر و ابزار تشویقی باشد برای مردم به ویژه جوانان جهت ارتقاء دانش خود در مبارزه و پیشگیری از اچ آی وی.

روز جهانی مبارزه با ایدز برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ میلادی در اول دسامبر برابر با ده آذر نامگذاری شد.

هر سال در این روز شعار خاصی انتخاب می شود. هدف اصلی از نامگذاری یک روز به نام روز جهانی مبارزه با ایدز یادآوری این نکته است که ایدز هنوز از بین نرفته است.

در این روز مردم در سراسر دنیا لباس هایشان را با روبان قرمز تزئین می کنند تا به دیگران بگویند که در برابر ایدز از خود مراقبت کنند و همین طور خواستار تعهد و پایبندی به حمایت از مردم در برابر این بیماری کشنده شوند.

ایدز و تاثیر منفی بر تمام جنبه های زندگی

روز جهانی ایدز فرصتی مناسبی ست تا مردم در سراسر جهان در برابر این بیماری کشنده که تمام جنبه های زندگی انسان ها را تحت تاثیر خود قرار داده بسیج شوند.

این اپیدمی بر رشد اقتصادی و اجتماعی انسان در سراسر دنیا اثر منفی داشته یکی از وحشتناک ترین چالش های موجود در دنیا می باشد.

حقوق بشر، حیثیت انسان و جان میلیون ها انسان در سراسر دنیا تحت تاثیر این ویروس کشنده قرار  دارد.  

بیماری ایدز به واسطه ویروس ایدز که سیستم ایمنی بدن را مختل می کند به وجود می آید. ویروس ایدز به گروهی از ویروس ها به نام رترویروسها تعلق دارد.

این ویروس با آلوده کردن سلول های بدن انرژی و مواد غذایی را صرف رشد و تولید مثل خود می کند.

روز جهانی مبارزه با ایدز

در بیماری ایدز سیستم ایمنی بدن آسیب دیده نمی تواند در برابر برخی از عفونت ها علکرد خوبی داشته باشد.

ویروس ایدز در سلول های سفید خون بیمار رشد و نمو می کند. در فرد مبتلا به ایدز گروهی از سلول های سفید به نام سلول های «تی کمکی» یا سلول های «سی دی ۴» از بین می روند.

با از بین رفتن این سلول ها سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود و بدن مستعد بیماری هایی چون عفونت ریه یا سرطان می گردد.

 روز جهانی ایدز و لزوم افزایش اطلاعات در این مورد

همان طور که گفته شد روز اول دسامبر مصادف با ده آذر روز جهانی مبارزه با ایدز نامگذاری شده است.

این روز فرصت خوبی ست تا مردم در کشور های مختلف اطلاعات خود در مورد این بیماری را افزایش دهند و بتوانند با پیشگیری از این بیماری هم به خود و هم به دیگران کمک کنند.

اینکه تاثیر ویروس در افراد مختلف متفاوت است. در برخی از بیماران به محض بروز آلودگی با ویروس ایدز کاهش سلول های تی اتفاق می افتد اما در افراد دیگر فرد آلوده به ویروس حتی تا ده تا دوازده سال بدون علامت باقی می ماند.

اگر افراد بدانند که تشخیص به موقع می تواند به پزشکان در کنترل این بیماری کمک شایانی انجام دهد و به فرد کمک کند عمر طولانی تری داشته باشد.

ویروس ایدز در فرد مبتلا در بخش های مختلف بدن وی از جمله خون و شیر او قرار می گیرد و منتقل می شود.

روز جهانی مبارزه با ایدز

در صورتیکه این مایعات از فرد مبتلا به بدن فرد دیگری وارد شود بیماری ایدز هم منتقل می شود.

به طور کلی بیماری ایدز از دو راه کلی «تماس جنسی با فرد مبتلا به ایدز بدون پیشگیری و استفاده از سرنگ یا سوزن مشترک با یک فرد آلوده به ایدز» منتقل می گردد.

در ضمن بادتان باشد که زنانی مشکول به آلوده بودن به ویروس ایدز در صورت حاملگی یا تصمیم گرفتن به حاملگی باید پیش از باردار شدن آزمایشات مربوط به ایدز را انجام داده مشورت های مناسب دریافت کنند تا ویروس از مادر به فرزند منتقل نشود.

استفاده از انواع سوزن ها، روش شایع در انتقال ویروس ایدز

افراد معتاد که برای تزریق از سرنگ استفاده می کنند یا حتی کسانی که برای تاتو، خالکوبی یا سوراخ کردن گوش ها از سوزن استفاده می کنند باید بدانند که زمینه را برای انتقال ویروس فراهم کرده اند.

بررسی های آزمایشگاهی نشان می دهد که ویروز ایدز می تواند حتی بیشتر از یک ماه در سرنگ های آلوده زنده بمانند.

افراد معتاد باید حواسشان باشد که برای تزریق حتی تزریق داروهای استروئیدی از هر سرنگ فقط یک بار استفاده کنند.

تفاوت فاحش ویروس ایدز با دیگر ویروس ها

تفاوت مهمی که ویروس ایدز با دیگر ویروس ها دارد این است که به راحتی دیگر ویروس ها از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود.

ویروس ایدز از طریق عطسه یا سرفه منتقل نمی شود. بسیاری از افراد از زندگی مشترک با فرد ابتلا به ایدز هراس دارند در حالیکه زندگی مشترک و استفاده از وسایل مشترک مثل توالت منتقل نمی شود و در آغوش گرفتن و بوسیدن نیز سبب انتقال این ویروس نمی گردد.

در عرق، مدفوع و استفراغ فرد مبتلا به ایدز ویروس این بیماری وجود دارد اما موارد کمی گزارش شده که از تماس این مواد به پوست بیماری هم منتقل شده باشد اما اگر پوست بریده شده باشد و در تماس با مدفوع فرد بیمار قرار گیرد احتمال انتقال بیماری وجود دارد.

حشراتی مثل مگس و پشه نیز نمی توانند این ویروس را منتقل کنند.  در برخی موارد در مدت زمان کمی از انتقال ویروس ایدز به بدن فرد علائمی چون سرما خوردگی در فرد بروز می کند اما فرد احساس سلامت می کند.

بهترین راه تشخیص ابتلا به ویروس ایدز آزمایش انتی بادیهای ضد ویروس در بدن فرد مبتلا می باشد.

در بدن پروتئین هایی وجود دارد که برای مبارزه با ویروس تولید می شود. زمانیکه خون فرد آزمایش شود و وجود این پروتئین ها مشاهده شود نشانگر این است که فرد به ویروس مبتلا شده است.

 به هر صورت روز جهانی مبارزه با ایدز فرصت طلایی ست برای اخطار به تمام انسان های روی زمین که این ویروس همچنان باقی ست و در صورت عدم داشتن اطلاعات کافی و حمایت کافی از مبتلایان به ایدز این چالش بزرگ همچنان از همه قربانی خواهد گرفت.