راهنمای خرید پاور بانک

  • انتشار: ۱۶ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 103317

صد در صد برای همه شما اتفاق افتاده است در وضعیتی قرار بگیرید که به شارژر ، پریز برق و یا هر وسیله دیگری که بتواند به شما برای شارژ کردن تلفن همراه تان کمک کند دسترسی نداشته باشید تا برای چند درصد ناقابل هم که شده تلفن همراه تان را شارژ کنید و از وضعیتی که خودتان بهتر می دانید نجات پیدا کنید.

در یک وضعیت این چنینی، وجود یک پاور بانک برای گرفتن چند درصد شارژ و روشن شدن گوشی تلفن از هر چیزی واجب تر به نظر می رسد، مخصوصا برای کسانی که به گوشی همراه خود اعتیاد دارند که از این دست افراد کم هم در اطراف مان نداریم.

زمان زیادی نمی گذرد از آن موقع ها که گوشی ‌ها با یک بار شارژ شدن تا چند روز و حتی یک هفته شارژ داشتند و به خدمات می دادند. اما امروه اکثر گوشی ‌های هوشمند حداکثر یک یا دو روز شارژ دارند و به همین دلیل پاور بانک ‌ها روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند و به یکی از همراهان همیشگی بسیاری از ما تبدیل شده ‌اند.

راهنمای خرید پاور بانک

وجود انواع مختلف این محصول در بازار باعث می ‌شود بسیاری از افراد هنگام خرید دچار سردرگمی شوند. این سردرگمی ممکن است درنهایت باعث شود فرد محصولی را تهیه کنند که یا کارایی مورد نظرش را ندارد، یا بابت قابلیت ‌های اضافی ای که هیچ وقت به دردش نمی خورد هزینه‌ی بیشتری بپردازد.

اگر قصد دارید پاوربانک بخرید ولی دقیقا نمی‌دانید چه ملاک هایی را برای خرید در نظر بگیرید، با این مقاله همراه شوید.

پاوربانک چیست و چه کاربردی دارد؟ 

پاوربانک یا شارژر همراه در واقع یک باتری اضافی است که در زمان پایان یافتن شارژ باتری دستگاه هوشمندتان، به کمک تان می آید و می توانید دستگاه خود را مجددا شارژ کنید.

انواع پاوربانک 

پاوربانک‌ ها نیز مانند بسیاری دیگر از لوازم جانبی دارای انواع مختلفی هستند اما عملکرد همه آن‌ ها تا حد زیادی شبیه یکدیگر است.

این دسته ‌بندی در ابتدا به‌ شما کمک می‌کند تا باتوجه‌ به نیاز خود، پاوربانک مدنظر خودتان را تهیه کنید. این دستگاه‌ ها از نظر کاربردشان به چند دسته تقسیم می‌شوند: 

دسته اول، پاوربانک های مخصوص گوشی هوشمند و تبلت هستند، این دسته در ظرفیت ‌های متفاوت و با میزان جریان و ولتاژ متناسب با گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند، و قدرت شارژ کردن باتری تلفن شما را دارند.

راهنمای خرید پاور بانک
راهنمای خرید پاور بانک

دسته دوم، پاوربانک های لب‌تاپ هستند این دسته از پاورها، خروجی ولتاژ و جریان متناسب با باتری ‌های حجیم لب‌تاپ را دراختیار کاربران قرار می‌دهند.

تقریبا همه پاوربانک‌ ها ولتاژ ۵ ولت دارند در صورتی که برای شارژ باتری لب‌تاپ براساس مشخصات دستگاه، نیاز به پاوربانک با ولتاژ ۱۶ تا ۲۰ ولت دارد.

دسته سوم پاوربانک ها پاورهای سولار یا خورشیدی هستند و امکان شارژ پاوربانک ازطریق انرژی خورشیدی را دراختیار کاربران قرار می‌دهند.

این مدل پاورها برای کسانی که اکثر زمان خود را در سفرهایی با عدم دسترسی به برق شهری سپری می کنند مناسب است. با پاورهای سولار تمام نشدن شارژ دستگاه‌ های تضمینی است.

این نوع پاوربانک‌ها به‌دلیل استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، در دسته محصولات دوستدار محیط‌زیست محسوب جای می گیرند.

دسته چهارم پاروبانک‌ها، نوع هوشمندشان است. خروجی ولتاژ و جریان پاورهای هوشمند، متناسب با نیاز باتری دستگاه قابل تنظیم است و باتوجه ‌به نوع سیستم تان، قادر به تأمین شدت جریان مناسب برای باتری است.

ظرفیت پاوربانک 

یکی از موارد مهمی که باید پیش از خرید پاوربانک حتماً به آن توجه کنید، ظرفیت آن است. در واقع نخستین و مهم‌ترین مشخصه ‌ی پاوربانک ‌ها ظرفیت آن ‌ها است که با واحد میلی‌آمپرساعت (mAh) سنجیده می ‌شود. ظرفیت پاوربانک به کاربر نشان می‌دهد چند بار می‌توانید با پاورتان باتری دستگاه را شارژ کنید.

سؤال هایی از قبیل این که با پاور قصد شارژ چند دستگاه را دارید، باتری دستگاه تان چند میلی امپر ساعتی است و با پاوربانک می خواهید چند بار دستگاه های تان را شارژ کنید؟ از مهم ‌ترین سوالاتی است که هنگام خرید باید با فروشنده در میان بگذارید.

شما باید دقیقا بدانید به پاوری با چه ظرفیتی نیاز دارید. نیاز هر کاربر با کاربر دیگر متفاوت باشد. مثلا ممکن است شما باتوجه ‌به موقعیت کاری خود نیاز به پاوربانکی داشته باشید که طی روز حداقل دو بار بتواند گوشی تان را شارژ کند.

کسانی هم هستند که به پاوربانکی نیاز دارند تا بتواند ۵۰ درصد باتری شان را شارژ کند، پس بهتر است متناسب با نیازتان خریدتان را انجام دهید.

اتصالات

از دیگر نکات مهم که در هنگام خرید پاوربانک باید دقت کنید اتصالات آن است. اکثر این دستگاه‌ها دارای پورت یو اس بی هستند که برای شارژ کردن گوشی هوشمند و تبلت به‌کار برده می‌شود.

راهنمای خرید پاور بانک
راهنمای خرید پاور بانک

با این حال، ممکن است شما به بیشتر از یک خروجی نیاز داشته باشید و بخواهید هم‌ زمان چند دستگاه را شارژ کنید. یا ممکن است نیاز به پورت USB-C داشته باشید. پس هنگام خرید به این نکته حتماً توجه کنید.

 مدت زمان شارژ شدن پاوربانک

از دیگر نکاتی که معمولاً افراد هنگام خرید پاوربانک به آن توجه نمی کنند، سرعت شارژ شدن باتری خود پاوربانک است. بسیاری از پاورها  با کابل یو اس بی به ‌راحتی شارژ می‌شوند.

اما برخی دیگر باید ساعت‌ها زیر شارژ بمانند تا کاملا باتری آن‌ ها شارژ شود. این شرایط مسلما خوشایند نیست و یکی از دلایلی که باعث می‌شود برخی پاوربانک‌ها خیلی کند شارژ بشوند، ولتاژ ورودی ۵ ولتی آن‌ها است.

به همین جهت زمان خرید پاوربانک درکنار بررسی توانایی آن در شارژ سریع گوشی‌ های هوشمند، به فناوری‌ های به کار رفته در شارژ سریع باتری درون پاوربانک نیز دقت کنید.

ایمنی

شاید سؤال خیلی از شماها این باشد که آیا ممکن است پاوربانک به باتری دستگاه شما صدمه بزند؟ یا این که در تولید پاوربانک‌ها اصول ایمنی در نظر گرفته می ‌شود یا خیر؟

در بعضی از پاورها به وضوح مشخص است که اصول ایمنی رعایت شده است. یک پاوربانک باید در مقابل ولتاژ، بیش از حد شارژ شدن، جریان، گرما و اتصال کوتاه ایمن باشد. این موارد در پاوربانک‌ها به‌صورت زیر ذکر می‌شوند: 

  • ولتاژ بیش از حد نرمال
  • بیش از حد شارژ شدن
  • شدت جریان بیش از حد
  • گرما
  • اتصال کوتاه