درمان خانگی نیش زنبور [درمان فوری و اورژانسی]

  • انتشار: ۲۴ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74040

اگر تا به حال زنبور شما را نیش زده باشد، مطمئناً با درد گزنده و آزاردهندۀ آن آشنا هستید. اگر چه جای نیش زنبور خیلی دردناک است، اما جدای از درد این نیش ممکن است برای شما خطراتی در پی داشته باشد. با روشهای درمان خانگی نیش زنبور دراطلس پلاس همراه باشید!

درمان خانگی نیش زنبور/ فوری و تضمینی

راه های زیادی برای درمان این آسیب دیدگی وجود دارد. که ما در این مقاله به راه های درمان خانگی آن اشاره می‌کنیم.

درمان خانگی نیش زنبور

خارج کردن نیش

زمانی که زنبور شما را نیش می‌زند، بلافاصله و بدون فوت وقت نیش را از پوست تان خارج کنید. اولین و مهمترین قدم برای درمان نیش زنبور همین است.

شما می‌توانید نیش را در محل ببینید. زنبور در هنگام نیش زدن، قسمتی از گوشت بدن خود را نیز بر ناحیه آسیب دیده به جا می‌گذارد. پس شما به راحتی می‌توانید آن را از پوست تان جدا کنید.

صابون

پس از خارج کردن نیش از پوست، محل نیش زدگی را به سرعت بشویید. آب سرد و صابون ترکیب مناسبی برای شستن این ناحیه هستند.

آب سرد باعث می‌شود درد آرام شود و صابون هم اثراتی که ممکن است از نیش بر جای مانده باشد را می‌شوید.

کمپرس یخ

همانطور که ذکر شد آب یخ می‌تواند درد را در ناحیه نیش کم کند. شما می‌توانید از کمپرس آب یخ هم برای کاهش درد این ناحیه استفاده کنید.

مقداری یخ را درون پاکت پلاستیکی یا پارچه قرار دهید و به مدت پانزده الی بیست دقیقه آن را بر روی محل نیش زنبور بگذارید. خواهید دید که درد شما در آن ناحیه کم خواهد شد.

بالا گرفتن دست یا پا

اگر دست یا پای شما را زنبور نیش زده است، آن را بالا نگه دارید. طوری که از سطح بدن شما و قلب‌تان بالاتر قرار بگیرد. این کار باعث می‌شود تورم ناحیه گزیدگی کمتر شود و درد را نیز کاهش می‌دهد.

عسل

عسل خاصیت ضد عفونی دارد. اگر عسل طبیعی در خانه دارید. مقداری از آن را با انگشت روی قسمتی که نیش زنبور وارد شده بمالید. این کار باعث می‌شود درد شما کاهش پیدا کند و امکان ایجاد عفونت در ناحیه نیش را از بین می‌برد.

خمیر دندان

برای درمان نیش زنبور از خمیر دندان هم می‌توانید استفاده کنید. مقداری خمیر دندان را بر روی ناحیه نیش زدگی بمالید. به تدریج باعث کاهش سوزش و خارش محل می‌شود. این کار را تا حصول نتیجه تکرار کنید.

سرکه سیب

یکی دیگر از راه های خانگی برای درمان نیش زنبور استفاده از سرکه سیب است. پنبه‌ای را به سرکه آغشته کنید و روی محل آسیب دیده بگذارید. ممکن است کمی احساس سوزش کنید ولی فورا درد را کاهش می‌دهد و سوزشش از بین می‌رود.

آسپرین

چند آسپرین تهیه و خرد کنید سپس قطره‌ای آب روی آن بریزید. خمیری که حاصل می‌شود رابه آرامی بر ناحیه آسیب دیده بمالید. این عمل باعث کوچک شدن بافت سلولی می‌شود و فرآیند درد را کاهش می‌دهد.

پیاز

یک راه دیگر برای درمان نیش زنبور این است که یک پیاز را ببرید و بعد از برش به سرعت بر روی محل نیش بگذارید. اگر این برش از پیاز به مدت بیست دقیقه در ناحیه بماند درد شما فروکش خواهد کرد.

اگر برگ موز، سبزی جعفری و یا ریحان در درسترس دارید، مالیدن آنها به محل نیش نیز می‌تواند باعث کاهش درد و تورم ناشی از نیش زنبور شود.

توجه به علائم در درمان نیش زنبور

حواستان باشد که ممکن است نیش زنبور باعث ایجاد حساسیت کند. اگر قبلا هم نیش زنبور را تجربه کرده‌اید حساسیت نداشتید، باز هم به سادگی از کنار نیش زنبور نگذرید.

زیرا حساسیت‌ها به مرور وخیم می‌شوند و پیشرفت می‌کنند. برای پیشگیری از بروز هر گونه حساسیت از قرص آنتی هیستامین استفاده کنید.

علائم حساسیت:

  • تند و یا کند شدن ضربان قلب
  • حالت تهوع و استفراغ
  • سوزش و خارش پوست هر ناحیه از بدن
  • تورم در صورت یا گلو و زبان
  • افت فشار خون و سر گیجه

زنبور عسل چه زمانی خطر دارد؟

زنبور های عسل معمولا خطری ندارند و تا به آنها دلیل محکمی برای حمله ندهید، کاری به شما ندارند. دقت کنید که اگر در اطراف کندوهای زنبور عسل هستید، امکان این که زنبور عسل شما را نیش بزند فراهم است.

حمله زنبورها

زنبورهای عسل معمولا برای دفاع از کندو و زنبورهای جوانتر تدافعی عمل می‌کنند و ممکن است خطرناک باشند. این زنبورها تعدادشان زیاد است و ممکن است برای دفاع گروه‌هایی را تشکیل دهند.

زنبورهای گروهی ممکن است در مکان‌های سرپوشده، حفره‌های زمین، داخل درخت‌های توخالی و… جای بگیرند. البته زنبورهای عسل تا زمانی که یک محرک آنها را وادار به دفاع نکند، حمله نمی‌کنند.

اگر در اطراف آنها کندو، زنبورهای جوان و تخم‌ها نباشند و نیاز به مراقبت از آنها را احساس نکنند، کاری به کار شما ندارند. مراقب باشید چیزی به سمت‌شان پرت نکنید و با انجام کارهایی از این دست آنها را تحریک ننمایید.

مواجهه گروهی

اگر غافلگیرانه با تعدادی زنبور مواجه شدید وحشت زده نشوید. زنبورها کاری به شما ندارند اگر شما کاری به آنها نداشته باشید. اما به دقت به صدای آنها گوش کنید، اگر می‌بینید از هر سوراخی خارج می‌شوند ممکن است نشانۀ خوبی نباشد.

اگر زباله‌‌ای یا وسیله‌ای که مدت‌ها در جایی راکد مانده را می‌خواهید جابجا کنید، دقت کنید که با حمله گروهیِ این زنبورها مواجه نشوید.

اگر می‌بینید زنبورهای اطراف شما مدام بالای سرتان می‌چرخند و یا به سمت شما حمله می‌کنند. حواس‌تان باشد، شاید شما ناخواسته وارد محدودۀ آنها شده‌اید.

لباسهایی با رنگ تیره برای زنبورهای مدافع نشانه خوبی نیست. لباس‌های تیره ممکن است به زنبورها این تصور را بدهد که دشمن و خطر در کمین است. اگر موهای مشکی هم دارید حتما آن را بپوشانید.

بوهای اطراف

زنبورها ها به بو عکس العمل زیادی نشان می‌دهند. فرقی نمی‌کند، بوی عطر و ادکلن باشد یا بوی پیاز، سیر، عرق، الکل و… همه این بوها زنبورها را اذیت می‌کند. سعی کنید در هنگام مواجه شدن با زنبورها چنین بوهایی شما را همراهی نکند.

نکته

اگر زنبور در موهای شما گیر کرد، بدون اینکه به خودتان اضطراب و ترس راه دهید، سعی در له کردن آن داشته باشید.
زنبوری که گیر بیفتد حتما نیش می‌زند، پس بهتر است شما تلاش خود را بکنید شاید قبل از نیش زدن او را از پای در آوردید.