درمان حسادت و اثرات مخرب آن [چند ذکر برای درمان حسادت]

  • انتشار: ۱ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75158

در مورد حسادت و مسائل آن حرف های زیادی گفته ایم و شنیده ایم اما بازهم خیلی از ما انسان ها دچارش میشویم. حسادت احساسی منفی است که با دیدن امتیازی که نداریم یا آرزو داریم فقط ما داشته باشیم به ما دست می دهد، در این مقاله سعی کرده ایم نکات خلاصه و کاربردی درباره حسادت، زمینه های ابتلا و البته راه درمان حسادت ارائه کنیم.

حسادت چیست؟

حسادت به زبان ساده یعنی نابودی نعمت دیگران را خواستن. یعنی اینکه چشم دیدن دوروبری هایمان را درحالی که چیزی بهتر از مال ما دارند را نداشته باشیم و علاوه بر این آرزو و تلاش کنیم تا آن نعمت به نحوی از بین برود بلکه بتوانیم با دیگران برابر و همسطح بشویم.

البته حسادت برای خودش خواهر و برادرهایی دارد که ممکن است گاهی وقتها باهم اشتباه گرفته شوند. مثلا حسادت با «غبطه» یکسری تفاوتهای ظریفی دارد و آن اینکه در غبطه فرد آرزوی داشتن نعمت دیگری را می کند ولی در حسادت فرد می خواهد که آن نعمت از دست دیگران خارج شود.

همچنین گاهی اوقات فرد آرزوی از بین رفتن نعمت را برای دیگران می کند اما این در صورتی است که آن نعمت به صلاح فرد نیست و ممکن است برایش ضرر داشته باشد. در آن صورت به این آرزوی از بین رفتن نعمت غیرت می گویند که صدالبته امر خوبی است و مثل حسادت بد نیست.

از دیگر هم خانواده های های حسادت، نصیحت است. این دو ضد یکدیگرند به این معنا که نصیحت عبارت است از خواستن نعمتی که برای شخص مفید و به صلاح او باشد ولی آن را نداشته باشد.
از مجموع آنچه تاکنون گفته شد این مطلب بدست می آید که معیار حسادت آن است که آنچه را برای خودمان نمیخواهیم برای دیگری بخواهیم و آنچه را برای خود میخواهیم برای دیگران نخواهیم.

پس از آنکه دانستیم حسادت چیست و به دنبال راههای درمان حسادت افتادیم لازم است بدانیم که انسان حاسد خود را در دنیا و آخرت گرفتار می کند زیرا در دنیا لحظه ای از خون دل خوردن و غم و غصه ها راحت نیست زیرا هر نعمتی را برای کسی دید اندوهگین می شود و چون نعمت خدا به بندگان بی نهایت است و قطع نمی شود پس حسود همیشه محزون و غمناک است.

این راهم بدنیست بدانیم هوای نفس، بخل، عدوات و دشمنی، ترس، علاقه به دنیا و تکبر ازنشانه های حسادت می باشد.

آیا حسادت مختص زنان است؟

برای درمان حسادت باید اول حسادت را خوب بشناسیم. خیلی ها معتقدند که حسادت یک امر کاملا زنانه است و گمان می کنند که زنها با حسادت شناخته میشوند و اولین ویژگی زنانه رو حسادت می دانند تا جایی که اگر به منافع شون لطمه بخورند حتی به نزدیک ترین افراد به خودشون هم حسادت می کنند ولی این مسأله اینطور که جامعه فکر می کنه مختص زنان نیست و در دو جنس مرد و زن دیده می شود. در واقع حسادت یک احساس فراگیر و همگانی است و تفاوتی در میزان حسادت بین دو جنس مرد و زن یا حتی قومیت ها و فرهنگ های مختلف وجود ندارد.

درمان حسادت

اثرات سوء حسادت روی انسان

اینکه گمان کنیم که حسادت چون یک احساس شخصی است و در درون خود ماست پس این احساس مان تأثیری روی دیگران ندارد یک باور کاملا غلط است، درست است که حسادت در درجه اول باعث می شود انسان همواره احساس غم و اندوه و خصومت نسبت به شخصی که مورد حسد است داشته باشد و احساس خوشحالی و رضایت از بدبختی دیگران داشته باشد ولی این احساس بر ذهن ما و سپس در رفتار ما کاملا خودش را نمود می دهد و سبب می شود که ذهن حسود پر از افکار منفی و انرژی های بد باشد و همین انرژی منفی باعث می شود که در برخورد با دیگران آنان را از خودمان فراری بدهیم. و گاهی حتی حسادت باعث می شود که به غیبت و بدخواهی برای دیگران مشغول شویم و به دیگران هم سرایت بدهیم این حس را.

حسادت باعث می شود که با شخص مورد نظر سرد و خشک رفتار کنیم و حتی برای تحقیر کردن و پایین آوردن جایگاه او إبائی نداشته باشیم و به بدگویی، افترا، برخورد تهاجمی و تجاوز به حقوق آن شخص بپردازیم که همه اینها باعث می شود دیگران نگرش و دید شان نسبت به ما عوض شود و از ما دوری کنند. همه اینها سبب می شود که به درمان حسادت به صورت جدی تر فکر کنیم.

درمان حسادت

حالا که حسد را با تمام مشابه هایش شناختیم نوبت به درمان آن میرسد. برای درمان حسادت اول از همه باید چند چیز را خوب بفهمیم و به خودمان بقبولانیم. در این مرحله باید علم پیدا کنیم به اینکه حسادت به دین ضرر می رساند و انسان را به عذاب الهی گرفتار میکند و خدا را خشمناک می سازد، حسادت باعث کینه و و عداوت می شود و شادی و راحتی را از آدم میگیرد و موجب جدایی او از پیامبر و اولیای خدا می شود. باید باخودمان بنشینیم و سنگ هایمان را با خودمان وا بکنیم و همه اینهایی که گفته شد را قبول کنیم.

درمان حسادت

پس از قبول این مطلب چشم هایتان را ببندید و دو دقیقه به این فکر کنید که آیا حاضرید جایتان را با آن شخص عوض کنید؟! و سپس به این بیندیشید که چه‌‏طور باور کنم خدایی که عادل و خیرخواه است، مرا از چیزی که حقم بوده یا لازم بوده، محروم کرده است؟

بعد از گذرندان این مرحله طاقت فرسا نوبت میرسد تا عملا با حسادت مقابله کنیم. در این مرحله هیچ چیز بهتر و موثرتر از ذکر نیست.برای ذکر گفتن نیازی به چله نشینی های آنچانی و یاهو، یاحق گفتن های پرطمطراق هم نیست. ذکر «لا حول ولا قوه الّا باالله» و «لا اله الا الله» برای درمان این مرض یعنی حسادت بسیار سفارش شده است و تکرار این اذکار در همه حالی ممکن است، در اتوبوس، در صف باجه بانک و حتی در رختخواب.
برای یکبارهم که شده این ذکرها را تجربه کنید و بعد حس و حالتان را قبل و بعد از ذکر گفتن به ما بگویید.

بیائید روزی یک بار هم که شده برای شخصی که به او حسادت می کنیم یک دعای خوب کنیم و با محبت بیشتری به او نگاه کنیم و سعی کنیم هر جایی که بودیم فقط از خوبی هایش بگوییم.