خمیر تکسچر

  • انتشار: ۲۰ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 101329

استفاده از خمیر تکسچر برای نقاشی، ساختمان و بخش های مختلف دیگر نظیر  اینها امروزه بسیار متداول شده است. این خمیر آماده دارای حجم دهندگی بسیار خوب  امروزه در رنگ های مختلف و متنوع در بازار یافت می شود.

خمیر تکسچر
خمیر تکسچر

این خمیر چسپندگی بالایی دارد و انعطاف پذیر می باشد. مقاومت در برابر جلبک ها، قارچ ها و خزه ها از دیگر ویژگی های این خمیر به حساب می آید. ماندگاری بالا نیز به گسترش استفاده از این خمیر افزوده است.

با ما همراه شوید تا اطلاعات جالبی در مورد  خمیر تکسچر به دست آورید:

خمیر تکسچر چیست؟!

خمیر تکسر با قدرت چسپندگی و انعطاف پذیری فراوانی که دارد امروز در نقاشی و کارهای ساختمانی رواج خوبی یافته است. مقاومت بالا و ماندگاری خوب به گسترش استفاده از این خمیر افزوده است.

این خمیر در انواع مختلفی چون «تکسچر کراکیل، تکسچر بسکت، تکسچر سنداستون و تکسچر کاهگلی» یافت می شود. انواع مختلف تکسچر ها ضد آب هستند، چسپندگی بالایی دارند، تکسچر نوع سنداستون و تکسچر کاهگلی برای تابلوهای نقاشی و دکوراسیون منزل مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده در کارهای تزئینی

خمیرهای تکسچر به علت قدرت انعطاف و ماندگاری بالا در بخش های مختلف کاربرد دارد. استفاده از این خمیرها در کارهای تزئینی و دکوراسیون که بخشی از کارهای هنری می باشد بسیار رایج است. نکته اینجاست که برای استفاده از این خمیرها به وسایلی چون قلم مو و کاردک نیاز دارید. با استفاده از این خمیرها می توانید به راحتی طرح ها و اشکال بسیار زیبا به وجود بیاورید.

انواع تکسجرها

جدای از انواع خمیرهای تکسچر که هر یک ویژگی های خاص خود را دارد باید گفت این خمیرها را به دو دسته کلی «تکسچرهای نرم و تکسچرهای سخت» تقسمی می کنیم.

تکسچرهای نرم همان طور که نامشان بیان می کند برای بافت های نرم بوده و برعکس تکسچرهای خشن برای بافت های ضخیم قابل استفاده می باشد.

اگر تصمیم دارید دکوراسیون منزل خود را با استفاده از این خمیرها تزئین کنید توجه داشته باشید که انواع با کیفیت آنها را انتخاب نمایید. این خمیرها در کشورهای مختلف دنیا طرفداران خاص خود را دارد.

خمیر تکسچر
خمیر تکسچر

ویژگی بارز خمیر تکسچر

همان طور که در بالا گفته شد خمیرهای تکسچر با  انعطاف پذیری و دوام خاصی که دارند در کارهای تزئینی و هنری مورد استفاده قرار می گیرد.

سوای از انواع و اقسام این خمیرها و تنوع در رنگ آنها باید گفت این خمیرها یک پوشش دهنده دارای بافت می باشند که می توان به راحتی اشکال مختلفی را با آنها درست کرد.

این خمیرها را می توان  در ظروفی مثل دبه، گاتن و ظروف کوارت به بازار عرضه نمود. خمیرهای تکسچر به راحتی در آب حل می شود و می توانید با آب سطح آن را صاف نمایید.

بعد از اینکه خشک شد بسیار مقاوم می گردد و قابلیت رنگ آمیزی می یابد. این خمیر آماده و حجم دهنده در پتینه کاری قابل استفاده است.

پوشش دکوراتیو بافت دار در لایه رزین آکرلیک استایرن با خاصیت چسپندگی بالا که می توان از آن برای بافت ها و طرح های مختلف استفاده کرد تعریف جامعی از این خمیر می باشد.

دوست دار محیط زیست

یکی از نکات قابل توجه در استفاده از مواد شیمیایی میزان آسیب آنها به طبیعت یا بی خطر بودن آنها برای طبیعت می باشد. خوشبختانه خمیرهای تکسچر قابلیت مانور زیادی دارد.

این خیمرها ضد آب هستنند و پس از خشک شدن می توانید روی آنها رنگ آمیزی نمایید. این خمیر برای طبیعت ضرری ندارد. به عبارت دیگر می توان گفت این خمیر با مقاومت در برابر جلبک ها و قارچ ها و خزه ها به طبیعت آسیبی وارد نمی سازد.

خمیر تکسچر

یکی دیگر از کاربرهای خمیر تکسچر در گچ کاری یا بتن کاری برای ترمیم کنندگی می باشد. این خمیر چون زود خشک نمی شود می توان با استفاده از دست مانور خمیر را بالا برد و به راحتی طرح مد نظر خود را پیاده کرد.

خمیر تکسچر نوع کراکل

همان طور که دیدید خمیرهای تکسچر انواع و اقسام مختلفی دارد. یکی از انواع خمیر تکسچر نوع کراکل می باشد. ویژگی های این نوع خمیر تکسچر را به طور خلاصه می توان به صورت «دوام و ماندگاری بالا، مقاومت مکانیکی بالا، چسپندگی و انعطاف پذیری زیاد، سهولت شکل پذیری و اجرا و قابل استفاده بودن بر روی سطوح چوب و گچ و سیمان» خلاصه کرد.

آیا ماده ی دیگری می تواند جای خمیر تکسچر را بگیرد؟

یکی از ویژگی های بارز خمیر تکسچر مدت زمان طولانی برای خشک شدن می باشد این ویژگی قدرت مانور پتینه کار را  افزایش می دهد. سوالی که در ذهن بسیاری از مردم ایجاد شده این است که به جای خمیر تکسچر از چه ماده دیگری می توان استفاده کرد.

چجواب این سوال مثبت است. نقاشان در قدیم از نوع بتونه مخصوص روغنی در نقاشی ساختمان استفاده می کردند. اتفاقا بتونه روغنی در مقایسه با دیگر خمیرها به مراتب با کیفیت تر  بهتر بود.

وجود ریزین مخصوص که در ترکیب بتونه روغنی استفاده می شد به آن کیفیت می داد. در مقایسه با سایر موارد مشابه بتونه روغنی ارزان تر و مرقون به صرفه تر است چون در وقت و هزینه ساختمان صرفه جویی می شود.

چرا بتونه روغنی نتوانست جای خمیر تکسچر را بگیرد؟

اینک که دانستید خمیرهای تکسچر جایگزینی به نام بتونه های روغنی دارد، بدون شک می خواهید بدانید چرا نتوانست جای خمیرهای تکسچر را پر کند. پاسخ سوال شما در عدم توانایی ساخت بتونه روغنی توسط افراد است.

تهیه بتونه روغنی به مهارت خاص خود نیاز دارد و هر کسی نمی تواند آن را درست کند. این ناتوانی سبب شده که مشتریان ساختمان ها هزینه های بالایی را بابت خرید خمیر تکسچر پرداخت کنند.

البته برخی از شرکت های دخیل در نقاشی ساختمان هنوز هم بر استفاده از بتونه روغنی به جای خمیر تکسچر تاکید دارند چون می خواهند به مشتری کمک کرده هزینه های او را کاهش دهند.

به هر صورت اینک که خمیر های تکسچر را شناختید به راحتی می توانید از آنها در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید. البته قبل از استفاده از این خمیر بهتراست کار با کاردک و فرچه را یاد بگیرید.