حمام مبتلایان به کرونا را چطور ضد عفونی کنیم؟!

  • انتشار: ۹ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 99822

ویروس کرونا از راه ارتباط مستقیمی همچون ذرات تنفسی فرد مبتلا، که بر اثر عطسه و سرفه به وجود می آید و همچنین لمس سطوحی که با ویروس آلوده شده‌اند، منتقل می‌شود.

این ویروس می‌تواند بین چند ساعت تا چند روز بسته به سطحی که روی آن قرار گرفته است زنده بماند پس سطوح عمومی که فرد مبتلا به کرونا از آن‌ها استفاده کرده است مانند حمام و دستشویی باید با محلول‌های ضدعفونی کننده تمیز شوند.

ضد عفونی کردن حمام مبتلایان به کرونا
ضد عفونی کردن حمام مبتلایان به کرونا

شاید سؤال اکثر کسانی که فردی مبتلا به کرونا در منزل دارند این باشد که برای استفاده از حمام مشترک با فردی که مبتلا به کووید ۱۹ است چه باید بکنند.

نوشته ی زیر به این موضوع پرداخته است و به شما راه هایی برای ضد عفونی کردن این محل ها می دهد تا از ابتلای دیگر اعضای خانواده به این ویروس جلوگیری شود.

از آنجا که این امکان وجود ندارد که در بیشتر خانه‌ها فرد بیمار حمام مخصوص به خود را داشته باشد، رعایت دقیق اصول بهداشتی در این خانه ها کاملا الزامی است.

باید بعد از اینکه هربار فرد بیمار از حمام و دستشویی استفاده کرد، آن مکان ها به طور کامل با مواد ضدعفونی کننده مناسب ضدعفونی شوند.

همچنین پیش از این که فرد مبتلا به ویروس بخواهد از حمام و دستشویی استفاده کند، وسایل غیرضروری و آنچه مورد نیاز وی نیست از حمام خارج شوند تا وسایل و سطوح کمتری در معرض آلودگی به این ویروس قرار بگیرند.

برای مبتلایان به کووید ۱۹ صد در صد باید حوله و لیف و صابون جداگانه در حمام قرار دهید. همین طور با زدن ماسک و استفاده از دستکش سطوح حمام و دستشویی را به به مدت ده الی پانزده دقیقه با وایتکس ضدعفونی کنید.

ضد عفونی کردن حمام مبتلایان به کرونا
ضد عفونی کردن حمام مبتلایان به کرونا

بعد از این که بیمار هر دفعه از حمام استفاده می کند، سطوحی که دم دست وی قرار داشته و بیمار با آنها در تماس بوده، مانند دستگیره‌های در، کلید و پریز و شیرآلات حمام و دستشویی، همه و همه به خوبی و کامل ضدعفونی شوند.

زمانی که به نظافت و ضدعفونی کردن سطوح منزل مشغول هستید، باید از دستکش یک بار مصرف استفاده کنید و پس از ضدعفونی کردن آن‌ها را دور بیندازید و بعد از خارج کردن دستکش ها، دست‌ های تان را با آب و صابون کاملا تمیز بشویید.

کسی که مسئولیت نظافت حمام و دستشویی شخص کرونایی را به عهده دارد پس از اتمام ضدعفونی کردن حمام، حتما دوش بگیرد و لباس‌های خود را عوض کند.

همان طور که گفته شد ویروس می‌تواند بین چند ساعت تا چند روز روی سطوح زنده بماند بنابراین سطوحی که فرد مبتلا به کرونا از آن‌ها استفاده کرده محلول‌های ضدعفونی کننده به شدت تمیز شوند.

در زمانی که شخص کرونایی از وسایل عمومی خانه استفاده می کند، باید شما مانند قبل از آنها فاصله بگیرید و اگر کاری داشته باشند از راه دور و با رعایت فاصله انجام دهید، در این زمان حتماً از ماسک استفاده کنید تا امکان ابتلای شما به ویروس بسیار کاهش پیدا کند.

بر طبق گزارشاشتی که مؤسسه ملی تحقیقات سلامت ارائه داده است ، دستشویی و حمام از جمله مکان‌هایی هستند که به علت تماس مکرر افراد با سطوح آن‌ها، امکان آلوده شدن زیادی دارند و امکان دارد به ‌طور کاملاً مشخص و واضح با مایعات بدن افراد آلوده شوند.

پزشکان و پرستاران به خانواده های افراد کووید ۱۹ پیشنهاد می کنند که فرد مبتلا به این ویروس در اتاقی به تنهایی ساکن شود و اگر این اتاق دارای حمام و دستشویی باشد که بسیار عالی است، به طوری که بیمار نیاز نداشته باشد و رفع حاجت خود اتاقش را ترک کند و موجبات آلودگی دیگران را نیز فراهم آورد.

همچنین اگر اتاق دارای تهویه مناسب باشد و هوا در آن جریان داشته باشد که دیگر فوق العاده است. وجود تهویه در اتاق بیمار و همین طور تهویه ی دستشویی و حمام می تواند کمک زیادی به خروج هوای آلوده از این محیط کند.

رعایت این نکات برای این که دیگر اعضای خانواده در طول درمان بیمار، از خطر ابتلا به این ویروس در امان باشند بسیار ضروری است.

ضد عفونی کردن حمام مبتلایان به کرونا
ضد عفونی کردن حمام مبتلایان به کرونا

عدم رعایت این مسائل می تواند ناخواسته منجر به درگیری بقیه خانواده با این ویروس شود، مخصوصا اگر افراد با سیستم ایمنی پایین و یا سن بالا در خانواده مذکور وجود داشته باشند.

پس اگر بیمار مبتلا به کرونا در منزل دارید حتماً سعی کنید تمام وسایل ضد عفونی کننده سطوح را در اختیار داشته باشید، البته احتیاط لازم را نیز مد نظر داشته باشید، زیرا بیماران کرونایی ریه شان بسیار حساس است و ممکن است نسبت به مواد شیمیایی حساسیت زیادی نشان دهند.

سعی کنید ضد عفونی کردن سطوحی که ممکن است با ترشحات دهان بیمار آلوده شده باشد زمانی صورت بگیرد که خود بیمار در آن مکان حضور نداشته باشد تا ریه شان بیشتر از آن آسیب نبیند.

مواد لازم برای ضد عفونی کردن

از آنجایی که این بیماری شیوع زیادی پیدا کرده است و هر جایی را که شما با آن در تماس هستید امکان آلوده شدن دارد، خوب است که در هر خانه هم الکل برای ضد عفونی کردن دست ها و هم برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن سطوح وجود داشته باشد.

مواد شوینده ای که در منزل دارید شاید به تنهایی به شما در ضد عفونی کردن محیط آلوده کمک نکند، مخصوصا اگر بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در منزل تان زندگی می کند.

ضروری است که سطوح عمومی در خانه، از جمله دستشویی و حمام و وسایل آن با استفاده از آب و مواد شوینده به‌طور کامل شسته شوند و بعد از شستشو از مواد ضدعفونی کننده استفاده شود.

شما می توانید در خانه از مواد ضدعفونی‌کننده ای که حاوی حداقل ۷۰ درصد الکل یا محلول وایتکس ( سفید کننده ) استفاده کنید.

مواد ضدعفونی‌کننده مختلف برای تأثیرگذاری به زمان‌های مختلفی نیاز دارند که شما می توانید این نکات مهم را در دستورالعمل شرکت سازنده آن ماده مطالعه کنید.

همان طول که گفته شد، بهتر است وقتی از مایع سفیدکننده رقیق شده استفاده می کنید اجازه دهید، چیزی در حدود ۱۰ دقیقه روی سطوح باقی بماند و سپس شستشو را با آب فراوان انجام دهید.