آیا شما هم به سندروم فابینگ مبتلا هستید؟!

  • انتشار: ۴ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 98428

شاید واژه ی فابینگ تا به حال به گوشتان نخورده باشد و از آن استفاده نکرده باشید، اما بدون شک جزئی از زندگی شماست.

زمانی که سر میز شام همسر یا فرزند شما، خودتان یا هر کدام از اعضای خانواده، تلفن همراهش را کنار بشقاب غذا می گذارد،

وقتی که در مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی یا دوستانه بعد از انجام سلام و احوالپرسی ها هر کسی مشغول تلفن همراه خود می شود،

پدیده فابینگ
پدیده فابینگ

وقتی در روابط عاطفی خود، هنگامی که با همسرتان به کافه ای می روید و یا در منزل مشغول تماشای تلویزین هستید، یکی از شما مدام در حال چک کردن تلفن همراه خود است و مثال های زیادی از این قبیل. به این حالت سندروم فابینگ گفته می شود.

استفاده از تلفن همراه جزء لاینفک زندگی هر کدام از ما شده است، این وابستگی ممکن است در ظاهر بی ضرر به نظر برسد و نگران تان نکند

اما دانشمندان و روانشناسان می گویند، هر چند فابینگ یعنی برقراری ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی اما در حقیقت می تواند روابط حضوری و لحظه ای شما را به شدت دچار اختلال کند.

در مطالعات انجام شده توسط محققان معلوم شده است که بیش از ۱۷ در صد افراد یک جامعه، حداقل روزانه چهار بار در هنگام نشستن با دیگران و صحبت کردن با آنها، یواشکی تلفن شان را چک می کنند.

۳۲ در صد دیگر هم دو تا سه بار در روز فابینگ می کنند.

فابینگ در اصطلاح

در سال ۲۰۱۲ گروهی از متخصصان غربی گرد هم آمدند تا پدیده ای که در عصر جدید و دنیای تلفن های هوشمند رایج است را نام گذاری کنند.

آنها این پدیده را فابینگ نام نهادند و آن را این گونه تشریح کردند؛ عمل نادیده گرفتن مخاطب تان، کسی که با شما صحبت می کند با نگاه کردن به تلفن همران تان.

همچنین عمل خنثی کردن روابط شخصی در یک محیط اجتماعی با توجه کردن به موبایل به جای توجه به مخاطب.

پدیده فابینگ
پدیده فابینگ

بنا بر آن چه گفته شد فابینگ یعنی، عملی که موجب می شود افراد در گردهمایی های خانوادگی یا محیط های اجتماعی به جای توجه به افراد دیگر و مخاطبین خود، به تلفن خود نگاه می کند.

سندروم فابینگ یعنی بی اعتنایی کردن به دیگران با نگاه کردن به صفحه موبایل.

سندروم فابینگ و روابط

چندین سال است که مطالعات و تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته است و در خصوص عوارض و پیامدهای فابینگ در روابط اجتماعی و بین فردی، زناشویی و حتی کودکان مطالعاتی انجام شده است که تمامی آنها بر اثرات مخرب فابینگ تاکید داشته اند.

در سال ۲۰۱۲ یک تحقیق نشان داد که همین که در حین مکالمه میان دو نفر تلفن همراه در آن بین دیده شود، حتی اگر استفاده ای از آن صورت نگیرد، کافی است تا مردم ارتباط شان با یکدیگر کمتر شود.

فابینگ موجب می شود افراد مهارت صحبت کردن رو در رو و ایجاد رابطه حضوری را از دست بدهند.

از آنجایی که امروزه بیشتر از سه چهارم مردم در ایران و دنیا دارای تلفن هوشمند هستند، ممکن است سندروم فابینگ هر روز بدتر از دیروز شود و نتایج آن بیشتر از گذشته و اکنون، روابط را دچار گیسختگی و تخریب کند.

پدیده فابینگ
پدیده فابینگ

در یکی دیگر از تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده شد که ارسال پیام کوتاه در هنگام صحبت کردن با دیگران موجب عدم رضایت افراد وارد در مکالمه می شود.

استفاده بی رویه از تلفن های همراه هوشمند حتی می تواند تاثیر منفی در ازدواج نیز داشته باشد.

طی مطالعات انجام شده معلوم شد که فابینگ می تواند رضایت زناشویی را به خصوص در اوایل ازدواج دچار کاهش و اختلال کند و تنش ها و درگیری هایی در این زمینه بین زوجین صورت گیرد.

سندروم فابینگ می تواند موجب بروز افسردگی زوجین در روابط زناشویی شود.

اگر شریک زندگی شما به تلفن همراه خود بیشتر از شما توجه می کند، به این معناست که او در لحظات با هم بودنتان چیزی غیر از شما را در اولویت قرار داده است و این باعث اختلال روابط می شود.

تاثیر تلفن های همراه هوشمند و سندروم فابینگ بر روی اعضای خانواده نیز می تواند باعث دور شدن آنها از یکدیگر و همچنین کاهش میزان تعلق و وابستگی افراد خانواده نسبت به هم شود.

تاثیر فابینگ بر سلامت افراد

طی تحقیقات انجام شده از سال ۲۰۱۲، در خصوص عوارض و پیامدهای فابینگ در روابط اجتماعی و خانوادگی و میان فردی معلوم شده است که این سندروم در دراز مدت باعث ایجاد اختلالات روحی روانی در افراد می شود و می تواند سلامت روح آنها و همچنین جسم شان را تحت تاثیر قرار دهد.

فابینگ می تواند احساس تعلق و وابستگی شما را به عزیزان تان کم کند، اعتماد به نفس شما را به صورت منفی تحت تاثیر قرار دهد، کنترل شما را در زمینه های مختلف از شما بگیرد و در نتیجه زندگی را برای شما بی معنا جلوه دهد.

پدیده فابینگ
پدیده فابینگ

زمانی که کسی در کنار شما مشغول به تلفن همراه خود باشد، به شما حس طرد شدگی و محروم شدن را القاء می کند که تاثیر مستقیم بر سلامت روان شما خواهد داشت.

افرادی که دچار سندروم فابینگ هستند تمایل دارند در طول بیست و چهار ساعت شبانه روز تلفن همراه شان کنارشان باشد تا بتوانند با شبکه های اجتماعی در ارتباط باشند و این حضور همیشگی تلفن همراه، آنها را دچار خلاء ارتباط حضوری و رو در رو می کند.

آیا شما دچار فابینگ هستید

اگر می خواهید خودتان را تست کنید اولین علامت تلفن همراه شما است. اگر تلفن هوشمندتان همیشه با شما است چون ترس از دست دادن یک تماس یا پیام در شبکه های اجتماعی را دارید و می ترسید که مبادا یک استوری یا به روز رسانی را از دست دهید، متاسفانه باید بگوییم شما دچار فابینگ هستید.

همچنین اگر دو مکالمه همزمان دارید، یکی تلفنی و دیگری با مخاطب تان و عدم رضایت از هیچ کدام این مکالمات را ندارید فابینگ شما را تهدید می کند.

این را به خاطر داشته باشید که صرف وجود تلفن همراه در آن میان، بدون آن که آن را لمس کنید کافی است تا دیگران نتوانند با شما ارتباط موثری برقرار کنند.

سعی کنید غذای تان را بدون تلفن بخورید، تلفن را از دسترس دور کنید، خود را به چالش بکشید.