طالبان در پکتیا زنان بدون محرم را از خدمات صحی محروم کرده‌اند

  • انتشار: ۲ دلو ۱۴۰۲
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 169700

هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) با نشر گزارشی تازه‌ای در مورد «وضعیت حقوق بشری در افغانستان طی سه ماه اخیر» گفته است که امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ولایت پکتیا زنان بدون محرم را از دسترسی به مراکز صحی منع کرده است.

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز دوشنبه، دوم دلو، با نشر گزارشی گفت که امر به معروف و نهی از منکر طالبان در پکتیا دسترسی زنان بدون محرم به مراکز صحی را منع کرده است.

این دفتر همچنین گفته است که طالبان به اعمال و اعلام محدودیت‌ها بر حقوق زنان و آزادی آنان ادامه می‌دهند.

یوناما افزوده است که از ماه اکتوبر و دسامبر مواردی را ثبت کرده است که مأموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان مانع کار و یا دسترسی زنان به خدمات به‌دلیل مجرد بودن یا نداشتن محرم شده‌اند.

به‌گفته‌ این دفتر، در اوایل اکتوبر سه کارمند صحی زن به‌دلیل این‌که بدون محرم به سر کار می‌رفتند توقیف شدند.

این زنان پس از امضای ضمانت‌نامه‌ کتبی از سوی خانواده‌های‌شان مبنی بر عدم تکرار این عمل آزاد شده‌اند. یوناما به محل کار این زنان اشاره نکرده است.

یوناما افزوده است که از دوم دسامبر، در ولایت پکتیا، زنان بدون محرم توسط ریاست امر به معروف و نهى از منکر طالبان، از دسترسی به مراکز صحی منع شده‌اند.

پیش از این گزارش‌هایی وجود داشت که داکتران مرد اجازه‌ تداوی زنان بیمار را ندارند، آن‌هم در وضعیتی که شمار داکتران زن کم است.

در گزارش اخیر یوناما به بازداشت زنان و دختران جوان به‌دلیل چگونگی پوشش نیز اشاره شده و آمده است که طالبان زنان و دختران را عمدتا در منطقه‌ هزاره‌نشین غرب کابل و منطقه‌ خیرخانه که باشندگان آن عمدتا از قوم تاجیک و اهل پنجشیر هستند بازداشت کرده‌اند.

به‌گفته‌ یوناما، تا امروز اکثر زنان توقیف‌شده پس از چند ساعت و با امضای ضمانت‌نامه از سوی محرم‌شان مبنی بر این‌که فرمان حجاب طالبان را رعایت می‌کنند، رها شده‌اند.

این دفتر افزوده است که ادعاهای بدرفتاری، توقیف برای مدت طولانی و درخواست پرداخت پول در ازای رهایی زنان را بررسی می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، طالبان در برخی ولایت‌ها نیز زنان و دختران جوان را به‌دلیل چگونگی پوشش بازداشت کرده‌اند.

یوناما افزوده است که این اقدامات تنفیذی توأم با خشونت فیزیکی، تحقیرکننده و خطرناک است و بدنامی را به همراه دارد که دختران را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد.

به‌گفته‌ دفتر سازمان ملل، اقدامات اتخاذشده از سوی طالبان با فرمان این گروه درباره‌ حجاب در تضاد است.

این در حالی است که در بخش دیگری از این گزارش در مورد وضعیت هزاره‌ها در افغانستان تحت حاکمیت طالبان آمده است که در حملات علیه شیعیان و هزاره‌ها، دست‌کم ۴۹ نفر کشته و ۸۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

در این گزارش آمده است که سه ماین تعبیه شده در جریان این سه ماه جمعیت هزاره‌ها و شیعه‌ها را هدف قرار داد.

این در حالی است که در ۱۳ اکتوبر، در شهر پلخمری، یک بمب‌گذار انتحاری مواد منفجره خود را در میان نمازگزاران شیعه در یک مسجد منفجر کرد که ۲۱ نفر کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند.

در همین حال، در ۲۶ اکتوبر، انفجار یک ماین تعبیه شده در داخل یک باشگاه ورزشی در دشت‌ برچی در غرب کابل، ۸ کشته و ۳۵ زخمی برجا گذاشت.

در هفت نوامبر نیز انفجار، یک بس مسافربری را دوباره در منطقه دشت برچی کابل هدف قرار داد که ۱۱ کشته و ۲۱ زخمی بر جا گذاشت.

گروه تروریستی داعش مسئولیت تمام این حمله‌ها را بر عهده گرفت.

در همین حال، در گزارش یوناما آمده است که در سه ماه اخیر سال ۲۰۲۳ «یک سلسله کشتارهای هدفمند علیه عالمان دینی شیعه در منطقه جبرئیل هرات نیز صورت گرفت».

این در حالی است که در ۲۲ اکتوبر، یک عالم شیعه به ضرب گلوله کشته شد. در ۲۳ نومبر، دو عالم دینی شیعه به ضرب گلوله کشته شدند؛ و در اول دسامبر نیز شش نفر (از جمله دو عالم دینی شیعه) کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حملات هرات را بر عهده نگرفته و عاملان آن ناشناخته باقی مانده‌اند.

در کابل اما طالبان با بازداشت و انتشار «اعترافات» چند شهروند شیعه و هزاره از جمله برخی اعضای ارتش پیشین، آن‌ها را مسئول انفجارهای دشت برچی معرفی کرده‌اند؛ اقدامی که واکنش‌های منفی گسترده مردم را برانگیخته و آن‌ها روایت طالبان را کذب خوانده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟