گروه‌های حقوق بشری خواستار میکانیسم مشخص بررسی نقض حقوق بشر در افغانستان شدند

  • انتشار: ۱۳ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1
  • شناسه مطلب: 151872

دست‌کم ۶۳ گروه حقوق بشری در یک نامه سرگشاده به شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد خواستار ایجاد میکانیسم مستقل و مشخص برای بررسی جرایم و نقض حقوق ‌بشر در افغانستان شده‌اند.

این گروه‌ها روز دوشنبه، ۱۳ سنبله، با ارسال این نامه به سه خواست مهم خود خطاب به کشورهای عضو و ناظر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پرداخته است.

آنان خواستار تمدید ماموریت ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشری افغانستان شده‌اند.

طبق این نامه، این گروه‌ها همچنان بر نیاز فوری به ایجاد یک مکانیسم تحقیق مستقل در جلسه آینده شورا که قرار است تا هفت روز دیگر برگزار شود، تاکید کرده است.

این سازمان‌ها بر اهمیت ادامه بحث در مورد سرنوشت زنان و دختران در افغانستان تاکید کرده‌اند.

در نامه آمده است: «ما در مجموع خواستار ایجاد یک مکانیسم تحقیقاتی مستقل در افغانستان برای مستندسازی این قساوت‌ها، نگه‌داشتن عاملان برای پاسخگویی و در نهایت کمک به جلوگیری از نقض بیشتر حقوق بشر هستیم.»

آنان تصریح کرده‌اند که طی دو سال گذشته، افغانستان شاهد افزایش نگران‌کننده قتل‌های انتقام جویانه، اعدام‌ها، شکنجه‌ها، بازداشت‌های خودسرانه و ناپدید شدن‌های اجباری به‌طور نامتناسب بر مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران، هنرمندان و مقام‌های حکومت پیشین بوده است.

گفتنی است که پس از روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان، این گروه متهم به نقض حقوق بشر و انجام جنایات جنگی شده است.

طالبان در موارد زیادی زنان معترض را در نقاط مختلف کشور بازداشت و شکنجه کرده‌اند.

پیشتر، سازمان عفو بین‌الملل در ماه جوزای سال روان نیز در گزارشی زیر نام «پسران شما در کوه هستند»، اعلام کرد که طالبان در جریان درگیری‌های دست‌کم دو سال گذشته با نیروهای جبهه مقاومت ‌ملی در پنجشیر، دست به جنایات جنگی زده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟