هشدار سازمان ملل از بحران کمبود پزشکان زن
- انتشار: ۲ سرطان ۱۴۰۵
- سرویس: سلامت
- شناسه مطلب: 267070
سازمان ملل متحد هشدار داده است که کمبود پزشکان زن در افغانستان به یک بحران جدی در بخش سلامت تبدیل شده و ادامه محدودیتهای آموزشی بر دختران، آینده تأمین نیروی انسانی صحی را با تهدید روبهرو کرده است. به گفته این نهاد، در بسیاری از ساحات کشور جایگزینی پزشکان زن تقریباً ناممکن شده و دسترسی زنان به خدمات حیاتی صحی بهشدت آسیب دیده است.
«اولگا چرفکو»، از مسئولان دفتر هماهنگکننده کمکهای بشردوستانه سازمان ملل (اوچا)، پس از سفر به ولایت بامیان گفت هرگاه یک پزشک زن محل کار خود را ترک میکند، یافتن فرد بدیل با دشواری فراوان همراه است. او تأکید کرد که این کمبود، ارائه خدمات مهمی چون مراقبتهای مادران و نوزادان، درمان سوءتغذیه و سایر خدمات ضروری صحی برای زنان و دختران را محدود ساخته است.
این مقام سازمان ملل، محدودیتهای اعمالشده از سوی اداره طالبان بر آموزش دختران را از عوامل اصلی تشدید این بحران دانست. به گفته او، محرومسازی دختران از ادامه تحصیل، مسیر ورود آنان به رشتههای تخصصی از جمله طب را مسدود میکند و در درازمدت سیستم صحی کشور را با خلأ جدی نیروی متخصص زن مواجه میسازد؛ موضوعی که پیامدهای آن مستقیماً متوجه سلامت زنان خواهد بود.
چرفکو همچنان با اشاره به دیدارهایش با خانوادهها در بامیان گفت بسیاری از باشندهگان نسبت به آینده دخترانشان نگراناند و بیم دارند که محرومیت آموزشی، فرصتهای شغلی و اجتماعی آنان را در سالهای آینده از بین ببرد.
سازمان ملل در بخش دیگری از گزارش خود از تشدید بحران انسانی در افغانستان خبر داده و اعلام کرده است که خشکسالی، کمبود آب، فقر و ناامنی غذایی زندگی میلیونها تن را متأثر ساخته است. بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۶ حدود ۲۲ میلیون نفر در کشور به کمکهای بشردوستانه نیاز دارند، اما تنها بخش محدودی از بودجه مورد نیاز تأمین شده است.
این نهاد همچنین هشدار داده است که حدود ۳.۷ میلیون کودک در افغانستان با سوءتغذیه حاد روبهرو اند و کمبود امکانات درمانی و آگاهی پایین خانوادهها سبب شده بسیاری از موارد بهموقع شناسایی و تداوی نشود؛ وضعیتی که در کنار کمبود پزشکان زن، فشار مضاعفی بر نظام صحت عامه کشور وارد کرده است.
نظرات(۰ دیدگاه)