پایان سفر هیأت طالبان به بروکسل با محور خدمات قنسولی

  • انتشار: ۲ سرطان ۱۴۰۵
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 267080

نمایندگان ۱۵ کشور عضو اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در بروکسل با هیئتی از اداره طالبان دیدار کردند؛ نشستی که تمرکز اصلی آن بر بازگرداندن پناهجویانی بود که در اروپا مرتکب جرایم سنگین شده یا تهدیدی برای امنیت عمومی شناخته می‌شوند.

به گفته منابع این گفت‌وگوها بر شناسایی افراد بازگشتی، صدور اسناد سفر و تنظیم روند پذیرش مجدد آنان در افغانستان متمرکز بوده است. و اولویت اصلی، رسیدگی به پرونده کسانی بوده که از نظر امنیتی خطرناک ارزیابی می‌شوند.

این نشست ادامه «گفت‌وگوهای فنی» عنوان شده که در ماه جنوری ۲۰۲۶ در کابل برگزار شده بود. پیش از آن نیز وزیران ۲۰ کشور عضو اتحادیه اروپا و کشورهای همکار حوزه شنگن در اکتوبر ۲۰۲۵ با ارسال نامه‌ای مشترک به کمیسیون اروپا، خواستار هماهنگی تماس‌های فنی با اداره طالبان در زمینه بازگرداندن و پذیرش مجدد مهاجران افغانستانی شده بودند.

در آن نامه تأکید شده بود که بازگرداندن افراد دارای جرایم سنگین یا تهدیدکننده امنیت عمومی باید در اولویت قرار گیرد. نشست اخیر با همکاری بخش‌های مربوط کمیسیون اروپا و دولت سویدن برگزار شده است.

همزمان، سخنگوی وزارت خارجه اداره طالبان اعلام کرده که هیئت این اداره به رهبری عبدالقاهر بلخی به دعوت اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده و در دیدارهای دوجانبه و چندجانبه درباره ازسرگیری خدمات قونسلی برای افغانستانی‌های مقیم اروپا، گسترش تعاملات و رسیدگی به مشکلات پناهجویانی که درخواست‌های پناهندگی‌شان رد شده، گفت‌وگو کرده است.

با وجود این تماس‌ها، آینده بازگشت مهاجران به کشوری که زیر اداره طالبان با محدودیت‌های گسترده حقوقی و اجتماعی روبه‌رو است، همچنان با نگرانی‌های جدی همراه است؛ به‌ویژه در مورد تضمین حقوق اساسی بازگشت‌کنندگان و فراهم بودن زمینه زندگی مصون و با کرامت در داخل افغانستان.

نظرات(۰ دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *