وزیران خارجه عربستان و ایران روی بهبود روابط دو‌ کشور گفت‌وگو کردند

  • انتشار: ۱۳ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 141175

وزیران امور خارجه ایران و عربستان سعودی برای دومین بار پس از آغاز دوباره روابط میان دو‌ کشور در حاشیه نشست بریکس در افریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی «اسپا»، گزارش داده است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز جمعه، ۲ جون، در حاشیه نشست بریکس در کیپ‌تاون آفریقای جنوبی، با فیصل بن فرحان، همتای عرب خود، دیدار کرده است.

بهبود روابط دوجانبه، حفظ امنیت منطقه و اجرای توافق‌نامه بیجینگ که دو کشور در ماه اپریل برای عادی‌سازی روابط خود امضا کردند، از محورهای گفت‌وگوی دو طرف عنوان شده است.

وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که حسین امیرعبداللهیان، از پیشرفت‌های به‌‌‌دست‌ آمده در روابط دو کشور ابراز خرسندی کرده و گفته که معرفی سفیران ایران و عربستان، زمینه برای گشایش سفارت‌خانه‌ها و قونسلگری‌ها را فراهم کرده است.

در این دیدار، عبداللهیان از بن فرحان دعوت کرده تا به ایران سفر کند.

عربستان سعودی و ایران پس از گذشت شش سال، با پا درمیانی چین، در ماه مارچ سال جاری، روی آغاز دوباره روابط دیپلماتیک توافق کردند.

این در حالی است که عربستان سعودی، اوایل سال ۲۰۱۶، پس از آن که یک روحانی شیعه از سوی دولت این کشور اعدام شد و مردم ایران در واکنش به آن سفارت عربستان در تهران را آتش زدند، روابطش با ایران را قطع کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟