عفو بین‌الملل: نصب دوربین‌های امنیتی نمونه‌ای از سیاست‌های ظالمانه طالبان در افغانستان است

  • انتشار: ۱۱ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 151494

عفو بین‌الملل در واکنش به نصب ۶۲ هزار دوربین‌ امنیتی از سوی طالبان در شهر کابل، می‌گوید که این اقدام نمونه روشن از سیاست‌های مستبدانه این گروه تحت نام تامین امنیت علیه شهروندان در افغانستان است.

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه، ۱۰ سنبله، به نقل از مت محمودی، کارشناس و مشاور در امور هوش مصنوعی و حقوق بشر، گفته است که نصب دوربین‌های امنیتی در اماکن عمومی حقوق اساسی مردم را نقض می‌کند.

محمودی تصریح کرده است: «اجرای چنین طرح گسترده‌ از نظارت جمعی تحت عنوان تامین امنیت نمونه ادامه سیاست‌های ظالمانه طالبان در برابر حقوق اساسی مردم در افغانستان به‌ویژه زنان در مکان‌های عمومی بوده که این گروه از دو سال به این‌سو آن را نقض می‌کند.»

این نهاد بین‌المللی خاطرنشان کرده است که در صورت نصب این دوربین‌ها حقوق حریم خصوصی و آزادی تجمع و بیان را که از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان مورد حمله بی‌سابقه‌ای قرار گرفتند، از بین می‌روند.

به گفته عفو بین‌الملل این روش پیش از این از سوی اسراییل به‌هدف تداوم ظلم و استبداد علیه شهروندان فلسطین و همچنان در نیویارک به‌منظور تبیعض نژادی توسط پولیس به کار برده شده است.

وزارت داخله طالبان گفته است که این شمار دروبین‌ها به همکاری یک شرکت چینی به‌هدف تامین امنیت شهروندان و جلوگیری از وقوع جرایم جنایی در پایتخت نصب شدند، اما شماری از باشنده‌گان کابل گفتند که طالبان با این اقدام‌شان در تلاش مهار کردن حرکت‌های ضد این گروه هستند.

طالبان پس از روی کار آمدن دوباره‌شان در افغانستان، محدودیت‌های زیادی را علیه مردم به ویژه زنان وضع کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟