واقعه کربلا محدود به زمان و مکان نیست/ عاشورا یک شاخص است تا فطرت الهی را در وجود انسان ها بسنجد

  • انتشار: ۴ اسد ۱۴۰۲
  • سرویس: دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 147353

درک پیام عاشورا و الگوگیری از آن در گرو درک حقیقت قیام کربلا و ارائه تفسیر صحیح از آن و شناخت و مبارزه با تحریفاتی است که ممکن است در این حادثه رخ دهد. ما باید اهمیت مبارزه واقعۀ کربلا را درک کنیم که این مبارزه نه تنها محدود به زمان نیست، بلکه متعلق به تمام بشر و بشریت در سراسر جهان نیز است.

اگر واقعه عاشورا برای هر انسانی که فطرت سالمی دارد، بیان شود، آن فرد ناراحت می‌شود. واقعه عاشورا به گونه‌ای نیست که نیاز به سواد بالا داشته باشد تا درک شود؛ واقعه کربلا مانند برخی داستان‌های تاریخی پیچیده نیست که قابل هضم نباشد؛ عناصر واقعه عاشورا، عناصر قدرت و سیاست نیست، بلکه عناصر نهضت عاشورا، عناصر فطرت انسانی است، یعنی داستان به گونه‌ای رقم می‌خورد که فطرت انسان‌ها را هم درگیر می‌کند، به همین دلیل عاشورا مربوط به هیچ زمانی نیست و صرفا یک واقعه تاریخی نیست. عاشورا یک شاخص است تا درصد فطرت الهی را در وجود انسان‌ها بسنجد.

اولین درس جامع و جهانی
این اولین درس جامع و جهانی بود که واقعه‌ و مبارزات دشت کربلا به ما آموخوت «هرگز از ظلم و ستم حمایت نکنید، هرگز در برابر ظلم و بی‌عدالتی سر تعظیم فرود نیاورید هر چقدر هم که مستبد و ظالم توانا و قدرتمند باشد». روز عاشورای حسینی که مصادف است با دهمین روز از ماه محرم‌الحرام، در این ماه میلیون‌ها مسلمان و گاهی هم غیرمسلمانان در سراسر جهان شهادت امام حسین (ع) نواسۀ پیغمبر حضرت محمد (ص) در نبرد خونین کربلا را سوگواری و گرامی می‌دارند.
اما چرا ما همه ساله با چنین شورو اشتیاق فوران و عاشقانه حادثه‌ی را که ۱۴۰۰ سال پیش اتفاق افتاده است از آن تجلیل و سوگواری می‌کنیم؟ در پاسخ به این سوال؛ در ابتدا ما بایستی اهمیت مبارزه واقعۀ کربلا را درک کنیم که این مبارزه نه تنها محدود به زمان نیست، بلکه متعلق به تمام بشر و بشریت در سراسر جهان نیز است.

افراطیت گروه داعش و بوکوحرام به نام اسلام

اول اینکه، اجازه دهید جهان را همان‌طوری که اکنون وجود دارد نگاه و بررسی کنیم. ما گروهک‌های زیادی مانند گروه داعش، بوکوحرام و دیگر گروه‌های تروریستی از این قبیل را داریم که اعضای آن‌ها بنام تروریست‌های «اسلام‌گرای افراطی» یاد می‌شوند. از سوی دیگر؛ این گروه‌های تروریستی حتی ادعا می‌کنند که از اصول و قواعد اسلام حمایت می‌کنند، پیام‌رسان و نمایندگان واقعی اسلام هستند. این دقیقاً همان کاری است که یزید بن معاویه مستبد اموی ۱۴۰۰ سال پیش می‌خواست انجام دهد. او برای تثبیت خود به عنوان رهبر اسلام که در برابر آن، بیعت اجباری، گروگان‌گیری و سپس «گواهی تایید» از امام حسین نوۀ پیامبر اسلام می‌خواست. اما این امر باعث می‌شد که پیروان حضرت محمد و اهل بیت او نیز یزید را تأیید کنند و از وی فرمان‌برداری کنند.

مبارزه علیه توحش و بربریت

ضمناً امام حسین(ع) از حمایت و از دستوراتی حاکم ظالم و مستبد امتناع ورزید، در برابر توحش و بربریت او سر تعظیم فرود نیاورد. این اولین درس جامع و جهانی بود که واقعه و مبارزات دشت کربلا به همۀ انسان‌ها آموخت «هرگز از ظلم و ستم حمایت نکنید، هرگز در برابر ظلم و بی‌عدالتی سر تعظیم فرود نیاورید، هر چقدر هم که مستبد و ظالم توانا و قدرتمند باشد». مهم نیست که این مبارزه با چه انگیزه‌ای بوده است، مهم نیست که شما با چه نوع تهدیداتی بالفل و بالقوه مواجه می‌شوید. اما هرگز از کذب، دروغ‌پردازی و ظلم و ستم حمایت نکنید. حادثۀ دشت کربلا نشان‌دهندۀ تمایز خوب، بد و شرارت در جهان امروزی ما است. بنابراین این را خوب درک کنیم که حق و حقانیت همیشه با مظلوم است نه با ظالم و مستبد.

اعمال زور و خشونت از سوی یزید

هنگامی که تبلیغات یزید نتوانست امام حسین را به نفع خود جذب کند، یزید تصمیم گرفت که به زور صدای او را درهم بکوبد. با این‌حال؛ یزید دستور نابودی امام حسین و تمام خاندانش را داد. زمانی که در روز عاشورا امام حسین (ع) و یاران با وفایش مشغول اقامه نماز بودند، لشکریانی یزید حتی در حال نمازخواندن آن‌ها را تیرباران کردند. اکنون با دقت و صادقانه به اطراف و ماحول خودت نگاه کنید، آیا این عین همان چیزی نیست که در دنیای امروزی اتفاق می‌افتد؟ کشتار و خشونت علیه افرادی بیگناهِ که در مساجد نماز می‌خوانند، انفجار و انتحار در مساجد و کلیساها، حملات بر راهپیمایی‌های مذهبی، مردمی و مسالمت‌آمیز، کشتار مردم ملکی و غیر نظامی، به زبان و مصطلحات امروزی آنچه را که لشکریان یزید در کربلا مرتکب می‌شدند، امروز گروهک‌های تروریستی مرتکب آن می‌شوند.

تیراندازی بر نمازگزاران

با این‌وجود تمام ادیان و مذاهب می‌خواهند که مردم در سر زمین‌های خود در صلح، آرامش و امنیت زندگی کنند. کسانی که بر افرادی که با آرامش نماز می‌خوانند، شلیک می‌کنند، آ‌ن‌ها چه نوع افرادی هستند؟ بلی! آن‌ها گروه‌های تروریستی هستند نه کسی دیگری. بنابراین شهادت امام حسین(ع) یک رویداد بسیار مهم در تاریخ بشریت و اسلام است، زیرا امام حسین یک جنبش انقلابی را علیه تروریسم و افراطیت برای تمام اعصار و اقشار آینده ایجاد کرد. در همین‌حال وقتی که امروز گروه داعش، بوکوحرام و سایر گروه‌های تروریستی ادعا می‌کنند که آن‌ها هم اسلام ناب هستند، باید به چندین سوال پاسخ دهند.
فقط این سؤالات را از آن‌ها بپرسید «آیا شما بر مردم ملکی و غیر نظامی شلیک می‌کنید؟ بلی! آن‌ها شلیک می‌کنند! آیا شما در معابد و عبادتگاه‌های مردم انتحاری و بمب‌گزاری می‌کنید؟ بلی! انتحاری می‌کنند! آیا شما به راه عدالت و برابری می‌روید؟ نخیر! هرگز نمی‌روند!. پس، با این اوصاف؛ شما هرگز نمی‌توانید که از پیروان اسلام و حضرت محمد باشید، شماها در واقع پیرو یزید هستید و دیگر بس.

انسانیت وظیفۀ هر انسان و مسلمان است

مبارزه و واقعۀ کربلا از ما می‌خواهد که نه تنها ظلم و ستم را به رسمیت نشناسیم، بلکه در برابر آن بایستیم و سر سختاته مبارزه کنیم. این مبارزه حتی اگر به قیمت جان، مال، آسایش و خانواده ما تمام شود بایستی مبارزه کرد. یک مسلمان واقعی هرگز نمی‌تواند بگوید که «دنبال کار خودت باش» زیرا انسانیت خودش کاری است که متعلق به همه است. حق، حقیقت و عدالت وظیفۀ همه‌ی انسان‌ها است. با این‌وجود نه تنها خانه، خانواده و رویاهای انسان متعلق به انسان باشد و این یکی دیگر از پیام‌های جامع و جهانی مبارزه کربلا است که «قبول مسوولیت و انسانیت وظیفۀ هر انسان و مسلمان است».

حفظ حقوق انسانی و بشری

زمانی که امام حسین (ع) به سوی عراق می‌رفت، کاروان او توسط سپاهیان و لشکریان یزید در یک کمین متوقف شد. اما امام حسین علیرغم اینکه می‌دانست آن‌ها دشمنان او هستند، تمام آب‌ آشامیدنی را که با خود داشتند، تا آخرین قطره به لشکریان یزید تقدیم کرد. این سپه‌سالار نه تنها سربازان تشنه‌ی دشمن و یزید را سیراب کرد بلکه تمام اسب‌های آنان را نیز سیراب کرد. بدین‌سان همیشه همانند امام حسین (ع) برای انسانیت در حفظ حقوق انسانی و بشری حتی در برابر دشمن تان نیز الگو و نمونه باشید.

واقعۀ کربلا یک جنبش همیشه متداوم است

در نتیجه؛ مبارزات و واقعۀ کربلا یک جنبش همیشه متداوم علیه ظلم، علیه تروریسم، علیه شکنجه، علیه بی‌عدالتی و استبداد است. بنابراین اگر می‌خواهید که شاهد تحقق اسلام واقعی باشید، کافی است که به فداکاری‌ها و ایثارگری‌های امام حسین(ع) و یاران با وفایش در تاریخ و واقعۀ کربلا مراجعه کنید.

به همین دلیل است که حتی پس از ۱۴۰۰ سال، همۀ ما، همه ساله این فداکاری و ایثارگری بزرگ، جانگداز و تاریخ‌ساز را گرامی می‌داریم. این گرامی‌داشت به معنای «زنده نگه‌داشتن جنبش علیه تروریسم، افراطیت، ظلم، بی‌عدالتی و زنده نگه‌داشتن روح و روان واقعی اسلام است.

وظیفه ما در برابر واقعه عاشورا چیست؟

عزاداری برای امام حسین (ع) به جهات مختلف دارای اهمیت است ، عاشورا تنها اتفاق تأسف‌آور برای مسلمانان نیست، بلکه یک اتفاق انسانی است که به همه انسان‌ها مربوط می‌شود و ما باید بر انسانی بودن واقعه عاشورا سرمایه‌گذاری کنیم.

ما باید امام حسین (ع) را به گونه‌ای به دنیا معرفی کنیم که همه مردم احساس کنند که مسئله آنها هم هست، برخی از افراد که مسلمان شدند، اقرار می‌کنند زمانی که از دین مسیحیت بیرون آمدند، تا مدتی بی‌دین شدند و تنها با انسانیت و اخلاق زندگی کردند و یکی از عوامل جذب آنها به اسلام، جریان کربلا و داستان امام حسین (ع) بوده است، بنابراین تمام مردم از جمله مسیحیان، اقلیت‌های مذهبی و حتی افراد بی‌دین می‌توانند مخاطب ما باشند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟