لوکاشینکو: اگر کی‌یف وارد مذاکره صلح‌ نشود اوکراین را از دست می‌دهد

  • انتشار: ۸ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 178828

الکساندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس و از متحدان روسیه، در تازه‌ترین اظهاراتش درباره جنگ‌ اوکراین گفته که وضعیت فعلی این کشور، فرصتی برای انعقاد یک معاهده صلح است.

به گزارش خبرگزاری تاس، لوکاشینکو این اظهارات را روز پنج‌شنبه، ۲۵ اپریل در بیانیه‌ای مطرح کرده و در مورد وضعیت جنگ و بقای اوکراین هشدار داده است.

او گفته است: «فرار کم‌وبیش اوکراینی‌های سالم و عاقل از جبهات گواه این است که کی‌یف باید برای صلح حرکت کند. اگر اکنون در مذاکرات شرکت نکند، به مرور زمان اوکراین دولت خود را از دست خواهد داد و ممکن است وجود نداشته باشد.

رییس جمهور بلاروس توافقات ۲۰۲۲ استانبول را به عنوان نقطه‌ای برای ازسرگیری مذاکرات صلح پیشنهاد و تصریح کرده که فرمول صلح ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، میهن‌پرستانه اما غیرواقعی است.

او افزوده است: «غرب اوکراین را به یک معتاد به مواد مخدر که با یک افسار کوتاه بسته شده تبدیل کرده است. ارتش اوکراین از جنگیدن خسته شده است.»

او‌ همچنان هشدار داده در صورت رویارویی مستقیم ناتو و‌ روسیه، نخست بلاروس به عنوان کشوری که تسلیحات هسته‌ای مسکو در آن‌ مستقر است، مورد حمله قرار خواهد گرفت.

لوکاشینکو گفته است که نیروهای بلاروس هر هفته دست‌کم ۵۰ هواپیمای غربی را در امتداد مرزهای این کشور شناسایی می‌کنند.

رییس جمهور بلاروس امریکا را متهم کرده که در حال آماده‌سازی «ارتش آزادی‌بخش بلاروس» است که اساس آن با گروه موسوم به کالینوفسکی و سایر گروه‌ها از جمله سپاه داوطلب روسیه تشکیل می‌شود.

با این حال، متحد پوتین گفته است که امکان درگیری کشورش با اوکراین وجود دارد، زیرا ۱۲۰ هزار نیروی‌ اوکراینی در نزدیک‌ مرز بلاروسی حضور‌ دارند.

الکساندر لوکاشینکو در مورد آماده‌گی نظامی‌ پولند هم گفته است که این کشور می‌خواهد به کمک امریکا قدرتمندترین ارتش اروپا را ایجاد کند، اما این کار با چشم‌داشت به یارانه‌های اتحادیه اروپا و کمک‌های ایالات متحده ممکن نیست.

این اظهارات در حالی مطرح‌ می‌شود که جنگ میان روسیه و اوکراین در سومین سالش ادامه دارد و‌ بارها گزارش‌ها درباره کمبود تسلیحات و‌ نیروی نظامی در ارتش اوکراین به نشر رسیده است.

مجلس نماینده گان امریکا دو روز پیش، بسته ۹۴ میلیارد دالری کمک به اوکراین، اسراییل و تایوان را تصویب کرد، کمکی که زلنسکی آن را در تغییر وضعیت میدان جنگ با روسیه موثر خواند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟