وکلای یک زندانی امریکایی در نزد طالبان خواستار همکاری سازمان ملل شدند

  • انتشار: ۸ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 178837

وکلای رایان کوربت، شهروند زندانی امریکایی که از آگست ۲۰۲۲ به این‌سو در زندان طالبان به سر می‌برد، با ارسال نامه‌ای از سازمان ملل متحد خواسته‌اند تا برای آزادی وی همکاری کند.

این نامه روز پنج‌شنبه، ۶ ثور، ارسال شده است.

وکلا به نقل از دو زندانی غیرامریکایی که اخیراً از زندان طالبان آزاد شده‌اند، در این نامه وضعیت روحی و جسمی کوربت را وخیم گزارش داده‌اند.

به گفته آنان، این زندانی امریکایی مورد شکنجه و سایر رفتارهای «ظالمانه و تحقیرآمیز» طالبان قرار دارد.

در این نامه آمده است: «افرادی که با کوربت زندانی شده‌اند ابراز نگرانی کرده‌اند که این مرد ۴۰ ساله و پدر سه فرزند، به‌زودی به دلیل مشکلات صحی یا بدرفتاری جان خود را از دست می‌دهد.»

زندانیان سابق افزوده‌اند که طالبان این شهروند امریکایی را مجبور به دیدن شکنجه سایر زندانیان می‌کردند.

براساس اطلاعات زندانیان آزاد شده، کوربت به‌شدت دچار سوءتغذیه بود و همچنان طالبان به او به ندرت اجازه حمام کردن یا رفتن به دست‌شویی را می‌دادند.

به‌رغم این نگرانی‌ها، سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر به سی‌بی‌اس‌نیوز گفته است که در مورد ادعای شکنجه اطلاعاتی ندارد.

شاهین تصریح کرده است: «طبق اطلاعات من، او[کوربت]به‌طور منظم به داکتران و گفت‌وگوی تلفنی با خانواده‌اش دسترسی دارد. شکنجه غیرقانونی از سوی امارت اسلامی[طالبان]ممنوع است.»

اگر سازمان ملل این درخواست وکلای کوربت را بپذیرند، این سازمان می‌تواند تحقیقاتی را آغاز و نظرات حقوقی غیرالزام‌آور را در این زمینه صادر کند و در نهایت خواستار آزادی این شهروند امریکایی از زندان طالبان شود.

این در حالی است که چندی پیش نیز آنا کوربت، همسر رایان کوربت گفته بود که وضعیت صحی و روحی او نگران‌کننده است.

آنا پس از تماس تلفنی با رایان کوربت روز پنج‌شنبه، ۹ حمل خواستار ملاقات با جو بایدن، رییس جمهور امریکا و گفت‌وگو در مورد آزادی فوری همسرش شده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟